R Rolle85 skrev:
Så Toron förbränner all olja hehe
Har inte behövt fylla på något på fyra år. Oljan är inte svart utan ser ut som ny. Klipper ca 2500 kvm en gång i veckan under säsong. B&S motor.
 
S
Jag köpte en Stiga elklippare (sladd). Fungerar hur bra som helst och klipper lika bra som de flesta klippare. Går att köra med och utan uppsamlare.
Lätt att hantera. Planerar man klippningen är sladden inget problem. Har normalstor tomt ca 1500 kvm. Funkar givetvis sämre om man har ett tunnland eller så att klippa.
 
john68 john68 skrev:
Har inte behövt fylla på något på fyra år. Oljan är inte svart utan ser ut som ny. Klipper ca 2500 kvm en gång i veckan under säsong. B&S motor.
Låter som livslängden kommer bli kortare på motorn eftersom andra Briggsmotorer kräver oljebyten. Ett oljebyte tar några minuter och kostar 60kr så varför inte?
 
S Stego1 skrev:
Jag köpte en Stiga elklippare (sladd). Fungerar hur bra som helst och klipper lika bra som de flesta klippare. Går att köra med och utan uppsamlare.
Lätt att hantera. Planerar man klippningen är sladden inget problem. Har normalstor tomt ca 1500 kvm. Funkar givetvis sämre om man har ett tunnland eller så att klippa.
Usch, har kört endel sladdrivet och man kan väl säga som så - aldrig igen! Kabeln är ett störmoment utan dess like
 
R Rolle85 skrev:
Låter som livslängden kommer bli kortare på motorn eftersom andra Briggsmotorer kräver oljebyten. Ett oljebyte tar några minuter och kostar 60kr så varför inte?
Enkelt. För att det inte behövs enl. Toro och B&S. De lämnar 5 års garanti för en maskin som kostar under 8000. Tror inte att de skulle chansa med att få massor av motorbyten. Sen efter 6 år så fins det säkert annat som gör att jag vill köpa nytt.
 
Men vi kan väl ställa en anekdotisk vetenskaplig fråga här i forumet. Hand upp alla som har en gräsklippare vars motor skurit pga inga oljebyten? Det räcker med att ni tror att det var orsaken till att den skar.
 
Min klippare gav upp 2002, men den skar inte, utan det var dåligt komp. Mins inte riktigt, men jag kanske bytte olja en eller 2 ggr, på slutet fick man fylla på en skvätt ibland.
Vet inte klipparens ålder, men den köptes begagnad från Hedemora kommun 1984.

På nya klipparen som fyller 18 år har jag bättre koll, den har fått ny olja, tändstift och luftfilter var 5e år, 3 ggr alltså.
 
Fick en klippo med en BS, personen hade aldrig bytt olja, motorn rök som bara den
 
Honda -17 med 190-motor ingen röklukt men är fortfarande för ny
Klippo -04 med B&S Quantum-motor, luktar bränd olja och har gjort det mera eller mindre
Stiga Turbo från -87/88 med B&S, ryker inte det minsta, finns kvar som reserv till Hondan (är ju bara uppsamlingskorgen som är dålig)
Alla inköpta som nya maskiner och två fastigheter.
 
john68 john68 skrev:
Men vi kan väl ställa en anekdotisk vetenskaplig fråga här i forumet. Hand upp alla som har en gräsklippare vars motor skurit pga inga oljebyten? Det räcker med att ni tror att det var orsaken till att den skar.
De glappar ofta upp i vevlagren, och får sämre komp. Drar mer bränsle, blir mer svårstartade och spär ut oljan med soppa osv.
De mindre motorerna som inte är I/C "haevy duty" har ingen tryckoljesmörjning och ingen oljefilter, inte heller separata lager till vevstaken utan lagerytorna är på själva staken.
Alla slitagepartiklar ligger kvar och åker runt. B&S har vad jag vet alltid rekommenderat oljebyte var 25 timmer till luftkylda småmotorer. En hel del motorer i åkgräsklippare har oljefilter och betydligt längre bytesintervall.

En Stiga med B&S skar för mig i veven för ca 15år sedan. Jag vet att den var uselt servad (släkting)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nån som vet var man hittar gummihandtag till styret?
Hand håller ett slitit skumgummihandtag framför en släpvagn i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Borde annars gå fint med styrlinda till cykel:)
 
Bra!
 
Rörisolering
 
Någon som vet vad detta är för modell? Den är säkert 15-20 år gammal, går som en klocka men behöver ny kniv. Kan man köpa valfri klippokniv? Eller behöver man en som passar modellen?
 
  • Äldre röd gräsklippare med gul handtag på en gräsmatta bredvid stenplattor och en trimmer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.