Vi har beslutat om att höja sockehöjden på vår framtida villa med 30cm. Frågan som jag grubblar på är om detta påverkar fyllnadsmassorna (mängden), gräver man inte lika djupt eller gräver man lika djupt (som det var tänkt) och lägger på mer fyllnadsmassor? Nån som har koll? Då hela tomten kommer att höjas känns det som att fyllnadsmassor inte behövs ökas på utan att man helt enkelt inte gräver lika djupt. Men det kanske beror på bärlager och annat.
Nån med erfarenhet?

Fredrik&Karl skrev:
Vi har beslutat om att höja sockehöjden på vår framtida villa med 30cm. Frågan som jag grubblar på är om detta påverkar fyllnadsmassorna (mängden), gräver man inte lika djupt eller gräver man lika djupt (som det var tänkt) och lägger på mer fyllnadsmassor? Nån som har koll? Då hela tomten kommer att höjas känns det som att fyllnadsmassor inte behövs ökas på utan att man helt enkelt inte gräver lika djupt. Men det kanske beror på bärlager och annat.
Nån med erfarenhet?
Det här är bara sånt som jag tror att jag vet..jag kan mycket väl ha tokfel....

Jag har fått uppfattningen att man måste gräva bort lika mycket. Det översta lagret innehåller organiskt multnad jord, och växtdelar med mera. Dessa förmultnar allt mer och har man det kvar under huset så riskerar man stora sättningar. Därför gräver man bort hela det lagret som kan vara allt från 10-50cm för att komma ner till det som kallas schaktbotten.

Som sagt, det här kan vara en ren inbillning, men det är vad jag har fått för mig iallafall (och det kommer från min tilltänkta byggledare när vi inspekterade "min" tomt för några veckor sedan). Jag kommer att ha färdigt golv ungefär 60-70cm över nuvarande marknivå, men kommer ändå att behöva schakta bort gissningsvis 30cm först innan jag fyller upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.