2011 köpte vi hus, hon såg ett rosa rötet hus jag såg 12x12m garage i plåt.
Nu, 10år jubileum hela huset renoverat och 2 barn senare är det fan dax för "mitt" garage :rofl:

Jag har haft ute byggare ett par gånger men dom svarar lite svävande och sist tyckte dom att " det där bygger du själv"
Så nu är vi där, men jag vill gärna att taket inte trillar in på mig när snön kommer.

Grundförutsättningarna
ca 12*12m
väggar 3,4m höga
takåsen 2.5m ca 21graders takvinkel
8st "takstolar" enl bild. CC borde bli ca 1300mm
Takplåt Tp20 typ
Snözon 2,5
Takstolarna är idag 175x45mm
Allt är utan "bonnvirke"

Handritad skiss av en takstolskonstruktion på rutigt papper med markerade skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av takstolar i ett garage, med takplåt ovanför och stapel med byggmaterial nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar och reglar i trä i ett underkonstruerat garage med metalltak synligt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av takstolar och reglar i ett garage, med synliga träspikar och bakgrund av takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min tanke om det går är att "höja" takstolarna så jag få inner-höjd på mina loft och lyfthöjd på andra halva garaget.
Typ som bilden visar

Ritning av takstol för garage på rutigt papper med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag skarva befintliga reglar utanpå med hela längder 170*45 eller skarva och "lägga" till så det blir "ca" cc600.
Det finns en bärande vägg ca 600mm offset från mitten som kan byggas upp till den liggande regeln, sen kommer jag kunna göra "trianglar" om det behövs.
Vad tror konstruktörerna?


Ja jag vet att mina barnritningar ser för jävliga ut men ni fattar nog
 
Redigerat:
  • Gilla
Getkullens
  • Laddar…
Tyvärr så tror jag inte att någon vågar spekulera utan jag rekommederar en konstruktör för att räkna på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.