MultiMan
Tänk på att ha koll på varvtalet om du meckar med regleringen, motorn kan skadas om du gör fel. Själv har jag denna underbara, antika mackapär som fortfarande säljs av uppfinnaren/originalföretaget för runt 200kr till Sverige: http://www.treysit.com/english/the-sirometer/
Säljs även hos t ex Briggs själva, men det är samma pryl.


cache_9188244.jpg
 
Vad ska man ha den till
 
MultiMan
"Drehzahlmesser" + att jag tycker det borde framgå av sammanhanget. :thinking:

Om du hade klickat på länken så hade du sett att det är en varvräknare som baseras på en ståltråds resonansfrekvens och är förvånansvärt exakt. Man lägger dosan ovanpå den vibrerande motorn och skruvar ut tråden tills den börjar svänga kraftigt, läser sedan varvtalet på skalan.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Är inte ute efter att mäta varvtal, är ute efter att reglera det under körning
 
Vilken Klippo ska man välja om man kan tänka sig att lägga 4-5 tusen kronor?

Finns det något värde i äldre modeller? Har två Klippo som är ungefär 15 år gamla. Fungerar men skulle behöva en rejäl service.

Förlåt för off-topic men ville inte starta en ny tråd.
 
Raka Raka skrev:
Vilken Klippo ska man välja om man kan tänka sig att lägga 4-5 tusen kronor?

Finns det något värde i äldre modeller? Har två Klippo som är ungefär 15 år gamla. Fungerar men skulle behöva en rejäl service.

Förlåt för off-topic men ville inte starta en ny tråd.
Serva dom. Använd eller sälj vidare. En bra begagnad Klippo har alltid något värde.

Jag köpte min '89 Klippo förra sommaren för en tusenlapp när den tio år gamla Stigan gav upp efter flera års krångel. Klippon går som en klocka och förutom att färgen är avskavd här och var är det just inget som skvallrar om att den är över 30 år gammal.

Jag skänkte för övrigt Stigan till grannen som har 10-15 stycken gamla gräsklippare i trädgården, varav ingen fungerar förutom en ny Meec. Men den tror jag inte håller så värst länge.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Mina tre Klippo är 43, 31 och 16 år gamla. Den nyaste ser ut som ny fortfarande, trots 16 år. Alla 3 fungerar utmärkt men servas givetvis regelbundet (dvs varje år oljebyte innan vintern, kontroll av annat samt byte vid behov).
 
Ja, återigen kan jag konstatera vad som är en bra gräsklippare. Efter att ha kört med Homeliten inser jag att den känns lika sladdrig och skranglig som allt annat jag kört genom åren - Stiga, Partner mm mm.
Vinnaren? Klippo utan drivning och uppsamlare från 2006
Vad är avgörande: Kullagrade däck med kompakt gummi och tyngd i chassiet är de tre faktorer som avgör.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Åsa Lund
MultiMan MultiMan skrev:
Mina tre Klippo är 43, 31 och 16 år gamla. Den nyaste ser ut som ny fortfarande, trots 16 år. Alla 3 fungerar utmärkt men servas givetvis regelbundet (dvs varje år oljebyte innan vintern, kontroll av annat samt byte vid behov).
Ska man inte byta oljan och bränslet efter vintern?
 
MultiMan
@Åsa Lund Oljan smutsas ner av sura förbränningsprodukter under drift och de ämnena vill man inte ha kvar i motorn under längre förvaring, därför ska man alltid byta olja innan avställning.

Bränslet behöver inte bytas längre om man använder alkylatbensin, annars får man byta på våren med ny bensin, men det är ju en annan sak. Ny motorolja åldras väldigt lite.
Jag har använt 4 år gammal alkylat som fungerat som ny, både 2T och 4T.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Men lär sig nåt nytt var dag, tack för den!
Check!
 
Där du fyller på olja tömmer du den också genom att luta den åt samma sida som locket till oljan sitter på
 
Köp en Toro istället. Inga oljebyten (nej enligt manualen - bara fyll på) och hastigheten är 0-6,2 kmh, beroende på hur fort du går. Så snabbt kan iaf jag inte gå mer än på rakorna.
Har en gammal klippo oxå till yttersidorna, utan drivning. Perfekt till sånt.
 
john68 john68 skrev:
Köp en Toro istället. Inga oljebyten (nej enligt manualen - bara fyll på) och hastigheten är 0-6,2 kmh, beroende på hur fort du går. Så snabbt kan iaf jag inte gå mer än på rakorna.
Har en gammal klippo oxå till yttersidorna, utan drivning. Perfekt till sånt.
Så Toron förbränner all olja hehe
 
Har en Klippo från tidigt 70-tal, innan kåpan/chassiet fick "våfflad" fram och bakkant.
Går lika bra varje år, ny kniv för 5år sedan som slipas var annat år. Smidigt att sno runt buskar och trän.
Det enda jag har lite emot den är avgaserna, provat olika inställningar utan resultat.
Och gummihjulen är det nog dags att byta.

Olja luftkylda småmotorer utan oljefilter byter man gärna var 25:e drifttimme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.