4 194 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Hotad av Willa Nordic.
Jag blev inte lite förvånad när jag nu fått brev från Willa Nordics jurist. I veckor har jag tjatat på Willa Nordic att få korrekta slutfakturor (bl.a. med avdrag för det arbete som inte är slutfört och vitet för förseningen). Willa Nordic har inte ens bemödat sig med att besvara.
...vill jag på detta sätt klargöra att jag nu inleder rättsliga åtgärder mot er skriver deras jurist i brevet.
Att som företag först undlåta att kommunicera med sina kunder och sedan skicka en jurist på en privatkund är inte bara att solka ner sitt varumärke. Det är att offentligt visa att ens kunder inte är vatten värda. Hur ska de med trovärdighet kunna presentera sig som kundfokuserade framöver?
Men jag är sugen på ta fajten. Jag har de finansiella muskler som behövs. Inte tänker jag tolerera t.ex. att vite inte ska utgå. Mig kan de inte skrämma. Och framförallt tänker jag ta upp kampen för att jag vet att det är många husbyggare ute i landet som inte har möjlighet att stå upp mot husbolagen. Om Willa Nordic vinner kommer de att försöka samma sak med andra kunder.
Nu är det inte första gången jag blivit hotad av Willa Nordic, och de förehavande de tidigare haft är faktiskt än värre än detta. Jag har i och för sig lovat mig själv att inte berätta, eftersom verkligheten vida överträffar dikten. Men en dag kanske mitt tålamod är slut.
Så vad tycker panelen? Ska jag kröka rygg och betala fakturor som inte överensstämmer med våra avtal, strunta i att få ersättning för vitet, eller ta upp kampen? Jag behöver ert stöd.
...vill jag på detta sätt klargöra att jag nu inleder rättsliga åtgärder mot er skriver deras jurist i brevet.
Att som företag först undlåta att kommunicera med sina kunder och sedan skicka en jurist på en privatkund är inte bara att solka ner sitt varumärke. Det är att offentligt visa att ens kunder inte är vatten värda. Hur ska de med trovärdighet kunna presentera sig som kundfokuserade framöver?
Men jag är sugen på ta fajten. Jag har de finansiella muskler som behövs. Inte tänker jag tolerera t.ex. att vite inte ska utgå. Mig kan de inte skrämma. Och framförallt tänker jag ta upp kampen för att jag vet att det är många husbyggare ute i landet som inte har möjlighet att stå upp mot husbolagen. Om Willa Nordic vinner kommer de att försöka samma sak med andra kunder.
Nu är det inte första gången jag blivit hotad av Willa Nordic, och de förehavande de tidigare haft är faktiskt än värre än detta. Jag har i och för sig lovat mig själv att inte berätta, eftersom verkligheten vida överträffar dikten. Men en dag kanske mitt tålamod är slut.
Så vad tycker panelen? Ska jag kröka rygg och betala fakturor som inte överensstämmer med våra avtal, strunta i att få ersättning för vitet, eller ta upp kampen? Jag behöver ert stöd.
Detta låter inte alls roligt. Tycker definitivt att du ska ta upp kampen och kämpa. Kan bara tänka mig hur förnedrande det måste kännas när man betalat miljonbelopp för ett hus när de senare gör på detta viset.JK skrev:Jag blev inte lite förvånad när jag nu fått brev från Willa Nordics jurist. I veckor har jag tjatat på Willa Nordic att få korrekta slutfakturor (bl.a. med avdrag för det arbete som inte är slutfört och vitet för förseningen). Willa Nordic har inte ens bemödat sig med att besvara.
”...vill jag på detta sätt klargöra att jag nu inleder rättsliga åtgärder mot er” skriver deras jurist i brevet.
Tyvärr har de flesta varken ekonomi, kunskap, tid eller lust att ta kampen utan låter bli att kämpa för den ersättningen de har rätt till.
Kämpa på och gå ut med så mycket information som möjligt till allmänheten så att de får veta hur man blir behandlad som kund.
Utan att veta så mycket så tycker jag att du skall kontakta en duktig jurist och tillsammans med denne gå igenom avtalen och utfallet samt hittillsvarande kommunikation för att bedöma din chans att vinna en tvist.
Har du orken och resurserna att driva ditt case uppmanar jag dig att ta fighten. Jag hade en liknande holmgång med ett större försäkringsbolag efter att ha varit på fel plats vid fel tidpunkt i utlandet och ådragit mig skador. Försäkringsbolaget försökte finna sjuttielva skäl till varför jag inte skulle få en krona på min reseförsäkring. Min lösning var att be en försäkringsjurist ta en snabb titt på ärendet och då denne var intresserad av att ta sig in mitt ärende vek sig försäkringsbolaget genast och ville gå mig till mötes. Jag hade fört logg över all kommunikation med bolaget vilket var ovärderligt då jag mobiliserade för en legal genomlysning.
Badwill kostar, så du kanske kan förvarna Willa Nordic om att det kan ligga i tredje parts intresse att få ta del av historien för att därmed kunna göra ett mer intelligent beslut då man ska bestämma sig för husleverantör. Har du inte ställt orimliga krav är sannolikheten hög att du kommer att vinna tredje parts symapti och därmed skada Willa Nordics anseende. Detta bör Willa Nordics ledning inse och därmed välja att gå dig till mötes (om inte dina krav är för tuffa eller om er relation är totalskuren).
Lycka till och ge inte upp fighten!
