S sjoelund skrev:
Jag håller egentligen med om att inte ha saker i molnet, men just lastbalansera har jag inte tid att vänta på tills jag har tid att fixa allting i HA så jag letade efter produkter som fungerade ihop med Tibber där (och konserverna av att misslyckas lastbalansera är att säkringen går och då fungerar inte HA alls). Kanske att jag i framtiden fixar till det och byter ut min Pulse mot något som körs lokalt.
Förstår inte varför lastbalansering/lastbegränsning ska upp i molnet över huvud taget faktiskt. Det finns inget särskilt svårt i den beräkningen som borde behöva kommuniceras ut till ett moln, det borde kunna lösas lokalt i enheten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vår CTEK gör såvitt jag förstår inte det, utan Laddboxen letar efter sin kompis på Wifit och pratar direkt där.
 
Man skulle kunna tycka att det vore vanligare att det fanns laddare med klämmor för att mäta strömmen på de 3 faserna, ja... Men det är billigare att få informationen från molnet när man ändå har en antenn för WiFi i enheten.
 
D
S sjoelund skrev:
Man skulle kunna tycka att det vore vanligare att det fanns laddare med klämmor för att mäta strömmen på de 3 faserna, ja... Men det är billigare att få informationen från molnet när man ändå har en antenn för WiFi i enheten.
Glöm inte att laddaren ofta sitter långt från platsen där klämmorna ska vara.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Glöm inte att laddaren ofta sitter långt från platsen där klämmorna ska vara.
Jag vet, men i mitt fall är det någon meter. Borde ju finnas någon sådan produkt, men det skulle väl vara för få kunder som är intresserade.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Watty fanns ju förr och den körde klämmor.
Kostade väl flera tusenlappar och firman kursade till slut?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Watty fanns ju förr och den körde klämmor.
Kostade väl flera tusenlappar och firman kursade till slut?
Hur kommunicerar Watty med Easee och Zaptec?
Watty mäter och skickar datat till Tibber via Wifi/LAN.
Tibber kommunicerar sedan med Easee eller Zaptec via 4G och Wifi.

Inte direkt lokalt heller ...
 
S sjoelund skrev:
Hur kommunicerar Watty med Easee och Zaptec?
Watty mäter och skickar datat till Tibber via Wifi/LAN.
Tibber kommunicerar sedan med Easee eller Zaptec via 4G och Wifi.

Inte direkt lokalt heller ...
Det var som ett inlägg i frågan om varför det inte fanns "lastbalanserare" med klämmor, men citerade inte när jag började skriva och missade att inlägg kom mellan när jag väl skickade 😅
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Annars finns ju Shelly 3EM och Pro 3EM.
Är avsedda för installation i elcentral och priset ligger norr om tusenlappen, integrationen mot laddbox får man fixa själv.

Anledningen till att mycket går över molnet kan också vara att det är enklare att kombinera olika system.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Anledningen till att mycket går över molnet kan också vara att det är enklare att kombinera olika system.
Största tror jag är att man äger datan. Kan logga hur saker används. Knyta premiumtjänster. Om tibber levererat en lokal lösning som laddade på bästa tider så skulle säkert många flytta bort från tibber. Samma med många andra funktioner.

Jag har för mig det diskuterades att lastbalanseringen skulle ha en fallback lokalt om nåt var nere. Jag minns när jag hade tibber/easee i början så var det mycket störningar. De var noga att skicka ut meddelanden och fixade det snabbt. Men om man varje gång hade dragit en huvudsäkring så hade man varit mindre glad...
 
J JohanLun skrev:
Största tror jag är att man äger datan. Kan logga hur saker används. Knyta premiumtjänster. Om tibber levererat en lokal lösning som laddade på bästa tider så skulle säkert många flytta bort från tibber. Samma med många andra funktioner.

Jag har för mig det diskuterades att lastbalanseringen skulle ha en fallback lokalt om nåt var nere. Jag minns när jag hade tibber/easee i början så var det mycket störningar. De var noga att skicka ut meddelanden och fixade det snabbt. Men om man varje gång hade dragit en huvudsäkring så hade man varit mindre glad...
Låter rimligt det med.
Vår CTEK har en fallback ifall man tappar lastbalanseraren helt, man får ställa in vilken ström som dras om lastbalanseraren inte svarar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter rimligt det med.
Vår CTEK har en fallback ifall man tappar lastbalanseraren helt, man får ställa in vilken ström som dras om lastbalanseraren inte svarar.
Ja, det är ju en väldigt enkel fallback, att laddaren vid tappad kontakt i steg 1 om den laddar direkt går ned på tex 10A och om den inte laddar efter säg 30 minuter börjar ladda med 10A. Så man inte står med en helt oladdad bil på morgonen, eller en trasig huvudsäkring... Då behöver laddaren och mätaren egentligen inte ha en lokal kommunikationskanal... Sen är det ändå så att jag skulle föredra att tjänsten / logiken kördes lokalt, men möjlighet att styra från molnet.

P paralun skrev:
Jo men vad kan man använda dina Tuya-data till? Oavsett hur mycket "Big Data" för Tuya det blir så ser jag ingen användning. Sen är jag då Googlevän och låter Google samla in mycket mer men ser inte något hotfullt med Google utan mer en stor hjälp.
De kan nog inte göra nåt alls. Det var nog bara så man implementerade det. Men icke destomindre så blir det inte lika robust som att ha lokala tjänster. Går allt lokalt så kan de ändra hur mkt servers, ip adresser och firmware som helst, men sålänge jag låter min miljö rulla på så kommer allt funka...

Jag är också helt OK att google samlar data, även om jag ser en fara i det. Men mer på en samhällsnivå än rent personligt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Största tror jag är att man äger datan. Kan logga hur saker används. Knyta premiumtjänster. Om tibber levererat en lokal lösning som laddade på bästa tider så skulle säkert många flytta bort från tibber. Samma med många andra funktioner.

Jag har för mig det diskuterades att lastbalanseringen skulle ha en fallback lokalt om nåt var nere. Jag minns när jag hade tibber/easee i början så var det mycket störningar. De var noga att skicka ut meddelanden och fixade det snabbt. Men om man varje gång hade dragit en huvudsäkring så hade man varit mindre glad...
Vet inte hur det var men idag finns det en sådan fallback med Tibber/Easee.
 
S
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tar mig friheten att svara på frågan även om den inte är ställd till mig.
1. Min data, ingen annan ska fingra på den eller ha tillgång till den i onödan.
2. Oberoende av kontakt med annan tjänst, ie. internet.
3. Jag får den data som levereras, inte något som ev. "förbättras" på något vis av en tredje part.
4. Enheten i sig behöver inte kontakt med omvärden, vilket ger mindre risk att den kan ge åtkomst till mitt interna nät för någon ovälkommen.
Det blev en HomeWizard som du rekommenderade men jag undrade just med tanke på ditt inlägg här om man inte kunde fått alla värden från nätägaren direkt via någon inloggad API och sen skicka dessa rakt in i HA...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.