Hej!

Rev en vägg mellan kök och vardagsrum i min lägenhet. Köksgolvet är betong och är ca 22 mm högre än vardagsrumsgolvet där det ligger parkett.

Jag vill lägga sammanhängande parkett i både vardagsrum och kök.

Kan jag lägga golvspånskivor eller cellplast (frigolitskivor) om 22 mm ovanpå parkettgolvet i vardagsrumsdelen och sedan lägga foam och ny parkett över hela ytan?

Alltså: kan jag med gott resultat lägga golvspån- / frigolitskivor ovanpå det flytande golvet (parketten i vardagsrumsdelen) och sedan lägga ny parkett ovanpå det?

Vad jag vill undvika är att behöva bryta upp parketten även i vardagsrumsdelen och antingen flytspackla eller regla upp golvet i vardagsrumsdelen. Det skulle då behöva flytspacklas/reglas upp ca 35 mm eftersom parketten som ligger nu är ca 13 mm.

Stort tack på förhand för all input!

/Leonard

Golvspån skulle jag tagit, blir bra att skruva i gamla parketten.

Jonatan79 skrev:
Golvspån skulle jag tagit, blir bra att skruva i gamla parketten.
Tack!

Du tror inte det är risk att den nya parketten spricker eftersom det under golvspånet redan ligger ett flytande golv?

Spricker ? Hur tänkte du då?

Jonatan79 skrev:
Spricker ? Hur tänkte du då?
Tänker att risken ökar för att parketten ska böjas upp i skarvarna eftersom underlagen är flytande i botten (den gamla parketten), dvs rörlig och inte fast. Kanske överananalyserar?

Tror inte det är fysiskt möjligt att det skulle kunna hända så ja lite nojjig kanske ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.