Vi funderar på att köpa en ny braskamin då vår kamin är till åren.

De flesta braskaminer är väldigt låga och vill man ha en högre då höjs priset rejält.

Man blir ju äldre och får lite svårare att hela tiden böja sig ner för att nå de flesta reglagen.

Min fundering är om man inte skulle kunna bygga upp underlaget med lämpliga material för att få kaminen lite högre från golvet ca 1 -3 dm?

En typ sockel av stål eller sten utan att behöva köpa en högre modell på kamin.

Har surfat runt men inte hittat på någon som säljer en färdigtillverkad förhöjning.

Är det någon som gjort något liknande som jag är på jakt efter?

Vilken kamin kikar du på?

Jag kan tillverka stålsockel åt dig om du vill 😊

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Att mura ett podie med lecasten att ställa kaminen på borde vara rätt enkelt och billigt om huset har gjuten betongplatta.

Väldig bra att ha på ben, då går det att städa under.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Väldig bra att ha på ben, då går det att städa under.
Är det verkligen nån fördel jämfört med att ha den på en murad sockel likt en riktig Jerlekamin?
Att värmespridningen kan bli bättre om den står på ben köper jag, men att behöva städa under den skulle jag personligen se som en nackdel.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Nu har jag förbränningsluft utifrån.

I förra huset stod typ Husqvarna köksspisen med bakugn mycket nära golvet. Kanske tre dm högt, för att kunna komma åt sotluckan i muren.

Förra veckan var jag in i ett likaledes gammalt hus, som man höll på att renovera. Och även där var köksspisen nära golvet.

Detta gjorde man för att kalla luften ovan golvet skulle mer eller mindre eldas upp.

Annars är det väl inget som hindrar att man lyfter upp eldstaden i lagom höjd.

Jag tog en rad med tegelstenar och packade ihop i en ram av vinkeljärn och svetsade ihop.
/W

• Gilla
Sågat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.