Som rubriken lyder så har vi höjt våran tomt med ca 40cm. Höjningen har skett med materialet som grävdes upp när vi dränerade och sedan med matjord. Matjorden eller fyllnadsmassan har sett bra ut, dvs ingen lerjord.
Nu när snön har smällt och det regnat lite så har vi fått vattenpölar. Hur blir jag av med detta? Kommer gräset suga upp all denna vattenmassage när jag väl sår gräs?
Innan höjningen hade vi inga problem med vattenpölar.
Traktorn har åkt fram och tillbaka och även kört med vissa redskap innan vintern. Jag kommer dock behöva padda till jorden innan jag sår gräs då jag idag sjunker ner 5cm när jag går ut på leråkern. Kommer det bli mera vattenpölar då?
Tacksam för svar
Mvh /Ej Ernst
Nu när snön har smällt och det regnat lite så har vi fått vattenpölar. Hur blir jag av med detta? Kommer gräset suga upp all denna vattenmassage när jag väl sår gräs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan höjningen hade vi inga problem med vattenpölar.
Traktorn har åkt fram och tillbaka och även kört med vissa redskap innan vintern. Jag kommer dock behöva padda till jorden innan jag sår gräs då jag idag sjunker ner 5cm när jag går ut på leråkern. Kommer det bli mera vattenpölar då?
Tacksam för svar
Mvh /Ej Ernst
Moderator
· Stockholm
· 52 930 inlägg
Har du möjligen fortfarande tjäle en bit ner under ytan? Då är det vanligt att det blir pölar.
Jag sjunker ner ca 5cmnör jag går på marken. Du ser mina fotspår på bilden.
Men visst kan det vara tjäle lite längre ner.sen vet jag att tomten lutar lite så det mesta vattnet rinner till dessa ställen. Det kanske blir bättre när jag paddat tomten...
Men visst kan det vara tjäle lite längre ner.sen vet jag att tomten lutar lite så det mesta vattnet rinner till dessa ställen. Det kanske blir bättre när jag paddat tomten...
Det blir bättre när du har gräs.
Du ska inte padda innan du sår gräs
Det kan vara bra att vänta en vinter med gräset så att de värsta sättningar är över, och det har du gjort nu
Som hempularen skriver kan det vara tjäle, jag tycker dock inte att det ser så allvarligt ut
Du ska inte padda innan du sår gräs
Det kan vara bra att vänta en vinter med gräset så att de värsta sättningar är över, och det har du gjort nu
Som hempularen skriver kan det vara tjäle, jag tycker dock inte att det ser så allvarligt ut
Ok skönt att höra. Höjningen skedde innan denna vinter. Eftersom jag sjunker ner så pass mycket när jag går nu så måste jag väl göra ngt innan jag sår gräs. Vad är alternativen om man inte ska padda?
Jag tänkte padda. Sen gå med en kratta och frigöra den översta ytan. Sen blir det gräsfrö och sedan tänkte jag gå med en gräsvält.
Hur ser ni på den lösningen?
Jag tänkte padda. Sen gå med en kratta och frigöra den översta ytan. Sen blir det gräsfrö och sedan tänkte jag gå med en gräsvält.
Hur ser ni på den lösningen?
Markstrukturen är förstörd, det tar lite tid för daggmaskarna att fixa det igen, matjordslagret i sig som jag antar inte är så tjockt kan inte hålla speciellt mycket vatten så när det är fullt kommer det att stå vatten, men det fixar sig med tiden, om du ska dit med traktor igen så vänta tills torkat upp ordentligt även en bit ned..
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Dettas kan jag egentligen inte, men orsaken till vattensamlingarna är nog materialet ni fyllde upp tomten med.
Gissningsvis 30 cm lerjord/silt och 10 cm "matjord"?
Lerjorden skapar en effektiv barriär mot vattentransporten ner i marken.
Den tätar helt enkelt dina gräsmatteytor, så vattnet stannar ovanför.
Och med det kraftiga regnandet vi har haft nu i januari/februari, så har alltså vattnet ingen stans att ta vägen.
Och inget gräs eller annan växtlighet tar hand om vätan.
Du får se till våren vad som händer.
Annars kan jag tänka mig lösningen att gräva djupa gropar och göra stenkistor för dränering.
Om du inte vill göra om underarbetet på hela ytan med mer genomsläppligt material (bergkross) i botten.
Alternativt ordna skridskobana. Barna blir glada i alla fall, men då behövs ju kyla också
Vart tar förresten vattnet från den nya dräneringen vägen?
Gissningsvis 30 cm lerjord/silt och 10 cm "matjord"?
Lerjorden skapar en effektiv barriär mot vattentransporten ner i marken.
Den tätar helt enkelt dina gräsmatteytor, så vattnet stannar ovanför.
Och med det kraftiga regnandet vi har haft nu i januari/februari, så har alltså vattnet ingen stans att ta vägen.
Och inget gräs eller annan växtlighet tar hand om vätan.
Du får se till våren vad som händer.
Annars kan jag tänka mig lösningen att gräva djupa gropar och göra stenkistor för dränering.
Om du inte vill göra om underarbetet på hela ytan med mer genomsläppligt material (bergkross) i botten.
Alternativt ordna skridskobana. Barna blir glada i alla fall, men då behövs ju kyla också
Vart tar förresten vattnet från den nya dräneringen vägen?
Det är matjord som är uppfyllt. Vi hade jätte bra matjord runt huset när vi dränerade som dom höjde tomten med. Allt räckte inte så det kom några lastbilar med fin matjord också. Så tomten är inte höjd med ngn lerjord. Kan logga lite grövre stenar också. Men det är få sådana.
Dräneringen och dagvattnet är kopplat enligt kommunens anvisningar till deras system i gatan.
Dräneringen och dagvattnet är kopplat enligt kommunens anvisningar till deras system i gatan.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Vi får väl tro dig, men där fotspåren är ser det ju inte ut som vad jag menar med "matjord".
Det liknar mera silt i mina ögon.
Det liknar mera silt i mina ögon.
Det är viktigt att jorden packas lagom inför sådd, för att undvika undulerande sättningar senare. En vinter i mellan är utmärkt, och kan räcka. Men det är vanligt att man packar alldeles för snålt. Låt det torka upp och kratta igenom toppskiktet (översta 5-10cm) inför sådd (mar-apr, marktemperatur skall vara 7 grader minst), då du även blandar i fullgödsel. Målet är att det då skall vara så hårt/mjukt att du sjunker ner 1-2cm när du går på marken. Gallervält är bra för att få kontakt mellan frö och jord, men är alldeles för klent för att användas som packmaskin. Jag hyrde i höstas en 500kg radiostyrd "Wacker", som jag rullade runt utan vibratorn på. Men då sådde jag som sagt innan vintern, och hade djupfräst innan.
Liknande trådar
-
Vad krävs för att få 'släta till' tomten? EDIT: Jag hittade info nu.
Grund & Markarbeten -
Tagit ner träd på tomten klyva nu eller vänta till vintern?
Ved, Pellets, Flis -
Satt på/höjt värmen nu?
Övrigt husrelaterat -
Fått vatten till tomten, nu då?
Vatten & Avlopp -
Fick lyxhus på Blocket - nu står det på tomten
Artikelkommentarer