Dagens idiotfråga, men den ställs ändå. Hur avgörs om en vikbar duschdörr är höger eller vänsterhängd?
Säg att man stå framför den, och den är "utvikt", dvs i 90 grader mot väggen gångjärnet sitter i?

Duschdörrar brukar vara vändbara så man sätter den på den sida som stämmer

nino nino skrev:
Duschdörrar brukar vara vändbara så man sätter den på den sida som stämmer
Dessvärre inte de jag funderar på.

BirgitS
Kanske säkrast att höra med tillverkaren eller butiken så att det inte blir fel.

Som sagt fråga för säkerhets skull men konventionen är annars att man tittar från den sida där gångjärnen sitter. Sitter de centrerat i djupled, alltså inte på någon sida, så är dörren typiskt vändbar så att det inte spelar någon roll.

S
De vikdörrar jag har tittat på är inte vändbara. Gångjärnen mellan glasen och listerna hamnar på fel sida om man speglar monteringen.

Om gångjärnet är på vänster sida när du tittar på dörren utifrån så är den vänsterhängd.

Kom fram till att om dörren är utfälld, dvs 90 grader mot väggen och man viker in den mot höger så är den vänsterhängd.

S
Är det en monterad dörr du tittar på?

Tittar man på Inr:s vikdusch så stämmer det med din beskrivning.
Tittar man på Svedbergs så är det tvärtom.

S sinuslinus skrev:
Är det en monterad dörr du tittar på?

Tittar man på Inr:s vikdusch så stämmer det med din beskrivning.
Tittar man på Svedbergs så är det tvärtom.
Hm, kollade också bägge och kom fram till att de sa samma sak. Får kolla igen.

P Pe.s skrev:
Kom fram till att om dörren är utfälld, dvs 90 grader mot väggen och man viker in den mot höger så är den vänsterhängd.
Detta var hur otydligt som helst tyvärr.
Sedan kan det vara helt olika om man beställer utomlands.
En skiss hade varit tacksam. De flesta dörrtillverkare har skisser som visar hur konventionen kan vara.

S
Inr går åt båda håll såg jag nu.
Skulle inte anta utan att kolla med aktuell tillverkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.