God kväll!
Jag har precis fått igång mina solceller och ett Huawei Luna2000 batteri. Det verkar som att batteriet laddas fullt för att sen skicka ut det till nätet (trots att solen skiner och cellerna producerar för fullt). Så nu när solen gått ner köper jag el från nätet för att ladda upp batteriet.
Ville bara kolla om någon har ett likadant batteri och vet om det är någon inställning jag missat? Jag vill att batteriet laddas upp utav solen och sedan nyttjas den elen när solcellerna inte producerar tillräckligt.
Ha en fin helg!
Jag har precis fått igång mina solceller och ett Huawei Luna2000 batteri. Det verkar som att batteriet laddas fullt för att sen skicka ut det till nätet (trots att solen skiner och cellerna producerar för fullt). Så nu när solen gått ner köper jag el från nätet för att ladda upp batteriet.
Ville bara kolla om någon har ett likadant batteri och vet om det är någon inställning jag missat? Jag vill att batteriet laddas upp utav solen och sedan nyttjas den elen när solcellerna inte producerar tillräckligt.
Ha en fin helg!
K knightjocke skrev:
Såhär såg det ut igår. Så även när solen skiner och cellerna producerar töms batteriet. När solen sen gick ner började jag köpa el för att fylla upp batteriet (på den dyraste timmen).
Tänkte kolla om någon kanske haft samma problem här innan jag ringer supporten.
Här har du det:
- Jag loggar in på FusionSolar portalen, därefter:
Device Management > Dongle 1 > Configuration.
Under EMS Control. ändra till TOU (Time of Use). Då kan du ställa in scheman för in respektive urladdning, huruvida du vill att överbliven produktion skall gå till att ladda batteri eller säljas etc
Tack! Ska prova detta. ”Maximum charge power of grid” stod på 30, är det korrekt? Helt novis på dettaMaalox skrev:Här har du det:
- Jag loggar in på FusionSolar portalen, därefter:
Device Management > Dongle 1 > Configuration.
Under EMS Control. ändra till TOU (Time of Use). Då kan du ställa in scheman för in respektive urladdning, huruvida du vill att överbliven produktion skall gå till att ladda batteri eller säljas etc
När jag ändå har en tråd kan jag passa på och fråga en till sak. Appen visar att all energi går till huset (trots vi inte har något som förbrukar igång). 6-10kw kan det visa som går till huset. Misstänker att appen visar fel på Grid och Load. Kan det vara så? För Tibber visar negativ förbrukning.
Din smart-mätare är felvänd. De kan ändra det på fjärr i programmeringen. Tycker dock det är mer rätt att montera dem rätt från början. Nu finns risk att framtida elektriker rättar till det fysiskt och då blir programmeringen fel igen.
Man ska inte behöva greja med tou när det är felkopplat.
Man ska inte behöva greja med tou när det är felkopplat.