Vi står i begrepp att köpa ett gammalt torp och rusta det för åretruntboende. Boendeytan är bara 45 kvm på bottenvåningen och takhöjden är bara ca 1,80-1,90 på övervåningen. Vi funderar därför på att lyfta av taket, bygga på ytterväggen en smula och sedan lägga på taket igen. Hur gör man då detta på bästa sätt.

Väggen består ju av stockar och går upp ca 0,5 m ovanför golvet på övervåningen. Ska vi fortsätta med några stockvarv (en teknik som jag absolut inte behärskar) eller bygga på med en låg regelstomme?

Nya takstolar: Kan vi göra dom själv? Anlita en arkitekt för att rita dom? Vanligt sadeltak eller Mansardtak för att vinna ännu mer utrymme?

Hoppas på några svar och rekomendationer för att skingra dimman en smula :-/

Anlita en timmerman som lägger på några stockvarv till eller köp ett annat hus är väl mina råd. Propotionerna är viktiga och det kan vara risk att torpet får ett oönskat utseende, så en arkitekt och några ritningar är nog ett måste.

Tackar för svaret!

Ja, proportionerna kan ju förändras till det sämre av ett sådant ingrepp. Jag tog en bild av huset och lekte lite med den i ett bildbehandlingsprogram för att se hur ett höjt tak skulle kunna se ut. Det kan funka.

Hursomhelst så verkar priset på huset dra iväg över vår tänkta budget så det blir nog snarare ett annat hus - utan behov av takhöjning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.