jag har använt mig av Peltor i garaget men sneglar lite på några inear som t ex Isotunes istället.
Skall användas när jag kör snickerimaskiner, men ska funka att snacka samt streama musik/böcker mm.
Någon som testat dessa eller liknande?
Skall användas när jag kör snickerimaskiner, men ska funka att snacka samt streama musik/böcker mm.
Någon som testat dessa eller liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peltor regerar sådeså.
Driver eget som snickare och har kört peltors senaste 10 åren, nu i år bestämde jag mig för att pröva isotunes(med slinga bakom nacken) jättebra ljud, rätt bra batteri och lätta att ta i och ur. Däremot så hör den jag pratar med minsta lilla ljud jag gör. Går alltså inte och köra Ngn Madison n samtidigt. Mvh
Jag använder isotunes pro, bra ljud med enkel bluetooth. Ok ljudreduktion. Fungerar att använda som headset till tel men micken sitter lite illa till så har lite svårt att plocka upp allt man säger. Tyvärr ingen förstärkning av tal så jag måste ta av dem om jag ska höra vad andra säger till mig vilket är irriterande då det är några moment att få in luren i örat igen.
Väcker och hoppas på bra råd från @nanowire och andra med erfarenheter.
Jag vill byta ut mina stora hörselkåpor, då jag blir galen på trasslet av lurar, glasögon och slipmask. Ett par in ear löser trasslet, men funkar de till mina andra krav:
- Tillräckligt bra ljuddämpning för att köra bordssågen som är den som låter mest.
- Ok att lyssna på musik och böcker i, även om det inte hör så noga just vid bordssågandet.
- Använda till att prata i telefon med (och då stänger jag av alla maskiner).
Jag behöver inte kunna prata med vare sig andra eller i telefon med maskiner igång.
Räcker dämpningen på 27 dB i Isotunes pro för att köra såg, eller är de mer för snällare miljöer? Isotunes Free har bara 22 dB i dämpning, så de går kanske helt bort. Eller?
Jag vill byta ut mina stora hörselkåpor, då jag blir galen på trasslet av lurar, glasögon och slipmask. Ett par in ear löser trasslet, men funkar de till mina andra krav:
- Tillräckligt bra ljuddämpning för att köra bordssågen som är den som låter mest.
- Ok att lyssna på musik och böcker i, även om det inte hör så noga just vid bordssågandet.
- Använda till att prata i telefon med (och då stänger jag av alla maskiner).
Jag behöver inte kunna prata med vare sig andra eller i telefon med maskiner igång.
Räcker dämpningen på 27 dB i Isotunes pro för att köra såg, eller är de mer för snällare miljöer? Isotunes Free har bara 22 dB i dämpning, så de går kanske helt bort. Eller?
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
För lite så att det är lite irriterande, så att du sätter på dig något annat när det låter som mest eller så att du känner att det är direkt skadligt för hörseln?
Är det bara så att det är jobbigt, men inte skadligt kan jag nog leva med det, då bordssågen som låter mest inte är något jag brukar stå långa perioder vid.
Är det bara så att det är jobbigt, men inte skadligt kan jag nog leva med det, då bordssågen som låter mest inte är något jag brukar stå långa perioder vid.
Har ett par Pro 2 som jag använt i ett ett år ungefär, för mitt användningsområde så är dom inte mycket bättre än ett par enkla pluggar i ljudreducering.Hep skrev:För lite så att det är lite irriterande, så att du sätter på dig något annat när det låter som mest eller så att du känner att det är direkt skadligt för hörseln?
Öronpluggarna i skumgummi som följer med och är pluggarna lurarna är testade med måste tryckas ihop manuellt för att man ska få in dom i örat och sedan expanderar dom för att sitta fast. Blir otroligt drygt att göra om man behöver ta ur dom ur örat med jämna mellanrum för att prata med folk runt omkring sig.
Så jag kör med "julgranarna" som också följer med, som är som silikonpluggarna som följer med vanliga mobil lurar. Lyssnar du p något så kan du inte höra vad folk säger runt omkring dig, gräsklipparen, industrihögtryckstvätt och byggmaskiner är inte ett problem i kortare stunder. Men skulle inte lita på dom en hel dag.
Bygeln som går runt örat har blivit styv, följer inte längre örat och lossnar lätt utan mössa.
Har vid flera tillfällen upplevt att folk inte hör om jag inte håller micen vid munnen, så jag kopplar vanligtvis bort headsetet när det ringer.
Låter ju inte riktigt bra, men tack för bra info.
