Hur fungerar det estetiskt/proprortionerligt att höja ett hus? Idag är det ca 1,9-2,0 m i takhöjd i bottenvåningen, huset är från början 1800-talet. Min tanke var alltså att höja huset 2-5dm genom att timra in underifrån, samtidigt som man fixar till grunden/trossbotten. Huset har blviti ganska hårt renoverat invänduigt, men stommen är föhoppnigsvis bra. Panelen utvändigt ser på sina håll VÄLDIGT gammal ut, så den skulle jag förstås vilja behålla.

Tanken slog mig bara, är det något att fundera vidare på?
 
Hej.Allt går om man vill det. Jag har höjt mitt hus som jag bor i. Jag höjde mitt hus med 40cm. Men jag flytta det också en huslängd. Men det går att lyfta huset med domkrafter. Panelen löser man med att man gör en fattigmans lagning. Genom att man lägger två pannelbräder längst ner.
 
Bilder före/efter vore enormt uppskattat!

Hur bedömer du arbetsmängden?
 
Jag har bara pappersbilder, inga digitala. På lyftet. Man måste nog se vad det kan ta i arbetsmängd. Det beror på hur skorsten ser ut och hur mycket slangar och kablar som måste skarvas. Men bara att lyfta och skarva i nya stockar. Ca en vecka.
 
Hmm, skorstenen blir nog kärvt. Antar att mellanbjälklaget till andra våningen är fasttimrat.

Om du har en kamera så gå gärna ut och ta en bild på hur det blev. Det måste se bra ut också.
 
Ja mellanbjälklaget brukar/ kan vara inmurat i skorstenen. Då får man göra en avvägning av just den bjälken. Men då måste man upp med golvet på övervåningen. Men det löser man.
 
Om du har så låg takhöjd så misstänker jag att dina fönster är nästan kvadratiska. Kolla då så att proportionerna mellan fönster och fasad inte blir alltför förvrängd. Man kan kanske uppleva att fönstrena på undervåningen "hänger". Om du har hel övervåning så väger även det in.
 
Vackert hus! Ska du verkligen höja det? Otroligt mycket jobb med risk för att de inte blir lika vackert. Det enda jag kan tänka mig är att du isåfall höjer vid syllen, behåller panelen och sätter dit en offerbräda med dropplist under. Sedan utrymma huset, lyfta med kran eller x antal domkrafter. Panelen kanske du behöver ta ner oavsett.
 
Tja, det var bara en tanke. Alternativet är att bygga ett nytt hus bredvid, och ev. låta detta förfalla/rivas.
 
-MH- skrev:
låta detta förfalla/rivas.
Det gör ont i mig att du ens tänker tanken att låta ett så vackert hus förfalla eller rivas... :(
 
Detta hus skulle inte vinna på att höjas, tvärtom, charmen kommer att få sig en törn. Om du tycker om huset så satsa på invändig renovering och laga bara det som är trasigt på exteriören. Ett mycket vackert hus måste jag få säga. Vårda det väl.
 
Det verkar som du har två val, antingen höja och göra det beboligt eller riva/låta det rasa.
Bägge anses fel av alla byggnadsvårdsälskare, dock är det ju du som skall använda huset, funkar det inte för dig att göra det utan att höja så är ju saken biff, då är det bara att elda upp och bygga något vettigare. ;)

Innan någon går bananas, jag tycker också att det var ett oerhört fint hus men skall man leva i det så får det ta mig tusan vara beboligt. Det är lätt att ha åsikter om hur någon annan ska stå ut med att bo, att gå runt dubbelkrökt är ingen höjdare.
 
Eremiten skrev:
Det gör ont i mig att du ens tänker tanken att låta ett så vackert hus förfalla eller rivas... :(
Jag kan skicka mitt bankgiro-nummer.
 
För att vara mer seriös ;) jag fick för mig att det inte var ovanligt förr att man höjde gamla hus? Är jag felinformerad?

Å så blir jag stolt för att ni säger att det är ett fint hus. Detta kortet visar dock den fina sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.