30 244 läst · 107 svar
30k läst
107 svar
Honda vs Klippo - Till dig som ska välja gräsklippare !
Jag köpte en Stiga elklippare (sladd). Fungerar hur bra som helst och klipper lika bra som de flesta klippare. Går att köra med och utan uppsamlare.
Lätt att hantera. Planerar man klippningen är sladden inget problem. Har normalstor tomt ca 1500 kvm. Funkar givetvis sämre om man har ett tunnland eller så att klippa.
Lätt att hantera. Planerar man klippningen är sladden inget problem. Har normalstor tomt ca 1500 kvm. Funkar givetvis sämre om man har ett tunnland eller så att klippa.
Låter som livslängden kommer bli kortare på motorn eftersom andra Briggsmotorer kräver oljebyten. Ett oljebyte tar några minuter och kostar 60kr så varför inte?john68 skrev:
Usch, har kört endel sladdrivet och man kan väl säga som så - aldrig igen! Kabeln är ett störmoment utan dess likeS Stego1 skrev:Jag köpte en Stiga elklippare (sladd). Fungerar hur bra som helst och klipper lika bra som de flesta klippare. Går att köra med och utan uppsamlare.
Lätt att hantera. Planerar man klippningen är sladden inget problem. Har normalstor tomt ca 1500 kvm. Funkar givetvis sämre om man har ett tunnland eller så att klippa.
Enkelt. För att det inte behövs enl. Toro och B&S. De lämnar 5 års garanti för en maskin som kostar under 8000. Tror inte att de skulle chansa med att få massor av motorbyten. Sen efter 6 år så fins det säkert annat som gör att jag vill köpa nytt.R Rolle85 skrev:
Min klippare gav upp 2002, men den skar inte, utan det var dåligt komp. Mins inte riktigt, men jag kanske bytte olja en eller 2 ggr, på slutet fick man fylla på en skvätt ibland.
Vet inte klipparens ålder, men den köptes begagnad från Hedemora kommun 1984.
På nya klipparen som fyller 18 år har jag bättre koll, den har fått ny olja, tändstift och luftfilter var 5e år, 3 ggr alltså.
Vet inte klipparens ålder, men den köptes begagnad från Hedemora kommun 1984.
På nya klipparen som fyller 18 år har jag bättre koll, den har fått ny olja, tändstift och luftfilter var 5e år, 3 ggr alltså.
Honda -17 med 190-motor ingen röklukt men är fortfarande för ny
Klippo -04 med B&S Quantum-motor, luktar bränd olja och har gjort det mera eller mindre
Stiga Turbo från -87/88 med B&S, ryker inte det minsta, finns kvar som reserv till Hondan (är ju bara uppsamlingskorgen som är dålig)
Alla inköpta som nya maskiner och två fastigheter.
Klippo -04 med B&S Quantum-motor, luktar bränd olja och har gjort det mera eller mindre
Stiga Turbo från -87/88 med B&S, ryker inte det minsta, finns kvar som reserv till Hondan (är ju bara uppsamlingskorgen som är dålig)
Alla inköpta som nya maskiner och två fastigheter.
De glappar ofta upp i vevlagren, och får sämre komp. Drar mer bränsle, blir mer svårstartade och spär ut oljan med soppa osv.john68 skrev:
De mindre motorerna som inte är I/C "haevy duty" har ingen tryckoljesmörjning och ingen oljefilter, inte heller separata lager till vevstaken utan lagerytorna är på själva staken.
Alla slitagepartiklar ligger kvar och åker runt. B&S har vad jag vet alltid rekommenderat oljebyte var 25 timmer till luftkylda småmotorer. En hel del motorer i åkgräsklippare har oljefilter och betydligt längre bytesintervall.
En Stiga med B&S skar för mig i veven för ca 15år sedan. Jag vet att den var uselt servad (släkting)