Vi renoverar ett badrum och lejer hantverkare till allt. Tvättstället kommer att sitta på en plats som förut var dörröppning, ny dörr är på annan plats. Rörmokaren drog upp röret för avloppet i den gamla dörröppningen till ca 50 cm höjd. Röret stod rakt upp utan anslutning och planen var att sätta skivor på väggarna, bestämma placering för tvättstället och sedan borra hål och dra ut avloppsröret genom väggen från baksidan i dörröppningen.
Jag var tyvärr inte där när rörmokaren gjorde det och han sågade av röret och satte röret i väggen 25 cm ovanför golvet. Jag förstår inte varför. Det kommer att sitta avlopp från tvättmaskin på vattenlåset och allt kommer att vara dolt, men det är möjligt att vi vill ändra och ha öppet under tvättstället någon gång i framtiden. Det sa jag till rörmokaren innan. Jag hade inte en tanke på att han skulle såga av röret.
Tyvärr hann även golvläggaren dit och spacklade golvet och lite på väggarna. Men jag undrar om man kan ändra avloppet ändå eftersom man kan komma åt det från baksidan. Jag tänkte då att man gör ett nytt hål i väggen och bygger ihop rörbitar så att det passar. Dessutom måste man sätta igen det gamla hålet och spackla.
Mina frågor: finns det någon anledning att avloppet ska sitta 25 cm ovanför golvet? Går det att ändra som jag tänker? Hur svårt är det att sätta igen hålet och spackla? Kan jag göra det själv? Jag är bra på allt med spacklande och målning med ohändig i övrigt.