Skall snart påbörja rivningen av det befintliga 40år gamla köket, sålunda följer ganska snart renoveringen. Mycket jobb innan det behöver monteras köksskåp och dylikt, men tar 2-3 veckor att få hem material så behöver besluta mig innan helgen.

Till fakta, Takhöjden är 2m 47cm.
Min plan var ursprungligen att köra 90cm bänkhöjd som vanligt, sen 50cm mellan bänk och väggskåp, väggskåpen skulle sedan vara 70cm.
Kvar blev 37cm ovanför, detta skulle lämnas "öppet".

Nu är jag lite sugen på att slippa det där tomma hålet på 37cm längst upp, och istället köra alternativ #2:
90 bänkskiva, ~59cm(ca 59½) till väggskåpen 92 väggskåp, täcklist ~6cm(ca 5½cm)

Funderar mest på om det blir knasigt att höja det 1dm från standardhöjd, jag menar, sitter man vid bordet som är ~2½ meter från bänkar&skåp kanske det ser knasigt ut.
Dock hade jag tänk ha täcklist under väggskåpet, och dessutom en "täcksida" under väggskåpen med spots i, så att man får bort stommen och sänker ner lite granna.
Men ändå, är det avrättning på att försöka frångå den klassiska regeln på 50cm mellan bänk&skåp?
Någon som har ett kök där man höjt upp det lite, och hur känns det isåfall?
Det är så hemskt sånt här, man vet inte hur det kommer bli oavsett vilken lösning man väljer :(
Jag har bara renoverat ett kök själv tidigare, men det va närmare en kokvrå och dessutom lite högre i tak så där fick jag plats med 70+40 överskåp+täcklist, och då löste det sig ju automatiskt. Här är det inte riktigt lika enkelt, tycker jag i alla fall...

Hemmakatten
Vi har 65cm mellan diskbänk och överskåp. Detta pga av att vi har en gasolhäll och då krävs det 65cm mellan gasolhäll och fläkt. Vi tycker det ser mycket bra ut, dessutom är det lättare att stå och arbeta vid diskbänken och spisen. Nackdelen är att jag bara når upp till de två lägsta hyllorna i överskåpet. Lösningen för oss är att ha sådant vi använder sällan högst upp och då använda en pall för att nå. Vi har ingen list under överskåpen.

Tycker absolut att du skall gå på lösningen med högre skåp. Förvaring är alltid bra. :) Om du skall ha elspis kan du, om du vill, sätta överskåpen lite längre ned och ha en bredare täcklist vid takanslutningen istället.

Jag håller med. Ta de högre skåpen.
Om det passar i stilen kan ni ju ha en smal öppen hylla under skåpen för småsaker. Personligen skulle jag aldrig komma på idén att sätta köksskåp som inte räcker ända upp.

Om ni inte vill ha det stora mellanrummet kanske det också finns någon kombination av typ 70 + 30 med smala skåp överst? I mitt förra kök gjorde jag så och hade dessutom de övre skåpen djupare. Då fick stora, sällan använda, saker plats där och det gick att sätta spotlights på den lilla kanten som stack ut.

Dubbla luckor 60 + 60 är ju också snyggt, men det får nog inte plats hos er.

Tackar och bockar för snabba svar, verkar som att fler är lite emot det där med "öppen yta" ovanpå skåpen vilket precis är anledningen till att jag tvekar, och började överväga att istället ha 92skåp & lite högre mellanrum.
Jag var mest orolig/rädd att det skulle se konstigt ut när man stod på lite avstånd/satt ner vid bordet.

Vi har (hade) 240 cm i takhöjd. Det krymte med nytt innertak och klinker på golvet.

Vi har valt cirka 61 cm från bänkskiva till väggskåp som är 70 cm. Detta för att få det lite mer luftigt i vårt smala korridorkök samt för att slippa kapa kaklet som är stående 60x30 cm plattor.

Det ska till en täckskiva under skåpen med lite mysiga downlights...

Summan av detta blev en täcklist ovanför väggskåpen på 14 cm (golvsockel används). Om vi vill så kan vi krympa det måttet genom att sätta en vanlig list mot taket.

Hur som: att höja utrymmet mellan bänk och skåp blir kanon och inget som man alls tänker på!

Utseendemässigt tror jag inte det är något problem, men om någon som inte är så lång ska använda köket blir det kanske mer svårjobbat (säger jag som är 160 cm *s*), bara en reflektion. Men jag tycker absolut att det är bäst om man kan slippa mellanrum mellan överskåp och tak!

På grund av en felaktig ritning så monterade snickarna vårt kök ca 10cm för högt upp. Det kändes grymt konstigt och man hade nästan bara ett hyllplan som kunde nås utan svårigheter.
Rita upp på väggen och prova hur det känns att hantera saker på det andra hyllplanet som kommer att komma ca 185cm ovanför golvet. Jag tyckte inte att det var så kul.

Dock så måste jag hålla med om att det inte är kul att ha fritt utrymme ovanför skåpen. Mitt tips är att specialbeställa köksskåp som går hela vägen upp till tak!

Vi gjorde på detta vis och det blev billigare än 2 mindre skåp monterade ovanpå varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.