3 984 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Högtryckstvätt, hur kraftig behöver villaägaren ha?
Idag har jag en Nilfisk, en av de enklaste modellerna på 110 bar och den är definitivt för klen för våra behov, så nu är det dags att byta ut den. Frågan är hur kraftig man behöver som "normal" villaägare?
Användningsområdena kommer väl främst vara fasad/taktvätt samt tvätt av altan. Vi har en hyfsat stor altan och det var där vi kände förra året att Nilfisken var på tok för klen.
Så jag skulle behöva lite tips, jag vill inte förköpa mig (ok att det är kul med maskiner, men det finns roligare maskiner än högtryckstvättar), men heller inte stå där med ännu en för klen maskin.
Siffror är ju en sak, men jag gissar att det är skillnad mellan olika maskiner också även om det det står 130 bar på alla, så jag tar gärna mot tips på märken/modeller också. Jag har kikat lite på Stihls maskiner, men vet inte mycket om dem.
Användningsområdena kommer väl främst vara fasad/taktvätt samt tvätt av altan. Vi har en hyfsat stor altan och det var där vi kände förra året att Nilfisken var på tok för klen.
Så jag skulle behöva lite tips, jag vill inte förköpa mig (ok att det är kul med maskiner, men det finns roligare maskiner än högtryckstvättar), men heller inte stå där med ännu en för klen maskin.
Siffror är ju en sak, men jag gissar att det är skillnad mellan olika maskiner också även om det det står 130 bar på alla, så jag tar gärna mot tips på märken/modeller också. Jag har kikat lite på Stihls maskiner, men vet inte mycket om dem.
På vilket sätt är maskinen för klen? Menar du att det behövs mer än 110bar för att tvätta fasaden och trallen...?
Att tvätta en fasad med högtryck är riskabelt, stor risk för att man trycker in vatten i den. Bättre att använda fasadtvätt och skölja med vanlig vattenslang.
Samma sak är det med trallen, var försiktig med att köra för hårt med högtryckstvätten, lätta att det blir "flisigt". Såpa och rotborste funkar fint.
Att tvätta en fasad med högtryck är riskabelt, stor risk för att man trycker in vatten i den. Bättre att använda fasadtvätt och skölja med vanlig vattenslang.
Samma sak är det med trallen, var försiktig med att köra för hårt med högtryckstvätten, lätta att det blir "flisigt". Såpa och rotborste funkar fint.
Hm, kanske har du rätt i det, det kanske mer handlar om att ha rätt redskap till trallen. Fasaden har jag inte tvättat än, så det kan jag inte uttala mig om, men förra året kändes det som sagt att det var alldeles för jobbigt att tvätta trallen på altanen, men kanske är det inte högre tryck som är lösningen på det.
Vanligtvis är trycket tillräckligt för de flesta ändamåla man har som villaägare.
Däremot så tycker jag att vattenflödet är lite väl lågt på en del maskiner.
Så miit råd blir att du funderar på den parametern också.
Däremot så tycker jag att vattenflödet är lite väl lågt på en del maskiner.
Så miit råd blir att du funderar på den parametern också.
Just vattenflödet tycker jag verkar lite lågt i maskinen jag har och det är svårt att få den att upprätthålla ett kontinuerligt tryck/flöde, det blir gärna att den hostar till hela tiden. Men jag kanske ska börja med att skaffa en altantvätt och köra med den för att se hur det fungerar.
Är det samma tillbehör till alla Nilfisks maskiner? Dvs, om jag köper en tralltvätt som passar till min enkla maskin, kan jag då använda den om jag går upp till en större maskin från Nilfisk?
Är det samma tillbehör till alla Nilfisks maskiner? Dvs, om jag köper en tralltvätt som passar till min enkla maskin, kan jag då använda den om jag går upp till en större maskin från Nilfisk?
Lite trådkapning, hoppas att det ursäktas. Någon som har erfarenhet av Biltemas högtryckstvättar? Jag funderar på en tvätt till dels terassgolv men även till biltvätt/motorrumstvätt
Liknande trådar
-
Hur kraftig vedklyv behöver jag? Tall 55cm diamater
Ved, Pellets, Flis -
Hur kraftig luftavfuktare behöver man för att torka tvätt effektivt
Tvättstuga -
Behöver kraftigt väggfäste av typ "handdukshållare" - var hitta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver hjälp med en kärcher k5 högtryckstvätt
Trädgårdsmaskiner -
Hur tjock behöver ett övervåningsgolv vara för att vara bärkraftigt?
Utbyggnad och tillbyggnad