Till min gamla klippo köpte jag en Gator kniv på Jula. Funkar perfekt.
 
john68 john68 skrev:
Till min gamla klippo köpte jag en Gator kniv på Jula. Funkar perfekt.
Det får bli en sån. Tackar (y)
 
Har du en vinkelslip hemma kan du slipa de gamla rätt lätt. Bara var lite stadig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Raka Raka skrev:
Någon som vet vad detta är för modell? Den är säkert 15-20 år gammal, går som en klocka men behöver ny kniv. Kan man köpa valfri klippokniv? Eller behöver man en som passar modellen?
Den där känns mer som 80-tal... Klippo Quantum?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där känns mer som 80-tal... Klippo Quantum?
Kan den vara så gammal alltså. Riktig kvalité då den fortfarande går som en klocka. Den enda behandling den fått av mig är att jag rengjort luftfiltret och snart ska jag även kosta på en ny kniv.
 
Håller på att montera ny kniv på min Klippo men blir inte klok på hur den ska sitta. Det står tydligt i monteringsanvisningarna hur den ska monteras men monterar man den som det står så blir det inte rätt? Ser inte ut som det ska se ut i alla fall.

Första bilden är som anvisningen säger. Men känns inte som att det blir rätt då? Ska inte den skarpa sidan på knivarna gå åt samma håll?

Andra bilden är som det borde vara? Men så kan man inte montera den för då sitter "hakarna" på lilla kniven åt fel håll

Har jag missat något?
 
  • Hand håller en gräsklipparbladskniv vid öppningen av en Klippo-gräsklippare med klippaggregat synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ny gräsklipparblad upp mot en monterad på en Klippo gräsklippare för jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att den kniven du håller i ska sättas på plats först som mulcher?
Och då borde den vassa sidan bli rätt.
 
Idag sålde jag Homeliten som jag fått som reparationsobjekt. Det där med framdrift är inte alls min grej alltså..driften går för långsamt och puttar man fortare bromsar framdriften högre framfart..Motorn från Honda var däremot fin.

Fick tag i ett nytt repobjekt, en gammal MTD med den klassiska BS 375 sprint motorn.
Gick ruffigt när jag fick den och startsnöret var av. Sen hade 2 av 3 bultar som håller motorn på klippdäcket rostat igenom. Fick såga av alla bultar med vinkelslip och borra nya hål i fräscha delar av däcket. Med nya fjädrar till varvtalsregulatorn går den nu riktigt fint. Jag drog nån extra skruv genom handtaget också så att det känns mer stumt och inte hoppar upp och ner när man kör. Lackade om allt i matt sprayfärg.
Före:

efter:
Gräsklippare före renovering i ett garage, motor synlig, slitna delar, bultar avskurna, rost och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A AndersS skrev:
Det är inte så att den kniven du håller i ska sättas på plats först som mulcher?
Och då borde den vassa sidan bli rätt.
Ja, har visserligen ingen crosscut själv men den extra kniven är tänkt att finfördela precis som mulcher. Googlar man visas den lilla kniven ovanför den stora.
 
Nu har jag fått tre nya patienter som annars skulle på tippen.
Kan nån förklara hur en tallrikskniv funkar och om något saknas på på denna kniv?
Tre gräsklippare i rad på gräsmatta framför hus med fråga om tallriksknivar och saknade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand i handske håller en använd tallriksknivsdel i en verkstads miljö, med verktyg och gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en smutsig tallrikskniv med synliga slitage och rost, verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Som du nog kan räkna ut ska det vara en kniv i varje hörn. Nyare tallrikar har plats till två knivar ytterligare (eller så är dina, inklusive montering helt borta)

Finns olika storlekar, eftermarknad eller original.

T ex:

https://www.rembutiken.se/klippo/grasklipparknivar/
https://www.maskinklippet.se/service-slitdelar-4/klippo-knivtallrik-48-cm-19
https://www.maskinklippet.se/service-slitdelar-4/klippo-skartungor2par/
https://www.maskinklippet.se/service-slitdelar-4/klippo-ovankniv-1par/
 
Du kan ersätta den med en vanlig enkel "mulcherkniv", hade den där varianten från början och bytte "järnbiten" istället och fungerade bättre.
 
Oki
 
Hur byter man skärtungor på en klipptallrik? Mina sitter stenhårt i ett läge och går inte att rotera?
 
Rostlösare, lyfter låsbläcket och knackar ut dom med en hammare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.