jag funderar hur jag ska göra köket och har börjat med att sätta ett hörnskåp 90x90 med karusell. I det gamla köket finns hylla under diskbänken till vänster.

frågan är om man nyttjar karusellen eller om det är bättre med hyllor?

jag satte hörnskåp för att kunna ha lådor på bänkskåpen (utan att de tar i när man drar ut dem - men är funderar på om det är bättr att sätta "rakt" hörnskåp istället typ detta men vet inte om det går att stoppa i diskbänk samt vet inte hur jag då ska göra med lådorna i vinkeln - vet inte hur snyggt det blir med passbit.

jag var och kollade på epoq kök och dörren till deras hörnskåp hade inte självstängning utan magnetlås vilket kändes fel jag vill helst ha mjukstängande dörrar.

vad är era erfarenheter av hörnskåp?

• ikeaversion1bild6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnskåp är alltid en kompromiss.

Sätter du in hyllor blir det svårt att komma åt det som står längst bak och sätter du in en karusell så tappar du en del utrymme.

Själv har jag en 90x90 hörnskåp med karusell där vi har pannor och bunkar och jag tycker att dt fungerar ganska bra. Det fins även 60x120 hörskåp med utdragbara hyllor sk. njure.

Smaksak men inget för mej, blir galen på nödlösningar och kommer inte finnas i mitt kök...

Enk Projektet skrev:
Smaksak men inget för mej, blir galen på nödlösningar och kommer inte finnas i mitt kök...

hur skulle du göra i vinkeln för att få lådor så mycket som möjligt?

Hade hörnskåp i förra bostaden, med karusell. Det fungerade alldeles utmärkt för kastruller och liknande. (Nästan så att jag saknar det nu!)

Skåpluckan var ju tvådelad då den gick ut från båda hållen, och ledad med gångjärn i mitten. Magnetlås, något annat kan väl inte fungera?

Det är absolut vanligast med instickshörnskåp typ det du länkar till och köper man av de större rena köksleverantörerna så har de väldigt fiffiga lösningar på utdrag som gör att man kan utnyttja nästintill hela ytan...

På ett traditionellt 90x90 hörnskåp från ex. Ikea så blir det tvådelad lucka och ingen dämpning går att sätta på dessa.

HTH har ett 90x90 som heter mondo, där luckorna följer med karusellen in i skåpet och när allt snurrat ett varv kommer luckorna ut igen och stänger sig tyst och mjukt...

Vasken är ju inga problem för den ligger ju ner i själva vaskskåpet...

Mellan instickshörnskåpet och intillliggande skåp (ej vaskskåpet då) brukar man sätta 50mm passbit för att kunna öppna lådor m.m utan att slå i handtaget på hörnskåpets lucka...

Mitt generella råd skulle vara att strunta i hörnskåp och istället sätta en passbit i hörnet. Denna ska normalt bygga bänkskivedjupet +50mm åt båda håll. Fördelen med detta är att man då får plats med bredare/fler lådskåp åt båda håll och denna förvaring är mer praktisk än det bästa av hörnskåp.

I mina ögon är det dock ett ganska vanligt misstag att stirra sig blind på lådor och köra detta i hela köket.
Någonstans behövs normalt ett skåp (60cm bör räcka) med vanlig lucka. Detta för förvaring av vaser, husshållsmaskiner, pastakastrull etc. som inte ryms i lådorna. I ditt fall skulle ju detta skåp kunna vara under ugnen där jag tycker det skulle störa minst.

Att helt strunta i hörnskåpet tycker jag är en rent ut sagt dålig idé. Även om hörnskåp inte är idealiskt så utgör det i alla fall runt 10% av TS förvaringsutrymme.

Och precis som du sedan säger så behöver man någonstans ett skåp till sådana saker som man kanske inte använder dagligen. Ett hörnskåp är ett bra exempel på var man ställer sådana saker.

Att tappa hela ytan i hörnet känns inte som ett alternativ då man ändå kan använda en hel del av denna ytan med hjälp av ett hörnskåp tycker jag... Speciellt ett insticks med vettigt utdrag...

Har du funderat på hörnskåp med lådor? Bygger oftast 1050x1050mm, så det är lite större än en karusell, men helt klart en fiffig lösning.

Nu vet jag inte vilket kök du ska ha, för alla har inte denna lösningen ännu, men t ex Ballingslöv, Haga och Puustelli-kök har det i alla fall.

vojma skrev:
Att helt strunta i hörnskåpet tycker jag är en rent ut sagt dålig idé. Även om hörnskåp inte är idealiskt så utgör det i alla fall runt 10% av TS förvaringsutrymme.

Och precis som du sedan säger så behöver man någonstans ett skåp till sådana saker som man kanske inte använder dagligen. Ett hörnskåp är ett bra exempel på var man ställer sådana saker.
Okej, jag förstod inte att det absolut viktigaste för alla var förvaringsutrymme och att det inte spelar någon roll hur det ser ut. I så fall bör rekommendationen vara att ersätta bänkskåpen till vänster om ugn/micro med två högskåp från golv till tak. Gärna med hyllor eftersom nettoutrymmet på så sätt blir största möjliga. Lägg till en lådhurts på 40cm med 5 lådor bredvid diskbänkskåpet och HSB-köket anno 1990 är fulländat.

Med tanke på att köksskåp de senaste 20 åren generellt blivit både djupare och högre så har jag svårt att tro att 10% skulle vara svårt att vara utan. Står det och faller med det så kommer det hursomhelst inte dröja länge förrän även det nya köket har för lite förvaring. Räknar man dessutom in de tre hörnorna som går bort på ett karusellskåp så kommer man snabbt fram till att det inte ens är frågan om 10% av förvaringen.

tack för synpunkterna.

jag har bestämt mig för att behålla min befintliga diskbänk som är 180 cm - vilket påverkar de möjliga lösningarna en del (kan inte ha hörnskåp då eftersom befintliga hoar hamnar delvis in i hörnskåpet)

så jag kommer skippa hörnskåpet och istället ha ett 30 skåp , 11cm passbit, och 80 diskbänkskåp i vinkeln.

det innebär att jag inte nyttjar hörnet men sparar mer än 7000kr. VIlket är mycket i denna budget renovering - ska troligen beställa från Epoq och det kommer kosta ca 29000kr inkl täcksidor lucka shaker vit mm.

JanneSjo skrev:
tack för synpunkterna.

jag har bestämt mig för att behålla min befintliga diskbänk som är 180 cm - vilket påverkar de möjliga lösningarna en del (kan inte ha hörnskåp då eftersom befintliga hoar hamnar delvis in i hörnskåpet)

så jag kommer skippa hörnskåpet och istället ha ett 30 skåp , 11cm passbit, och 80 diskbänkskåp i vinkeln.

det innebär att jag inte nyttjar hörnet men sparar mer än 7000kr. VIlket är mycket i denna budget renovering - ska troligen beställa från Epoq och det kommer kosta ca 29000kr inkl täcksidor lucka shaker vit mm.
Bra val :)
Glöm inte att lägga upp bilder....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.