Tjejen satt i källaren idag och hörde Råttor möss i avloppstamnen upp till badrummet.

Vad gör man åt detta? Är det trovärdigt att det e Råttor?

Huset är byggt 1959 utbyggt 2015.
Inga tecken på råttor inomhus eller i källaren. Inget råttbajs i källare eller vind.

Bor ganska centralt i ett villa område . Om det spelar roll.
 
Det är nog inte omöjligt, ring Anticimex.
 
Högst sannolikt att det är råttor som rör sig i avloppsrören. Finns flera sätt att bli av med dem, Anticimex kankse kan tipsa om några även om de i första hand oftast lägger ut gift ( genom försäkring).

Kan försöka hjälpa dig men behöver mer info. (Bilder, ritningar etc)

Är huvudstammen till gatan lätt åtkomlig, finns det någon spolbrun utanför huset?

Värt att veta är att de kan börja äta på avloppsrör av plats om de får tag på en kant eller ett hörn tex i golvbrunnar.
 
Häng ner en kloss råttgift i en ståltråd strax över vattengången om du har någon spolbrunn. Slå en pling till kommunen, de har nog råttfällor (eller andra metoder) som de kan placera ut i ditt närområde.
 
Nu va det dags igen.
Pratade med kommun och de kom ut och hängde gift vid brunnen ute på gatan.

Efter någon månad börja vi höra igen.
Samma nisse kom ut och sa att de hade ätit på giftet och det brukar räcka men han körde en omgång nytt gift.

samma historia igen efter någon månad .
Nu vart han ute i veckan igen. Jag kollade vattenlåset i duschen bara för intresse och där va det någon råtta som hade ätit på sidan men inte kommit igenom än.

Finns det något mer jag kan göra?
Hela huset e nyrenoverat och alla nya rör e dragna i plast . så vill gärna inte att någon råtta ska förstöra detta.

Vad kan jag göra? kommunens gift verkar inte räcka.
 
Claes Sörmland
Om råttor kontinuerligt söker sig till din bostad kan du ju bero på att du har ett "hål" någonstans i ditt avlopp som råttorna kan lukta sig till. Är så inte fallet så finns det olika saker man kan montera på avloppet. Exempelvis jafo råttstopp (http://www.jafo.eu/jafo-rat-exx-rattstopp/) på liggande serviceledning eller så finns det råttstopp för vertikala stammar, en typ av "mage" som installeras på stammen som gör att råttorna inte kan klättra vidare...
 
tack claes och jel

Jag har en huvudstam som kommer från golvet i källaren och rakt upp vertikalt .det skulle vart mycket intressant men den ni skickade va alltså för liggandes?
Jag har dock ytligare ett rör rakt upp bredvid till köket som är smalare. Kanske behövs på båda?

Någon som vet på ett höft vad de kostar?
 
Det finns rostfria vattenlås till de flesta nya brunnar. Det är ett bra sätt att hindra råttor att gnaga sönder vattenlåset och komma in den vägen. Dom brukar sällan gnaga sönder plaströren från insidan men vattenlåsen är dom duktiga att äta på.
 
jonaslatt skrev:
tack claes och jel

Jag har en huvudstam som kommer från golvet i källaren och rakt upp vertikalt .det skulle vart mycket intressant men den ni skickade va alltså för liggandes?
Jag har dock ytligare ett rör rakt upp bredvid till köket som är smalare. Kanske behövs på båda?

Någon som vet på ett höft vad de kostar?
Den för stående kan ses här:

http://www.aco-nordic.se/produkter/aco-raattstopp/

Tror den kostar några tusenlappar och sen tillkommer installationen om du inte fixar det själv?

Mvh
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Har du vertikalt rör skulle jag rekommendera denna.
Har fungerat perfekt för en vän till mig.
 
  • Gilla
jel
  • Laddar…
En fattigmansversion av detta skulle vara att skarva i en bit 250 mm plaströr.

Protte
 
Jag tror du vill ha konformen för ditt avfall
 
En fråga angående just vertikala varianten. Vad e det som gör att det stoppar råttorna? Läste något om att när det blir bredare så kan inte råttorna trycka mot med ryggen och då kommer de inte längre?

Jag har svets kontakten så egentligen borde det gå att bygga en egen? För det e inget speciellt på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.