Hej,

Nu när vi är på väg att bygga kök så tittar man såklart runt på hur andra gör och det är förvånansvärt många som faktiskt väljer att skippa större delen eller till och med alla väggskåp och istället sätta en stor vägghängd fläkt? Är detta något nytt? Ett mode just nu? Eller är det såhär de flesta kök faktiskt byggs nu för tiden?

Man funderar över var man gömmer undan allt när man skippar väggskåpen? Tallrikar, glas, formar av olika typer, Ingredienser av olika typer, Medicinskåp m,m m,m?

Jag tillägga att jag konstigt nog inte har någon kompis som har ett sådant kök..än.

20161_come08a_01_PH128679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu har ingen byggt ett kök som haft för mycket förvaringsutrymmen.
I min lilla begränsade värld är det avbildade köket näst intill oanvändbart …

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag känner en som i ett tidigare hus nog inte hade några överskåp men i stället var det väl minst 8 m bänkyta med underskåp och 1 högskåp med ugn+mikro där man ju får förvaring ovanför och nedanför. Har man gott om underskåp går det utmärkt att ha tallrikar, glas och livsmedel i dem.

Tillägg
Se denna tråd om i princip samma sak: https://www.byggahus.se/forum/kok/273544-moderna-kok-hur-tanker-de.html

Redigerat:
Ja, det är säkert en rätt ny, men väletablerad "trend".

Jag har själv inga väggskåp i mitt fem år gamla kök.
Däremot vitrinskåp på tillsammans 160 cm över "kökshalvön".
De rymmer allt glas och porslin som det dukas med, och är lättåtkomligt både från köks- och matrumsdelen.

Frånvaron av väggskåp ger en härlig rymd åt köket, och mindre grejer som skymmer och som man slår huvudet i om man är över medellängd :)

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Mycket lättare och bekvämare att sträcka armarna uppåt för att ställa in i och ta ut ur överskåpen, än att behöva kröka rygg för att komma ner i underskåpen …

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har valt att leva ganska så minimalistiskt och helt enkelt gjort oss av med nästan allt som inte är av betydande nödvändighet (eller som vi vill ha kvar ändå), så vi klarar oss gott och väl utan överskåp. Våra tallrikar, glas, bestick och köksredskap har vi i tre stycken 40cm lådor bredvid diskmaskinen. Detta gör det väldigt enkelt när vi plockar in den rena disken. Tallrikarna, assietterna, besticken och glasen ryms alla i en av lådorna, och då har vi ändå 12 uppsättningar av allt. Besticken står osorterade i en burk/korg (såndär i plåt från Ikea att ha när besticken torkar efter disk) , även det spar tid när man tömmer diskmaskinen, samtidigt som det inte direkt blir svårare när man dukar.

C
Om köket bara är till för att imponera på bekantskapskretsen och korka upp en vinare innan man smiter ut på stan för middag så funkar det nog bra. Att de verkar placerat köket i vardagsrummet förstärker ju misstanken att det är så det är tänkt att användas.

snowjim skrev:
Man funderar över var man gömmer undan allt när man skippar väggskåpen? Tallrikar, glas, formar av olika typer, Ingredienser av olika typer, Medicinskåp m,m m,m?
Tallrikar, bestick och glas placeras i diskmaskinen. Formar etc behövs inte för du äter bara snabbmat. Flingor, kaffe och te placeras under ugnen.

Medicinerna ryms i toalettväskan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.