Hej! Bott i hus i ca 9 månader. Funderar på hur vi kan göra det torrare runtom. Har fått offert på dränering men vi tycker att ett sexsiffrigt belopp är mycket pengar för något som flera händiga människor vi känner inte ens tycker behövs runt en krypgrund.

Krypgrundsavfuktare finns. När det regnar kraftigt har mätaren gått upp till runt 70 % relativ luftfuktighet. När jag fipplade med knapparna vid displayen för ett tag sedan sänkte jag talet – antar att jag verkligen höjde effekten (se bild)? Nu står den i regel på 55-60 % och går upp till 65-67% som mest när det regnar. Hittar ingen bruksanvisning online som jag begriper till denna. Flera besiktningar gjordes innan vi flyttade in och fuktkvoten var som max 15 % och ingen såg någon tillväxt eller kände dålig lukt då. Man har påpekat att dränering kan sänka elräkningen men jag undrar om vi någonsin går plus på det.

Display på en EH4 electronic humidistat som visar 67% relativ luftfuktighet, monterad på en vägg med kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ni dränerat förebyggande runt en krypgrund? Jag söker på liknande fall här på forumet och tycker att folk tvärsäkert ger himla olika råd. Vi jobbar mycket i trädgården och bor i en trakt som ofta har bevattningsförbud så det tilltalar oss mer att använda regnvattnet än att forsla bort det. Det är till stor del för att en massa stuprör slutar så nära grunden som det blir pölar runt huset just nu. Vi kikar på regntunnor, IBC-tank, rain drains osv som alternativ.

Svart stuprör avslutas nära husgrund bredvid en röd vägg och en borste står lutad mot väggen. Gräs och plattor syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
oc

Tacksam för tips, hoppas en vänlig själ har bra perspektiv. På tomten finns även en annan byggnad på en gammal betongplatta som blir rejält blöt och ska vi dränera någonstans känns den eventuellt viktigare att prioritera för att kunna inreda byggnaden och t.ex. ha som gäststuga.

W Wayward skrev:
Hittar ingen bruksanvisning online som jag begriper till denna.
Kontakta tillverkaren
Seibu Giken DST AB
Avestagatan 33
SE-163 53 Spånga Sweden
Tel:+46 -(0)8-445 77 20
https://www.dst-sg.com/sv/
info@dst-sg.com

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Allt vatten från stupen ska bort från huset minst 4 meter, kan och orkar du, så gräv ner 110 mm avloppsrör utmed grunden, räcker med ca 40 - 50 cm ner. Koppla ihop stupen på ena sidan huset och lika på andra sidan med. sen ska utfart vara på den lägsta sidan, gärna så långt som möjligt och rakt ut på tomten eller i en stenkista. I dag ska alla fastigheter ta hand om sitt eget takvatten. I bland finns det dagvattenrör som kommun har och där kan man koppla på för att bli av med det.
Det är många 3m som kommer från taket och om det bara går ut på marken, så går det in i grunden. Vatten har inte ont i ryggen och går lättaste vägen.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Det står Öland på din profil. I vissa av de gamla sommarstugeområdena nära kusten kan vattnet stå så nära och svårt att enkelt dränera bort. Är det ett sånt område? Redan på 30-40 cm fanns det vatten och beroende av årstid.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Tack för svaren!

A AndersS skrev:
Det står Öland på din profil. I vissa av de gamla sommarstugeområdena nära kusten kan vattnet stå så nära och svårt att enkelt dränera bort. Är det ett sånt område? Redan på 30-40 cm fanns det vatten och beroende av årstid.
Det är inte nära kusten men huset ligger lite lågt i sitt område. Vi har egen bevattningsbrunn där en del vatten verkar hamna men totalt sett rinner det inte bort så tydligt från huset som vi hade önskat.

J jonaserik skrev:
Allt vatten från stupen ska bort från huset minst 4 meter, kan och orkar du, så gräv ner 110 mm avloppsrör utmed grunden, räcker med ca 40 - 50 cm ner. Koppla ihop stupen på ena sidan huset och lika på andra sidan med. sen ska utfart vara på den lägsta sidan, gärna så långt som möjligt och rakt ut på tomten eller i en stenkista. I dag ska alla fastigheter ta hand om sitt eget takvatten. I bland finns det dagvattenrör som kommun har och där kan man koppla på för att bli av med det.
Det är många 3m som kommer från taket och om det bara går ut på marken, så går det in i grunden. Vatten har inte ont i ryggen och går lättaste vägen.
Tack, antar att det handlar om att hyra minigrävare eller så då? Låter tungt att göra för hand. Vad betyder "3m" i ditt inlägg?

W Wayward skrev:
Tack för svaren!

Det är inte nära kusten men huset ligger lite lågt i sitt område. Vi har egen bevattningsbrunn där en del vatten verkar hamna men totalt sett rinner det inte bort så tydligt från huset som vi hade önskat.

Tack, antar att det handlar om att hyra minigrävare eller så då? Låter tungt att göra för hand. Vad betyder "3m" i ditt inlägg?
Säkerligen m3 = kubikmeter

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.