Badwill kostar, så du kanske kan förvarna Willa Nordic om att det kan ligga i tredje parts intresse att få ta del av historien för att därmed kunna göra ett mer intelligent beslut då man ska bestämma sig för husleverantör. Har du inte ställt orimliga krav är sannolikheten hög att du kommer att vinna tredje parts symapti och därmed skada Willa Nordics anseende. Detta bör Willa Nordics ledning inse och därmed välja att gå dig till mötes (om inte dina krav är för tuffa eller om er relation är totalskuren).
Lycka till och ge inte upp fighten!
Men lite mer detaljer please.
På första inlägget låter det som att han möjligen håller mer pengar än vad som är motiverat, i vänbtan på att WN skall skicka en lägre faktura.
Så funkar det nog inte, man får själv dra av det belopp man anser skäligt (och som man tror sig kunna bevisa är skäligt). Om man håller inne hela beloppet finns det nog risk att förlora målet.
På första inlägget låter det som att han möjligen håller mer pengar än vad som är motiverat, i vänbtan på att WN skall skicka en lägre faktura.
Så funkar det nog inte, man får själv dra av det belopp man anser skäligt (och som man tror sig kunna bevisa är skäligt). Om man håller inne hela beloppet finns det nog risk att förlora målet.
Kanske vill Willa nordic att man ska göra precis som Roxistenhus ville att vi skulle göra, vi skulle betala in hela köpesumman och sedan skulle de ge oss tillbaka vitet i efterhand. Alltså inte kvitta summorna från varandra.
Kan berätta att vi blåvägrade och hänvisade att på detta sätt hade vi ingen möjlighet att hålla inne summan som besiktningsmannen uppskattade det kostade att åtgärda felen enligt besiktningsprotokollet. Det slutade att vi bestred fakturan och krävde att vitet skulle minska det vi skulle betala för huset i slutfaktura och faktiskt så blev det så i slutändan. Vi fick avdrag för vårt vite och kunde även hålla inne pengar för besiktningsanmärkningarna.
Kan berätta att vi blåvägrade och hänvisade att på detta sätt hade vi ingen möjlighet att hålla inne summan som besiktningsmannen uppskattade det kostade att åtgärda felen enligt besiktningsprotokollet. Det slutade att vi bestred fakturan och krävde att vitet skulle minska det vi skulle betala för huset i slutfaktura och faktiskt så blev det så i slutändan. Vi fick avdrag för vårt vite och kunde även hålla inne pengar för besiktningsanmärkningarna.
Jag är på.
Som vanligt.
God poäng!sjs skrev:Men lite mer detaljer please.
Om levererad produkt avviker från offererad produkt har man enligt konsumentköplagen rätt att hålla inne med en del av köpeskillingen som svarar mot kostnaden att åtgärda levererad produkt så att den motsvarar offererad produkt. Resterande belopp (totalsumma minus uppskattad kostnad för återstående arbete) måste ju dock inbetalas utan dröjsmål som du antyder. Annars kan nog leverantören yrka på skadestånd för utebliven/försenad betalning.
Vi kan konsumentköplagan och fått anledning att läsa alla avtal hur många gånger som helst. Vår bedömning är att vi i fallet med innehållet belopp kommunicerat detta väl till WN och har torrt på föterna. I fallet felaktiva fakturor är bestridna på korrekt sätt. Vi har jagat dem med ljus och lykta för att reda ut saker och ting udner en längre period, men helt utan svar. Vi har verkligen försökt,
Hoppas verkligen att allt löser sig för dig/er med Willa Nordic. Även vi var i kontakt med dem för något år sedan. Då kändes allt bra, men det föll på att de var alldeles för dyra. Jag är nu glad att vi inte gick vidare med dem.
Men, ett tips är att inte skriva alltför mycket här på forumet. Efter ett tag har du inte möjlighet att ändra/redigera dina inlägg, och det som står här finns i princip kvar för alltid. (se http://www.byggahus.se/forum/regler/74868-diskussionsregler.html , ”... Du kan själv redigera eller ta bort ett inlägg fram till tre dagar efter att det publicerades, därefter är publiceringen slutgiltig från din sida.”
Jag tycker absolut att det är bra att det skrivs om hur hustillverkare kör över konsumenter, men fundera på om det inte är bättre att länka till en separat hemsida som du själv har kontroll över.
Men, ett tips är att inte skriva alltför mycket här på forumet. Efter ett tag har du inte möjlighet att ändra/redigera dina inlägg, och det som står här finns i princip kvar för alltid. (se http://www.byggahus.se/forum/regler/74868-diskussionsregler.html , ”... Du kan själv redigera eller ta bort ett inlägg fram till tre dagar efter att det publicerades, därefter är publiceringen slutgiltig från din sida.”
Jag tycker absolut att det är bra att det skrivs om hur hustillverkare kör över konsumenter, men fundera på om det inte är bättre att länka till en separat hemsida som du själv har kontroll över.
Liknande trådar
-
Negativ erfarenhet Willa Nordic & Conwood
Hustillverkare -
Willa Nordic pris per kvm är 40.000 kr, vad tycker ni?
Hustillverkare -
Intressanta Hus, Willa Nordic eller Alingsås Huspaket
Hustillverkare -
Rörviksvillan vs. Willa Nordic
Hustillverkare -
Willa Nordic Attityd-hus i Stockholmstrakten alt. västra Skåne.
Hustillverkare