Är det okej för ett byggföretag att ändra pris efter renovering? Jag råkade ut för en vattenskada då det regnade så mycket i somras. Då det blev en försäkringsskada passade jag på att förbättra källaren med klinkergolv. Företaget fakturerade en yta som var drygt 30 kvm. De hade dessutom skrivit om fyra olika utrymmen i källaren fast det var ju bara tre utrymmen. Då kontrollmätte jag och då var det ca 26 kvm golv som slipats och klinkerlagd. Det extra rummet (de hade missuppfattat på kontoret) det var ju på ca 4 kvm. Bara den posten skulle gå på drygt 7000 kr.

Fakturan var på, efter försäkringens ersättning skulle jag betala 58000kr (jag tänkte att om man tar bort det felaktiga utrymmet på 7000 kr få blir det ju 51000kr). Jag sa att när de fakturerar mig, räkna om, gör rätt.

Två månader senare får jag fakturan, då stämmer ytan, men då är priset drygt 54000kr. (Försäkringskostnaden var på ca 112000kr i höstas och nu 127000kr).

Renovering var klar, ytan var fel och priset anpassat efter det. Jag ber om att beräkna på en mindre yta och då blev priset högre? Då det är svårt att tyda specifikationer så tog jag några exempel från båda. Se ett att ex materialkostnader ökat från ca 6500kr till 7100kr. För att ta ett exempel.

Jag mailar företaget för att fråga och be om en jämförelse mellan denna faktura (kundgodkännanden) och den förre. Inget svar.

Ska betala nästa fredag. Vad gör jag?
 
B
Svårt att säga när det inte framgår vad ni egentligen kommit överens om. Fast pris, fast per m2, löpande, ungefärligt pris eller vad?
 
Vad har du för typ av avtal? Löpande pris, fast pris? Osv. Är det ett fast pris så gäller det rakt av.
 
B BSOD skrev:
Svårt att säga när det inte framgår vad ni egentligen kommit överens om. Fast pris, fast per m2, löpande, ungefärligt pris eller vad?
Det är väl egentligen inte sagt. Tänker mest på att att vissa saker har blivit dyrare än tidigare kundgodkännanden. Inget påskrivet dock, endast den första som var på 35000kr (hette 28000kr innan av ett misstag från samma företag). Utifrån den första kundgodkännanden har jag bett om ytterligare ändringar. Men jag tänker mer på att jag anmärker på att ytan som de jobbat på var mindre än vad de fakturerat för ytan skriva om så det är mindre men då höjer de alltså vissa saker. Ex, jag tar ett utdrag från mitt mail.

Bara för att ta några exempel: Golv: den gamla 18.29 kvm, då var materialkostnaden 6580,26 kr, den nya då var måttet lite bättre (enligt mia tidigare anmärkningar) 18.15 kvm, men då har materialkostnaden ökat till 7085kr (ökade priset efter att ni lagt klinkersen?) dessutom hade arbetskostnaden ökat från 3214kr till 3584 kr. bara denposten blev 895kr dyrare.

Entre/ hall den gamla var på 9513kr (5.4 kvm) och på den nya 10956kr (5.25 kvm) - det ärlite märkligt att lite mindre yta blir så mycket dyrare. här skiljer det sig 1443kr.

Den tillkomna ytan på den förra fakturan "förråd" gick ju på 7370kr de pengarna verkar vara fördelade på vissa nya poster på den nya fakturan... ex Nymontering: "slät sockel på trä/stålregel" på den förra var prserna: 10.20 kvm, 385kr (arbete), 487.42kr (material), tot: 873kr och på den nya motsvarande: 10,0 kvm, 381,33kr (arbete), 1308kr (material), tot: 1689kr.

Känns ju inte så bra.
:
 
H hempularen skrev:
Vad har du för typ av avtal? Löpande pris, fast pris? Osv. Är det ett fast pris så gäller det rakt av.
Se tidigare svar
 
Det låter som du ser priser per kvm. Det förekommer prismodeller med fast pris per kvm. Men det är vanligare med antingen fast pris för hela projektet. Eller löpande, man betalar för timmarna och förbrukat material.

Det låter som de debiterar enligt löpande modell.
 
H hempularen skrev:
Det låter som du ser priser per kvm. Det förekommer prismodeller med fast pris per kvm. Men det är vanligare med antingen fast pris för hela projektet. Eller löpande, man betalar för timmarna och förbrukat material.

Det låter som de debiterar enligt löpande modell.
Ja, fast allt var ju klart. De har ju höjt priset då jag påtalade att ytan inte var så stort som de skrivit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.