Då kanske jag får fundera på ett helt annat sätt. Kanske skaffa de där Isotunes Free (eller liknande rena in ear) och ha hela tiden jag är ute och stökar. Då har jag bok/musik, kan höra och svara i telefon och blir av med ljudet från fläktar och annat som går hela tiden och måttliga maskiner och så får jag sätta på ett par "riktiga" kåpor ovanpå dem just när det slamras som mest.
Eller så tänker jag dumt och skaffar ytterligare en sak som ska samla damm.
Då kanske jag får fundera på ett helt annat sätt. Kanske skaffa de där Isotunes Free (eller liknande rena in ear) och ha hela tiden jag är ute och stökar. Då har jag bok/musik, kan höra och svara i telefon och blir av med ljudet från fläktar och annat som går hela tiden och måttliga maskiner och så får jag sätta på ett par "riktiga" kåpor ovanpå dem just när det slamras som mest.
Eller så tänker jag dumt och skaffar ytterligare en sak som ska samla damm.
Jag kan inte med att ha något extra ljud i öronen då jag skall arbeta. Simultanförmågan har alltid varit dålig och efter utbränningen för 12 år sedan blev den ännu värre. Skall jag lyssna på musik och arbeta samtidigt kan jag börja slå in spikar med fel ända före eller ännu värre saker.
Därför är Peltors dubbla kåpor det bästa som finns. Där inne får jag ha min egen lilla relativt tysta värld med bibehållen koncentration.
Att jag inte hör telefonen är en bisak. Folk vet att om jag inte svarar skall man ringa på nytt. Om jag kommer ihåg det ringer jag upp.
Alla är olika. Vad jag vill säga är bara att innan man lägger en massa pengar på att få ha ljud i öronen medan man arbetar skall ni fundera om det passar en själv och den hjärna man är född med.
Därför är Peltors dubbla kåpor det bästa som finns. Där inne får jag ha min egen lilla relativt tysta värld med bibehållen koncentration.
Att jag inte hör telefonen är en bisak. Folk vet att om jag inte svarar skall man ringa på nytt. Om jag kommer ihåg det ringer jag upp.
Alla är olika. Vad jag vill säga är bara att innan man lägger en massa pengar på att få ha ljud i öronen medan man arbetar skall ni fundera om det passar en själv och den hjärna man är född med.
En viktig synpunkt. Jag känner mig själv rätt bra nu. Om jag ska göra något riktigt svårt, stänger jag av musiken. Om jag ska göra halvluriga saker stänger jag av boken. I resten av fallen är musik bara något positivt för mig.
Så för mig är normalfallet att jag behöver hyfsat skydd, möjlighet till musik och att åtminstone höra telefonen (då jag alltid behöver kunna nås) och gärna kunna prata med avstängda maskiner. Sedan behöver jag ibland rejälare skydd, men om det funkar att sätta kåpor utanpå så är det ok.
En gång i tiden jobbade jag med att dela ut post och lyssnade på musik samtidigt (walkman om någon minns dem), vilket funkade bra. Jag försökte hotta upp det ett steg genom att låna en bunt kassetter från biblioteket och läsa bok med öronen för första gången. En släktkrönika där det vid ett tillfälle rabblades upp en väldig massa namn. Ungefär då insåg jag att min hjärna inte kunde hantera ett namn på brevinkastet, ett på brevet överst i högen och ett annat i öronen. Ber om ursäkt till de som bodde på Åkerbyvägen och förmodligen fick helt fel brev den dagen.
Så för mig är normalfallet att jag behöver hyfsat skydd, möjlighet till musik och att åtminstone höra telefonen (då jag alltid behöver kunna nås) och gärna kunna prata med avstängda maskiner. Sedan behöver jag ibland rejälare skydd, men om det funkar att sätta kåpor utanpå så är det ok.
En gång i tiden jobbade jag med att dela ut post och lyssnade på musik samtidigt (walkman om någon minns dem), vilket funkade bra. Jag försökte hotta upp det ett steg genom att låna en bunt kassetter från biblioteket och läsa bok med öronen för första gången. En släktkrönika där det vid ett tillfälle rabblades upp en väldig massa namn. Ungefär då insåg jag att min hjärna inte kunde hantera ett namn på brevinkastet, ett på brevet överst i högen och ett annat i öronen. Ber om ursäkt till de som bodde på Åkerbyvägen och förmodligen fick helt fel brev den dagen.
Ifall någon hittar tråden och funderar på Isotunes Free:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-801#post-4471403
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-801#post-4471403
Produkter som diskuteras i tråden