D
Hej

Jag håller på att renovera min nyköpta lgh. Just nu tänker jag montera golv innan jag ger mig på köket. Någon gång i tiden har det varit två separata rum (vardagsrum och kök) men nu är det en öppen planlösning. Nu när jag rivit det bef. laminatgolvet så upptäckte jag en nivåskillnad på ca 1 cm mellan undergolvet i vardagsrummet och undergolvet i köket. Jag upptäckte även att undergolvet i vardagsrummet lutar neråt mot ytterväggen (ca 2 cm nivåskillnad som sträcker sig över 4 m). Dessutom har jag upptäckt att man inte spacklat den gamla rivna väggen helt slätt.

Min fråga är hur jag kan jämna ut dessa nivåskillnader på bästa sätt utan att behöva flytspackla. Finns varken golvgips eller spånskiva som är 1 cm. Min tanke är att använda spånskiva i köket(12 mm tjock) och sedan använda grålumpspapp i vardagsrummet i två lager (den är 1 mm tjock).

Jag har dock ingen lösning på hur jag kan jämna ut de 2 cm i vardagsrummet.

Väldigt tacksam för alla tips jag kan få.

• Renoveringsprojekt visar ett ojämnt träundergolv med nivåskillnader och gammalt lim efter rivet laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Små nivåskillnader döljs lätt av en tröskel. Det är sällan golv möts exakt. Det finns plywood 10 mm. Förstår om du vill jämna ut det. Dock blir det bästa att flytspackla. Vad hade du tänkt för golv på det?

D
Silver78 Silver78 skrev:
Små nivåskillnader döljs lätt av en tröskel. Det är sällan golv möts exakt. Det finns plywood 10 mm. Förstår om du vill jämna ut det. Dock blir det bästa att flytspackla. Vad hade du tänkt för golv på det?
Tack för svaret.

Jag vill dock att det nya golvet ska gå hela vägen utan någon golvlist. Detta är för att jag har ett dörrvalv som ligger precis i mitten och i anslutning till både köket och vardagsrummet. Om jag skulle använda en list så kommer övergången mellan listen och dörrvalvströskeln att bli lite konstig

Jag hade tänkt att köra laminatgolv

Redigerat:
Toleransen är +-3 mm per 2 mm generellt. Är det 4 m så är 6 mm enligt AMA. 2 cm är i överkant. Frågan är om det är jämnt? Det kan du kontrollera med en längre rätskiva eller något som är helst 3 meter och rakt. För att få det helt jämnt krävs det att du flytspacklar till golven möts. Jag vet att du inte ville det. Du kan prova lägga plywood på 10 mm som du skruvar ned. Man kan förvisso slipa ned skarven men då gäller en klok slip och tungan rätt i mun så man inte överstiger toleranserna mot laminatgolvet. Sen lägger du foam/kork/lumppapp och sen laminat. Är det bottengolv behöver du något mot betongen som skyddar mot fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.