HP/MS-larm på en NIBE Fighter 1215-5


Installerad 2004-07-29


Jag har fått hjälp att göra lite olika saker genom en BVP-tekniker på distans men nu undrar jag om någon av er har någon idé om vad det kan vara eftersom vi inte kunnat avhjälpa det ännu?


Mätt kompressor genom att mäta resistans mellan både de svarta och vita kardelerna. Mätte genom att mäta på kardelerna som kommer går från mjukstarten till kompressorn. Resistensen var:

Vitt-Brun: 5, Vit-Svart: 5, Brun-Svart: 5. Sedan mätte jag även resistens mot jord som var: Vit-Jord: OL, Brun-Jord: OL, Svart-Jord: OL.


Bytt mjukstartskortet till en kontaktor (LC1D09P7) för att säkerställa att det inte var mjukstarten som gett upp.


Rengjort smutsfiltret på returen.


Provat att bygla mellan plint 14 och 96 för att se om larmlampan slocknar. Likaså mellan plint 13 & 96. Har även brutit spänningen på en av de vita kablarna (nr. 064) som går från pressostaten till manöverpanelen när spänning var påslagen för att se om larmlampan slocknade men det gjorde den inte. Mätt resistansen mellan både de svarta och de vita kablarna från pressostaten. Båda värdena är 0 ohm.


Inkommande faser är ”ohmmätta” och resistansen var som den skulle. Likaså är spänningen uppmätt som är 380 v. Jag har inte mätt spänning på respektive fas dom går till kompressorn under drift. Kommer inte åt för det är för korta kablar. Motorskyddet är uppmätt och det är 380 v mellan alla faser.


Har inte kunnat kontrollera så att kardelerna sitter som de ska i plinten på kompressorn då isoleringen runt kompressorn smält ned över dosan till infästningen och bildat ett lager med stenhård plast. Jag har fått bort det mesta men inte allt i ”bakkant” så jag kan öppna bygeln och känna. Hur i helve.e kan man göra en sådan här lösning?!


Båda crik. pumparna går.


Värmepumpteknikern som hjälpt mig på distans tror att det kan vara något fel på högtryckspressostaten eller slangarna i modulen. Att det är ett cirkulationsproblem. Men då jag inte har någon egen manometer kunde ”vi” inte bygla och mäta upp trycket.

Är det någon här i detta Forum som vet av Bergvärmepumpstekniker i Sundsvallsområdet som är bra på NIBE och som har erfarenhet samt gör ett bra jobb så klart? Eller tvärtom är också bra att vet. Så jag inte ringer någon som ni har dålig erfarenhet av?
Arbetsplats hemma med multimeter, laptop och diagram på handfatet för felsökning av NIBE Fighter 1215-5 värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen värmepump NIBE Fighter 1215-5 under felsökning med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panel på värmepump NIBE Fighter 1215 med HP/MS-larm på display och lysande statuslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för NIBE Fighter 1215-5 värmepump med tekniska specifikationer och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en NIBE Fighter värmepump med synligt kretskort och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schneider Electric kontaktor LC1D09P7 använd för att byta ut mjukstart på värmepumpsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vid HP-larm så brukar det vara flödet som är för litet Kompressorn/VP blir inte av med värmen, hur lång tid tar innan den löser. HP kan ha hängt sig, stäng av VP knacka på den som en hackspett med hammare så kanske den släpper ( har hänt förr ) Att MS ( motorskyddet ) löser kan bero på dåliga kontaktytor i kontaktorn, med instrument så märks det inte, tryck med en mejsel på pinnen i mitten på kontaktorn så ger den säkert kontakt. Du har ju instrument för att mäta strömmen, görs vid kontaktorn som du satt ditt. Är det slangar kopplade från VP till rör, tidigt årtal på VP och då var det dåliga slangar som satte igen sig, kolla med magnet om dom är magnetiska och känn på dom, ska inte vara stela och liksom knastra om dom.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
T
Har isoleringen smält på kompressorn så har den blivit rejält varm, det är inte helt ovanligt att något av stiften på kompressorn har brunnit :thinking:
 
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Så då larmar den för att högtryckspressostaten inte känner av nog mycket flöde eller? Jag vet ju inte riktigt hur alla delar fungerar i BVP eftersom jag nyligen börjat satt mig i det här. Det tar lite olika men inte mer än kanske 10 och max 20 sek innan den löser.

