Jag har satt ihop diverse saker på HTH's webshop och tyckte jag fått ihop en bra specifikation till lagom med pengar. Det är inga större grejer men totalen hamnade på 17500 kronor. Glad i hågen skulle jag beställa och fick först då fram fraktkostnaden...

4100 kronor skulle HTH ha för att frakta prylarna till mig. Ett påsöag på nästan 25% på priset för varorna. Är det någon annan som har samma erfarenheter som mig eller har det blivit fel i mitt fall?
 
Har för mig att standardpriset för en pall är 750 kr inkl moms inom landet. Blir det väldans massa pallar av det du plockat ihop, typ 5-6 pallar? Kan ju tillkomma kostnader om det räknas som skrymmande, om det inte går att lasta ovanpå pallarna etc.
 
Låter ganska kraftigt men med tanke på att HTH har sin fabrik absolut längst ut till väster i Danmark så är det ju en bit att transportera det...
 
HTH kommer från Danmark, samt att det brukar ingå att dom bär in materialet i huset. Vet ej om det ingår i GDS köken, men kan vara därför priset är så högt.
 
Ja, det glömde jag skriva...
De är vad jag vet den enda köksleverantören som bär in prylarna i hus/lägenhet eftersom de har egna bilar och chaufförer som levererar sakerna.

Hos vissa andra kan du köpa till inbärning som en tilläggstjänst och då är du nog uppe i betydligt mer.
 
17500 kr är inte så mycket hos HTH så frakten per stomme blir nog rätt stor.

/John
 
john_l skrev:
17500 kr är inte så mycket hos HTH så frakten per stomme blir nog rätt stor.

/John
Då det är GDS-prylarna så får man nog ändå en del för pengarna men jag tror framkten är likvärdig om du beställer dubbelt så mycket för där finns säkert någon form av intervall i prislistan har jag en känsla av...
Alltså en grundkostnad för frakten och upp till en viss mängd saker.
 
Att "vanliga" HTH-kök med limmade stommar m.m. kostar att frakta förstår jag, de blir ju grymt skrymmande - dock så är ju GDS "platta paket" som du skruvar ihop själv. Känns som ett riktigt rövarpris tycker jag men det kanske bara för att man är van vid enhetsfrakt...

Jag hoppas verkligen att HTH kör samma service på denna leveransen och bär in prylarna så att jag slipper om det blir aktuellt.

Får väl kolla IKEA en gång till nu - synd för det kändes som att HTH verkligen var prisvärda. Ska kolla om jag kan få prylarna levererade till en butik så att jag kan hämta sakerna själv där - antagligen inte möjligt men fråga kan man ju alltid.
 
Håller med om att frakten är i högsta laget skulle beställa några garderober därifrån skulle ha 2400kr i frakt och detta gällde platta paket.så de blev ikea istället.
/Tobbe
 
Tyresö
Är det bara jag som tycker att fraktkostnaden är rimlig?
Ett trailerekipage (dragbil + trailer) måste minst dra in 85 kr/mil + moms = 106.25 kr för att överhuvudtaget kunna "gå runt", och då är det ändå en urdålig milpeng.

Räkna ut antal mil + broavgift/båtavgift (väldigt mycket dyrare för tung trafik) så inser du säkert att det inte är så dyrt.
 
Vad är vikten på varorna?
Vilekn bolag gör frakten?
 
T
......och jag som tyckte Ikea var dyra med sin frakt men jämfört med HTH är det ju kaffepengar!

Danskjävlar........

: )
 
Tyresö
tank77 skrev:
......och jag som tyckte Ikea var dyra med sin frakt men jämfört med HTH är det ju kaffepengar!

Danskjävlar........

: )
Hur kan du inte förstå att fraktkostnaden blir dyrare ju längre godset ska fraktas? HTH-köket ska fraktas från Danmark, med bro/båtavgift. Ikea-köket fraktas väldigt många mil kortare sträcka. Därför blir Ikea-fraktkostnaden billigare. Eller har du fått för dej att fraktkostnaden borde vara lika mycket, oavsett om godset ska fraktas 1mil eller 150 mil?

Förstår inte ditt resonemang.
 
Tyresö skrev:
Hur kan du inte förstå att fraktkostnaden blir dyrare ju längre godset ska fraktas? HTH-köket ska fraktas från Danmark, med bro/båtavgift. Ikea-köket fraktas väldigt många mil kortare sträcka. Därför blir Ikea-fraktkostnaden billigare. Eller har du fått för dej att fraktkostnaden borde vara lika mycket, oavsett om godset ska fraktas 1mil eller 150 mil?

Förstår inte ditt resonemang.
Du har iofs rätt att det är lång väg att frakta men HTH borde kunna nyttja vad alla andra som sysslar med logistik gör. Samordning och synergier... Jag menar det lär ju gå frakt från Danmark till Sverige för HTH i stort sett dagligen.

Nu verkar HTH för köp på nätet inte utnyttja denna samordningsmöjlighet utan kör nog annan transportör.

Dock börjar jag redan nu att tänka om en del - och även om jag jämför med IKEA så är HTH nog ett bättre alternativ - även med fraktkostnaden inräknad.

En sak till jag ska kolla är om det är någon skillnad mellan webshop och GDS i butik. Verkar som om det är två olika koncept. GDS i butik har priser som ligger cirka 5-10% över vad webshopen erbjuder. Kanske att GDS i butik erbjuder att jag hämtar prylarna själv i butik? Jag tycker inte att det är helt glasklart vad skillnaden (om någon finns) är mellan de olika koncepten i HTH's á la carte.
 
Nu vet vi ju inte hur mycket det är ett paket på 50 kg? Eller ett par pall? Skrymmande? osv? Hur lång beräknas leveranstid / fraktiden vara?
Men 4100 låter skapligt rimligt.

Som jämförelse så fick jag på jobbet ett pris på 4 paket runt 65 kg till Polen för 1500kr
Antar att detta är lite mer... Är det sen inburet och klart i huset så är det nog rätt rimligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.