wildeside
Förutsättningar.
Utanför planlagt område.
Statlig väg.
Raksträcka med 50 km/h utmed fastigheten, fastigheten har parkering utmed vägen 8X12 meter.
Förbannat trött på att plogbilen kör förbi i 50 km/h och skickar in snö 4 meter från vägkanten dvs 3 meter in på min tomt och skadar våra bilar. lösningen just nu är att vi har en skrotbil står precis innanför tomtgränsen som tar den värsta snösmockan som kommer.

Frågan är om man får höja parkeringen 0,5 meter med makadamm och sätta L-stöd 0,5 meter uppe på den höjda parkeringen.
Då skulle plogbilen behöva kasta upp snön 1 meter för att nå parkeringen.

Behöver inga pekpinnar att dom måste ha någonstans att göra av snön när dom plogar.
Har jobbat som snöröjare och gör det fortfarande ibland och jag har fått lära mej att köra lite försiktigare vid utsatta lägen för att inte skada andras egendom, men dagens yrkesmän har inte riktigt förstått det hela. Har försökt prata med dom som har hand om plogningen, men det har inte hjälpt mycket..

Höja marken får du göra (givet att det är utanför vägområdet), men L-stöd en halvmeter över markytan kommer räknas som mur och kräver bygglov.

Skulle inte ett nätstaket kunna dämpa inflödet av snö, och vara både enklare och billigare?

Claes Sörmland
Du behöver också tillstånd från länsstyrelsen. Krav i väglagen.

Så både bygglov från kommunen och tillstånd från länsstyrelsen för du påbörjar anläggandet.

wildeside
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Höja marken får du göra (givet att det är utanför vägområdet), men L-stöd en halvmeter över markytan kommer räknas som mur och kräver bygglov.
Tja vad det står skrivet på kommunens sida så är det inte bygglovspliktigt om muren är max 0,5 meter.

När behöver du inte lov?​

Du behöver inte lov om du till exempel ska:

• Bygga altandäck. Altadäcket får vara max 1,1 meter högt från marken till trädäckets överkant, är det högre krävs bygglov.
  • Bygga ett staket. Ett staket får vara max 1,1 meter högt. Är det högre räknas det som plank och kräver då bygglov.
  • Bygga en mur eller stödmur som är 0,5 meter eller lägre.
  • Anlägga en brygga. (Observera att du här kan behöva strandskyddsdispens.)
  • Anlägga en pool.
  • Montera solceller. Förutom när panelerna inte följer byggnadens form, om byggnaden är av kulturhistoriskt värde eller ligger inom område utpekat av försvarsmakten då krävs bygglov.

wildeside
H hempularen skrev:
Skulle inte ett nätstaket kunna dämpa inflödet av snö, och vara både enklare och billigare?
Staket är enklare och billigare men inte lika hållbart, i värsta fall viker det sig av snöbelastningen.

wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver också tillstånd från länsstyrelsen. Krav i väglagen.

Så både bygglov från kommunen och tillstånd från länsstyrelsen för du påbörjar anläggandet.
Anläggandet av vilken del?
Markhöjningen/muren eller båda?
Det är ju inne på min tomt, kan det räknas som vägområde då?
Kan du hänvisa till någon sida där man kan läsa om dom reglerna?

Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Tja vad det står skrivet på kommunens sida så är det inte bygglovspliktigt om muren är max 0,5 meter.

När behöver du inte lov?​

Du behöver inte lov om du till exempel ska:

• Bygga altandäck. Altadäcket får vara max 1,1 meter högt från marken till trädäckets överkant, är det högre krävs bygglov.
  • Bygga ett staket. Ett staket får vara max 1,1 meter högt. Är det högre räknas det som plank och kräver då bygglov.
  • Bygga en mur eller stödmur som är 0,5 meter eller lägre.
  • Anlägga en brygga. (Observera att du här kan behöva strandskyddsdispens.)
  • Anlägga en pool.
  • Montera solceller. Förutom när panelerna inte följer byggnadens form, om byggnaden är av kulturhistoriskt värde eller ligger inom område utpekat av försvarsmakten då krävs bygglov.
Det var en liberal tolkning av lagen. Men den är troligen felaktig för längre murar som är 0,5 m eller lägre. Men har du ingen stollig granne som överklagar kommunens beslut att lägga ned tillsynen av bygget av din mur till länsstyrelsen så betyder det i praktiken att det är fritt fram. Om du och kommunen är överens om att bryta mot lagen så flyger det s a s.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var en liberal tolkning av lagen. Men den är troligen felaktig för längre murar som är 0,5 m eller lägre. Men har du ingen stollig granne som överklagar kommunens beslut att lägga ned tillsynen av bygget av din mur till länsstyrelsen så betyder det i praktiken att det är fritt fram. Om du och kommunen är överens om att bryta mot lagen så flyger det s a s.
Liberal tolkning eller eller inte
Har tittat på många kommuners hemsidor om när det behövs bygglov och alla kommuner har samma skrivelse om när det behövs bygglov för mur och det är om den överskrider 0,5 meter.
Så åter till min fråga vart kan jag hitta reglerna om att jag inte skulle få ha en 0,5 meter hög mur på min tomt intill en statlig väg.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fäst en trallbräda överst och kalla det altan. 😀