Men vilken av dom tre som sitter där ska jag knacka på och hur hårt och vart på dem/den? Det sitter två med röd kabel på ett rör och i toppen på kompressorlådan sitter det en med blå kabel.

Jag förstår inte riktigt vilken "pinne" på MS du skriver att jag ska trycka på?

Ja jag kan mäta ström men inte förbrukning just vid detta tillfälle eftersom gaffeln på FLUKEn är så sjukt stor och klumpig.

Vad jag kan se så är det endast kopparrör i VP. Men du kanske menar någon annanstans men jag tycker jag kollat överallt innanför täckplåtarna.

Öppen elektrisk kretsbrytare med tydligt markerade kablar och inställningsknappar på en komponent i värmepumpssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av värmepumpsenhet med kopparledningar, svart slang, elektriska komponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J jonaserik skrev:
Vid HP-larm så brukar det vara flödet som är för litet Kompressorn/VP blir inte av med värmen, hur lång tid tar innan den löser. HP kan ha hängt sig, stäng av VP knacka på den som en hackspett med hammare så kanske den släpper ( har hänt förr ) Att MS ( motorskyddet ) löser kan bero på dåliga kontaktytor i kontaktorn, med instrument så märks det inte, tryck med en mejsel på pinnen i mitten på kontaktorn så ger den säkert kontakt. Du har ju instrument för att mäta strömmen, görs vid kontaktorn som du satt ditt. Är det slangar kopplade från VP till rör, tidigt årtal på VP och då var det dåliga slangar som satte igen sig, kolla med magnet om dom är magnetiska och känn på dom, ska inte vara stela och liksom knastra om dom.
 
Menar du stiften till matarströmmen så är det nog inte möjligt för dom sitter inuti en svart plastlåda med en bygel över?

T tobbetk skrev:
Har isoleringen smält på kompressorn så har den blivit rejält varm, det är inte helt ovanligt att något av stiften på kompressorn har brunnit :thinking:
 
På bilden med kontaktorn verkar det som att du kopplat om utgående till översidan, är det rätt.Kommer du åt att sätta tången över leningarn på uppsiddan kontaktorn så går det med. Kontaktorn ligger dragen och det är en äldre sort, så hela den svarta delen ankaret, det är som en fyrkant på den och i dagens läge så syns bara fyrkanten. Det är flödet genom växlaren som avgör, vad har du för temp på tur och retur , ska synas i displayen. inga stooora avvikelser. Angående det "" tobbetk "" skrev så är det i lådan med bygeln, bara jobba på så bygeln går att ta bort och locket kan öppnas och kika innanför på kontakterna.
 
Jag kommer varken åt på över- eller undersidan för då måste jag ha en mindre strömtång. Det är kopplat som det ska vara.

Det är omöjligt att ens komma in med ett verktyg på bortsidan dosan för alla fören och än mindre en hand.

Trångt elutrymme med kopparledningar och kablar bakom metallram, svårtillgängligt för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trånga utrymmen i en elinstallation med kopparledningar och dosa, svårtillgängliga för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en NIBE-värmepump med temperaturinställningar och driftindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en NIBE värmepumps kontrollpanel med display och statuslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpspanel med display som visar temperaturer, varav en är 36,35°C och den andra 49°C, och knappar, märkt NIBE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J jonaserik skrev:
På bilden med kontaktorn verkar det som att du kopplat om utgående till översidan, är det rätt.Kommer du åt att sätta tången över leningarn på uppsiddan kontaktorn så går det med. Kontaktorn ligger dragen och det är en äldre sort, så hela den svarta delen ankaret, det är som en fyrkant på den och i dagens läge så syns bara fyrkanten. Det är flödet genom växlaren som avgör, vad har du för temp på tur och retur , ska synas i displayen. inga stooora avvikelser. Angående det "" tobbetk "" skrev så är det i lådan med bygeln, bara jobba på så bygeln går att ta bort och locket kan öppnas och kika innanför på kontakterna.
 
