Har en bergvärmepump CTC GSI 608 där pump och cirkulationspumpstår står stilla p g a sommarvärmen. Av en tillfällighet såg (och kände) jag att returledningstempen var 10 grader högre än än framledningstempen. En stund senare var den bara 2 grader varmare.
Vad kan detta bero på?
 
M Mr Hawkanson skrev:
Har en bergvärmepump CTC GSI 608 där pump och cirkulationspumpstår står stilla p g a sommarvärmen. Av en tillfällighet såg (och kände) jag att returledningstempen var 10 grader högre än än framledningstempen. En stund senare var den bara 2 grader varmare.
Vad kan detta bero på?
Att solen ligger på och gör olika delar av huset olika varmt . och att det kan bli en viss grad av självcirkulation i någon riktning.
 
Har svårt att tro det. 35 grader kl 6 på morgonen. Nu 1 1/2 timme senare är både fram och returtempen 26.
 
M Mr Hawkanson skrev:
Har svårt att tro det. 35 grader kl 6 på morgonen. Nu 1 1/2 timme senare är både fram och returtempen 26.
Kan det vara så att cirkpumparna körs intermittent och vattnet i ledningarna värms upp? Tänk en vattenslang i solen. Första vattnet ut är alltid varmt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det kan möjligen varit en varnvattenladdning strax innan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Kan det vara så att cirkpumparna körs intermittent och vattnet i ledningarna värms upp? Tänk en vattenslang i solen. Första vattnet ut är alltid varmt.
Så kan det kanske
V Viktorbyggahus skrev:
Kan det vara så att cirkpumparna körs intermittent och vattnet i ledningarna värms upp? Tänk en vattenslang i solen. Första vattnet ut är alltid varmt.
Så kan det nog vara, Tack.
 
M Mr Hawkanson skrev:
Det kan möjligen varit en varnvattenladdning strax innan.
Det är också en möjlig förklaring. Även om det inte ska gå ut vatten i radiatorsystemet så kan det vara så att växelventilen gör en manöver och släpper lite i fel krets efter varmvattenladdning. Så gör det i min gamla Nibe.
 
Men cirkulationspumpen går väl när den gör varmvatten
 
Ja
 
Där har du svaret för det är placeringen av framl. Givaren och retur givaren.
 
M MagHam skrev:
Det är också en möjlig förklaring. Även om det inte ska gå ut vatten i radiatorsystemet så kan det vara så att växelventilen gör en manöver och släpper lite i fel krets efter varmvattenladdning. Så gör det i min gamla Nibe.
Det är vid varmvattenladdning som tempen ökar i returledningen.
Tempgivaren för returledningen visar inte något värde under uppvärmning av tappvatten (av någon anledning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.