102 589 läst · 25 svar
103k läst
25 svar
Höjder för Vägguttag och strömbrytare.
Sida 1 av 2
Hej vilka höjder tycker ni är bäst att sätta vägguttag och strömbrytare på?
Nuvarande standard är:
-Vägguttag 200mm Ög.
-Strömställare 1000mm Ög.
Ög=Över golv (Till dosan eller uttagets centrum) Om jag inte minns fel.
200mm över golv för vägguttag blir snyggast tycker jag snyggt och ganska när golvlisten det också mer praktiskt för möbler får plats in till väggen. Ända felet med 200mm är att det inte funkar om man har utanpåliggande vattenrörsdragningar. Är det fortfarande okej att sätta på 300mm Ög? Är detta bara normer.
Sen så tycker jag att det känns mycket bättre att sätta strömbrytare på 1200mm Ög då brytarna hamnar mer praktiskt. Varför har man 1000mm Ög? Vilket är bäst tycker ni?
Kanske en väldigt dum fråga! Men hur gör ni?
Nuvarande standard är:
-Vägguttag 200mm Ög.
-Strömställare 1000mm Ög.
Ög=Över golv (Till dosan eller uttagets centrum) Om jag inte minns fel.
200mm över golv för vägguttag blir snyggast tycker jag snyggt och ganska när golvlisten det också mer praktiskt för möbler får plats in till väggen. Ända felet med 200mm är att det inte funkar om man har utanpåliggande vattenrörsdragningar. Är det fortfarande okej att sätta på 300mm Ög? Är detta bara normer.
Sen så tycker jag att det känns mycket bättre att sätta strömbrytare på 1200mm Ög då brytarna hamnar mer praktiskt. Varför har man 1000mm Ög? Vilket är bäst tycker ni?
Kanske en väldigt dum fråga! Men hur gör ni?
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Elektrikern satte de nya uttagen på 30 cm höjd i vårt hus, möjligen för att de gamla uttagen satt högt. Huset är från -37. Strömbrytarna sitter halvvägs till himlen så våra barn når knappt upp.
När mina föräldrar renoverade och byggde ut pensionärsboendet satte de konsekvent alla uttag under fönsterbänkarna eller i motsvarande höjd. Gammalt folk ska inte krypa på golvet och där finns det heller inget som behöver ström var motiveringen. Med ett undantag - mamma beställde ett uttag för julgranen nere vid golvet. Allt är för övrigt draget utanpåliggande, elfirmans yngre anställda fick lära sig en hel del på den installationen.
Man sätter uttag och brytare på den höjd man vill, uttag har varit 200 eller 300 mm ög och brytare 1000 ög sedan lång tid tillbaka. Det gäller i "vanliga" rum. I tex kök brukar man sätta uttagen på 800 eller 1000 ög. Brytarnas höjd på 1000 mm passar nog dom flesta men det är mest en vanesak.
Än annan sak än vanesak är att dom då sitter bredvid dörrhandtagen på en standarddörr.elmont skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
1000mm brytare vanligtvis på den sida dörren som handtaget sitter på. Man ska aldrig gå in i ett rum utan att kunna tända.
300mm uttag lägg till det dubbla dirext. Finns alltid någonstans man saknar ett uttag annars.
800mm vid fönster etc. TT/TM
Resterande sätter man efter behov/inredning.
CC mått till dosa och 20mm extra om golv inte finns.
Det är vad jag normalt sätter efter iaf.
300mm uttag lägg till det dubbla dirext. Finns alltid någonstans man saknar ett uttag annars.
800mm vid fönster etc. TT/TM
Resterande sätter man efter behov/inredning.
CC mått till dosa och 20mm extra om golv inte finns.
Det är vad jag normalt sätter efter iaf.
Nu har jag en lägenhet från 50-talet. Där sitter vägguttagen på 400 och brytarna på 1400. Nu när jag renoverar sitter allt fortfarande på samma höjder, nya uttag hamnar på samma höjd som övriga. Visst skulle kunna sänka strömbrytarna men kommer inte göra om överallt och då blir det konstigt med olika höjd.
Bor i ett hus byggt -50, där sitter vägguttagen på 400 och brytarna på 1400.
När jag flyttade in, för drygt 2 år sedan renoverades badrummet - där monterades brytaren på 1000.
Nu när jag hade en elektriker (ej samma) för en del el-ändringar så monterade han de nya brytarna på samma höjd som de gamla, dvs 1400mm.
Jag frågade då honom vad som gäller. Det finns inga regler för befintliga hus, utan praxis är att montera på den höjd som befintliga uttag sitter på.
Men, enligt byggregler så måste badrum handikappanpassas - därmed gäller max 1000mm även vid renovering.
Det kan vara kommunens byggregler - tror jag efter lite egen efterforskning.
När jag flyttade in, för drygt 2 år sedan renoverades badrummet - där monterades brytaren på 1000.
Nu när jag hade en elektriker (ej samma) för en del el-ändringar så monterade han de nya brytarna på samma höjd som de gamla, dvs 1400mm.
Jag frågade då honom vad som gäller. Det finns inga regler för befintliga hus, utan praxis är att montera på den höjd som befintliga uttag sitter på.
Men, enligt byggregler så måste badrum handikappanpassas - därmed gäller max 1000mm även vid renovering.
Det kan vara kommunens byggregler - tror jag efter lite egen efterforskning.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Gör man bara om ett rum i en gammal installation etc så sätter man normalt grejorna på samma nivå som det satt för att "matcha". Finns undantag dock.
Ska man renovera rum efter rum så hade iaf jag installerat det enligt den nya standarden där man normalt sätter brytare och uttag som nämnts i inlägg ovan.
Ska man renovera rum efter rum så hade iaf jag installerat det enligt den nya standarden där man normalt sätter brytare och uttag som nämnts i inlägg ovan.
Förutsätter att man gör om alla rum också. Vilket jag inte kommer göra fullt ut så därför anser jag det vara bäst att hålla gamla standarden än att 1-2 strömbrytare och 1-2 vägguttag i lägenheten sitter väldigt olika mot andra. Då är det dessutom synliga uttag. Sen vet jag inte om jag säljer lägenheten innan man gjort allt man tänkt sig och då blir det också konstigt eftersom det inte är säkert att nästa ägare tänkt göra om.
En sista sak är väl charmen enligt mig med en lite äldre lägenhet där det sitter på andra höjder mot normalt, har ju även trägolv som är 28mm tjockt som gör det hela bättre. Eljo Renova är brytarna som sitter monterade också sen tidigare.
En sista sak är väl charmen enligt mig med en lite äldre lägenhet där det sitter på andra höjder mot normalt, har ju även trägolv som är 28mm tjockt som gör det hela bättre. Eljo Renova är brytarna som sitter monterade också sen tidigare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 055 inlägg
Vi satte våra i vinkeln mellan överskåp och vägg, så slipper man titta på dem, samt de är lättåtkomliga.