Såg på EL-schemat att dom tar ut spänningen till El-patron från inkommande på kontaktorn, dubbelt där. så då är inte kontaktorn omkopplad. Först har du hela manualen så du kan se var respektive del sitter, är ett måste.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja det tror jag att jag har med fullständig komponentplacering.... Men kan ju inte veta säkert...?

Bild på ett pappersdokument med innehållsförteckning för en installationsmanual, märkt "Till Villaägaren" och "Till Installatören".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av komponentplacering för en enhet med numrerade delar i en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning över komponentplacering för ett 5-10 kW system på en sida ur en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av ett kyl- och värmesystem med beskrivande text och komponentforkortningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för installation av värmepumpar med diagram för tappvatten-, ventilations-, och fjkylvattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av en värmepumps installation med beteckningar för komponenter som nivåkärl och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J jonaserik skrev:
Såg på EL-schemat att dom tar ut spänningen till El-patron från inkommande på kontaktorn, dubbelt där. så då är inte kontaktorn omkopplad. Först har du hela manualen så du kan se var respektive del sitter, är ett måste.
 
KB fram 22 C KB retur 22 C är det då VP varit avstängd. lite tokig värden på VB, Leta reda på givarna för VB tur och retur och skifta dom. Det går även att göra det på kortet enkelt Går cirkpumpen för KB, det ärden med svart isolering på. Sitter som en skruv ( som en gammal 50 :öring) i ändan på den öppna och känn med mejsel om den snurrar, skramlat lite så håll inte hårt i mejseln. På pumpens plintlock ( svart brukar det vara ) finns ett vred med 1 - 2 - 3 vad står den på. Ändrar du till 3 så ska det höras att pumpen ökar i varv. Går inte att se hur VB-pumpen ser ut i ändan. närmare foto på bara den.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja det tror jag att jag har med fullständig komponentplacering
Det är rätt, nu till att leta upp komponenterna
 
Cirk. pumpen verkar inte gå längre.....?! Men jag ser heller inget spår där inne så jag kan skjutsa/hjälpa igång den utan bara ett litet hål/ingröpning i axeln? Alltså den inre cirk. pupen på "kalla" sidan.

Cirkulationspump från Grundfos med inställningsvred och synlig axel med hål, belägen nära kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




J jonaserik skrev:
KB fram 22 C KB retur 22 C är det då VP varit avstängd. lite tokig värden på VB, Leta reda på givarna för VB tur och retur och skifta dom. Det går även att göra det på kortet enkelt Går cirkpumpen för KB, det ärden med svart isolering på. Sitter som en skruv ( som en gammal 50 :öring) i ändan på den öppna och känn med mejsel om den snurrar, skramlat lite så håll inte hårt i mejseln. På pumpens plintlock ( svart brukar det vara ) finns ett vred med 1 - 2 - 3 vad står den på. Ändrar du till 3 så ska det höras att pumpen ökar i varv. Går inte att se hur VB-pumpen ser ut i ändan. närmare foto på bara den.
 
Redigerat:
Om VP slagit ut så kanske inte pumpen går. på axeln ska det finnas ett skruvspår som en lite halvgrov mejsel passar i. för att hjälpa i gång den om den kärvar. Om du ställer brytaren i reservläge så ska VB-pumpen snurra.
 
  • Gilla
EuroPeter
  • Laddar…
Se tidigare inlägg där jag lagt in bild nu och mer text

J jonaserik skrev:
Om VP slagit ut så kanske inte pumpen går. på axeln ska det finnas ett skruvspår som en lite halvgrov mejsel passar i. för att hjälpa i gång den om den kärvar. Om du ställer brytaren i reservläge så ska VB-pumpen snurra.
 
Om du ställer brytaren i reservläge...? Vilken brytare? Ska inte dessa snurra när jag kör på ep

J jonaserik skrev:
Om VP slagit ut så kanske inte pumpen går. på axeln ska det finnas ett skruvspår som en lite halvgrov mejsel passar i. för att hjälpa i gång den om den kärvar. Om du ställer brytaren i reservläge så ska VB-pumpen snurra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.