Behöver en controller för att ta tag i alla olika protokoll och grejer från olika tillverkare som nu finns här hemma. Shelly, Hue, sonoff, någon ikea pryl. Tjejen vill gärna ha en skärm med dashboard för de viktigaste grejerna. Mest shelly-grejer för lampor, elpriser, värmepumpen, lite hue, och sonoff trädgårdsbevattning som skulle in där

Jag har haft HA rullandes på en Pi men aldrig gjort något av det, mest för att det har varit lite för hög tröskel för att få det att funka över tid. Jag upplever det som att det ofta är grejer som slutar funka vid uppdateringar. jag vet, många här som tycker att det inte är så himla mkt jobb etc men tyvärr, det hinns inte med här och därför blev det inte heller så använt. Nu skrevs ju minneskortet sönder så klart så jag tar chansen att fundera på att byta grejer eller hitta sätt att få bättre stabilitet i det. Har heller inte betalt för att ha remote access men det mesta som ska styras är nog ändå sådant som bara styrs om man är hemma

Då funderar jag på att antingen får jag köpa saker så jag kan köra vidare på HA. Rasperberryn har jag men hårddisk behöver så fall fixas. Grundproblemet är då att faktiskt fixa upp en stabil miljö.

Homey har alltid lockat lite med sitt (om jag uppfattar det rätt) mer förkonfade flöden. Men jag hittar ingen info om möjligheten att bygga dashboards och visa på en platta eller liknande.

Någon som kan ge lite tips hur jag ska tänka.

engs
Det finns appar i Homey. Även för t.ex. dashboard. Jag använder inte dashboard dock så osäker på hur smidiga de är.
https://homey.app/sv-se/apps/browse/#filter?query=dashboard

(Själv funderar jag på att migrera från Homey till HA, efter att de sålt till LG, men har ingen brådska så länge den gamla hubben jag har fortfarande supportas och/eller de inte börjar lägga sådant som varit tillgängligt tidigare bakom abb).

Redigerat:
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det finns appar i Homey. Även för t.ex. dashboard. Inget jag använder dock så osäker på hur smidiga de är.
[länk]

(Själv funderar jag på att migrera från Homey till HA, efter att de sålt till LG, men har ingen brådska så länge den gamla hubben jag har fortfarande supportas).
tack för tipset! jo, har också läst om försäljningen. Lite ovisst om hur det kommer påverka miljön

O olofh skrev:
Har heller inte betalt för att ha remote access
Det hjälper nog egentligen inte dig med ditt val men man behöver inte betala för att komma åt sin HA-server utifrån. Jag gör inte det och har full åtkomst bara jag har internetaccess där jag är.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det hjälper nog egentligen inte dig med ditt val men man behöver inte betala för att komma åt sin HA-server utifrån. Jag gör inte det och har full åtkomst bara jag har internetaccess där jag är.
yes, har förstått att det går att sätta upp på lite olika sätt. är väl mer att betalalternativet är lite mer out of the box

Intressanta tips.
Jag funderar på att skaffa en Homey nu till jul, och migrera över mitt system i lugn och ro.
Det här med en dashboard är högintressant.
Många verkar använda en Androidplatta, men det hade ju varit fränt med en dedikerad hårdvara, får för mig att det skulle kunna vara bra.
Men det kanske får bli en "surfplatta" till att börja med.
Så jag är också tacksam för tips här.

Hannuse Hannuse skrev:
Intressanta tips.
Jag funderar på att skaffa en Homey nu till jul, och migrera över mitt system i lugn och ro.
Det här med en dashboard är högintressant.
Många verkar använda en Androidplatta, men det hade ju varit fränt med en dedikerad hårdvara, får för mig att det skulle kunna vara bra.
Men det kanske får bli en "surfplatta" till att börja med.
Så jag är också tacksam för tips här.
Finns små surfplattor till bra priser på Netonnet nu

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Nu beställde jag en Homey Pro, så inom kort kan jag troligen återkomma angående hur min lösning blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.