4 674 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
högtalarkabel
http://www.clasohlson.se har dosorna som är av serien Renova. De finns på www.elfa.se också.
www.Biltema.se har billiga kontakter som man sätter fast i dosorna.
www.Biltema.se har billiga kontakter som man sätter fast i dosorna.
Kanske kan köra med XLR-uttag. Ser rätt bra ut tycker jag och de tar liten plats. Kostar femton spänn på biltema.
Affärer som säljer högtalarbyggsatser (och säkert andra också) har förståss likadana anslutningar som finns bak på högtalarna. Jag föredrar de infällda så man inte slår emot dem med någon möbel eller annat. hifikit.se har t.ex. dessa.
Kanske något som passar?
/O
Affärer som säljer högtalarbyggsatser (och säkert andra också) har förståss likadana anslutningar som finns bak på högtalarna. Jag föredrar de infällda så man inte slår emot dem med någon möbel eller annat. hifikit.se har t.ex. dessa.
Kanske något som passar?
/O
Speakonkontakter är väl annars vad som "gäller" numera, dessutom är det ju specat hur de ska kopplas...OlaF skrev:
(XLR kan kopplas på två sätt, antingen med pinne 1 och 2, eller pinne 2 och 3, och dessutom så har pinne 2 olika funktion i de båda alternativen, minns inte vilket som är vilket men i ett är pinne 2 pluspol och i det andra minuspol. så man kan inte bara koppla ihop pin 1+3 med varandra och tro att det funkar bra rakt av med alla prylar).
Jag skulle nog bara lägga in kabeln, och använda sånadär doslock med uttag för en utanpåliggande kabel, där högalarkabeln får komma utringlandes.
Vanliga 16mm-rör lär räcka om det blir ett rör till varje högtalare, eller möjligen två högtalare per rör. Om du är helt bombsäker på att stärkaren kommer stå på samma ställe i alla år så dra ett 16mm-rör från varje högtalarplats till stärkaren. Annars är det kanske en god idé att dra 20mm-rör "varvet runt" hela rummet, och ha dosor på strategiska platser, så kan man dra in ledningar efter hur man väljer att möblera om...
Använd INTE banankontakter om det finns ungar i huset. De passar i 230V-uttagen (även petsäkra uttag om man trycker in två bananer samtidigt) och blir därmed en livsfarlig "leksak" om det vill sig illa.
Säg inget högt, audiofilerna kommer och tar dig dåAndersG skrev:
kan bli trögt att dra in 5 st 2x1,5 högtalarsladdar i 20's rör åxå. jag rekommenderar dubbla 20's rör eller 3 st 16 rör. jämför med fk, var max 5 st 1,5 i 16 rör och för 20's rör max 7 st 1,5 flertrådig ledare. det gör ju 5st gånger 2 ledare=10 ledare! men med smorsel brukar de ju gå å vålda genom!
Hur tänkte du med varvet runt? jag har det dilemma du beskriver dvs vill kunna möblera om enkelt:yxis skrev:Om du är helt bombsäker på att stärkaren kommer stå på samma ställe i alla år så dra ett 16mm-rör från varje högtalarplats till stärkaren. Annars är det kanske en god idé att dra 20mm-rör "varvet runt" hela rummet, och ha dosor på strategiska platser, så kan man dra in ledningar efter hur man väljer att möblera om...