wildeside
M Mellanbarn skrev:
Fäst en trallbräda överst och kalla det altan. 😀
Blir en smal altan om det ska va nån parkering kvar, frågan är hur smalt det kan vara för att kallas altan.

wildeside
Man kan tydligen inte bygga närmre än 12 meter om det är en statlig väg utan att ansöka om lov från länstyrelsen, men hittar inget om att höja marken.

Hitta på Länstyrelsens hemsida.

Bygga vid väg​

Tänker du bygga något vid en väg? Då behöver du i vissa fall ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen.
Om du tänker bygga inom tolv meter från ett vägområde kan det påverka trafiksäkerheten. Du behöver därför tillstånd från Länsstyrelsen. Det gäller både nya anläggningar och tillbyggnader.
Vid större vägar kan det byggfria avståndet vara större, om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten. Avståndet kan vara 30 meter eller 50 meter från vägområdet. Kontakta oss för mer information om vilket avstånd som gäller för den väg du tänker bygga vid.

Tillstånd behövs för till exempel
  • garage
  • ekonomibyggnad
  • altan
  • plank
  • mur
  • bullervall
  • damm.
Om du vill bygga inom detaljplanerat område eller göra någon åtgärd som kräver bygglov ska du inte ansöka hos Länsstyrelsen. Du ska istället ansöka om bygglov hos kommunen.

Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Man kan tydligen inte bygga närmre än 12 meter, men hittar inget om att höja marken.

Hitta på Länstyrelsens hemsida.

Bygga vid väg​

Tänker du bygga något vid en väg? Då behöver du i vissa fall ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen.
Om du tänker bygga inom tolv meter från ett vägområde kan det påverka trafiksäkerheten. Du behöver därför tillstånd från Länsstyrelsen. Det gäller både nya anläggningar och tillbyggnader.
Vid större vägar kan det byggfria avståndet vara större, om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten. Avståndet kan vara 30 meter eller 50 meter från vägområdet. Kontakta oss för mer information om vilket avstånd som gäller för den väg du tänker bygga vid.

Tillstånd behövs för till exempel
  • garage
  • ekonomibyggnad
  • altan
  • plank
  • mur
  • bullervall
  • damm.
Om du vill bygga inom detaljplanerat område eller göra någon åtgärd som kräver bygglov ska du inte ansöka hos Länsstyrelsen. Du ska istället ansöka om bygglov hos kommunen.
Undrar om det inte är lättas att ringa till kommunen och berätta vad du vill göra och eventuellt skicka in en enkel ritning/beskrivning.Jag satte upp 3 st L-stöd för en förrådsbyggnad och talade med ansvarig på kommunen och var inga problem samt kostade inget när jag berättade hur jag hade tänkt.

wildeside
V växelventil skrev:
Undrar om det inte är lättas att ringa till kommunen och berätta vad du vill göra och eventuellt skicka in en enkel ritning/beskrivning.Jag satte upp 3 st L-stöd för en förrådsbyggnad och talade med ansvarig på kommunen och var inga problem samt kostade inget när jag berättade hur jag hade tänkt.
Enligt kommun är det inga problem men det är andra regler om det är en statlig väg.
Om du läser inlägg #12 så gäller Länstyrelsens regler.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
En granne som skippade det där med tillstånd hos länsstyrelsen fick riva sitt påbörjade garage efter att trafikverket anmält, så det är inte riskfritt att strunta i.

Utanför planlagt område och statlig väg så är det det där med vägområde också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.