Hej!

Håller på med ett garage. Plattan är gjuten och ett varv med lecablock är murat.
Nu när jag kontrollmäter höjden på nivån av lecablock finner jag att på en del är höjdnivån 1,5 cm lägre än övrigt.

Plattan är 5500*6000 mm.
På bilden ser ni det hela ovanifrån.

Det svarta och gråa är lecablock.
På mitten av det grå är det ca 1,5 cm lägre än det svarta.
Obs dock utan att 2-meters vattenpass avslöjar detta.
Jag upptäckte detta med slangvattenpass.

Bör jag försöka åtgärda diffen?

Om ja, vad tror ni då om dessa lösningar:

1) Ståndskogens stående reglar får bli lite högre på detta ställe så hammarbandet blir i våg.

2) Jag smackar på lite bruk ovan på för att jämna till ytan under syllen.

Stort tack på förhand.

Mvh
Fredrik

• diff.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar väl med båda metoderna, jag skulle välja alt 2 personligen, då blir det rätt från grunden sas.

Milkshaken
Men hallå.... Inte behövs det mer bruk om han inte har avlopp och fall i garaget....
Bara att kapa till reglarna lite längre (billigast och bäst) ...
men om du har ett avlopp i garaget så bör du kontrollera fallet till denne...

Jag skulle fixa det med bruk så att jag får en plan och rak syll att bygga vidare från

Förslag två! Då bygger du vidare från rakare grund. Det är alltid bra att vara så noga det går med vinklar och vattenpass!

Hej Alla!

Jag löste det hela med att gjuta upp en "tunga" med bruk på de lecablock som blev lägre.
Det blev ganska bra faktiskt.
Jag "gjöt" ena dagen och på morgonen dagen efter kunde jag "räta" av eventuella ojämnheter med en att "slipa" "tungan" försiktigt med en grov plankbit.

Blev hyfsat, hoppas det håller nu bara.
Dock har jag nog ändå en diff på kanske 3 millimeter, men det får nog duga.

Tack för alla synpunkter.

Fredrik

den räknas inte. 3 mm får det luta på en meter om jag minns regelverket rätt så det är lugnt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.