En analys av Nils Holgersson-rapporten, genomförd av Sveriges Allmännytta, visar att höga elnätspriser är starkt kopplade till stora vinster hos elnätsföretagen, och att priserna inte beror på kommunstorlek utan på vilket bolag som äger elnätet.

Du kan läsa artikeln här: Höga elnätspriser kopplas till stora vinster hos elnätsföretag
 
  • Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
No shit sherlock... Ungefär som att de höga priserna på mat har gett ökad vinst för affärerna under pandemin.
 
  • Gilla
Sernando och 11 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
No shit sherlock... Ungefär som att de höga priserna på mat har gett ökad vinst för affärerna under pandemin.
Fast matbutikernas vinster har inte ökat i % (titta på Axfood och COOPs årsredovisningar), däremot har ökad försäljning gjort att vinsten i kronor ökat.
 
För mig var maj månad i år rekord, 26% av elräkningen var el, 74% överföringskostnader...
 
  • Gilla
  • Ledsen
vcx och 8 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Fast matbutikernas vinster har inte ökat i % (titta på Axfood och COOPs årsredovisningar), däremot har ökad försäljning gjort att vinsten i kronor ökat.
Jasså? Då måste reportrarna räknat annorlunda (har inte granskat boksluten själv)
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser

"Samtidigt rapporterar flera matbutikskedjor ett stort vinstlyft den senaste tiden. Bland dem är Ica-gruppen, vars vinster före skatt gått från 185 miljoner kronor i slutet på 2022 till 931 miljoner i slutet av 2023."
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jasså? Då måste reportrarna räknat annorlunda (har inte granskat boksluten själv)
[länk]

"Samtidigt rapporterar flera matbutikskedjor ett stort vinstlyft den senaste tiden. Bland dem är Ica-gruppen, vars vinster före skatt gått från 185 miljoner kronor i slutet på 2022 till 931 miljoner i slutet av 2023."
Jag nämnde Axfood och COOP eftersom det är börsnoterade och därmed lätta att granska.

SVTs artikel säger ingenting om lönsamheten i butikerna, den som gjort artikeln hade aldrig fått arbete på en riktig ekonomiredaktion. Vad beror ökningen på 185mkr till 931mkr på, det är småpengar för ICA så vad visar siffran? Varför tar de upp vinsten i ICA gruppen och omsättningen för ICA-koncernen. Aftonbladet-nivå.

Nedan kan du se Axfoods marginaler per butiksskedja över två år, som du ser har de tappat i marginal sedan 2021. Journalister älskar dock att förvränga data, t ex slog de på stort att Axfood ökat sina marginaler kraftigt Q4 2023 jämfört med Q4 2022, vilket egenligen helt berodde på engångskostnader som tryckte ned resultatet Q4 2022.

Tabell med Axfoods rörelsemarginaler per butikskedja för Q4 2023 och Q4 2022 samt årliga marginaler för 2023 och 2022, visar minskande marginaler över två år
Tabell som visar rörelsemarginaler för Axfoods butiker: Willys, Hemköp, Snabbgross och Dagab för Q4 2022 och Q4 2021 samt förändring och 12 månader 2022 och 2021.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Om man gjorde något åt prissättningen på elproduktion så det blev lönsamt att producera el så skulle inte de stora elföretagen behövs skjuta över vinstuttaget på elnätsverksamheten för att få till ett bra koncernresultat.

Men det är lite sen att lösa det problemet.

Nu ska det plöjas ner ännu mera kapital i elnätet för att de ska klara solcellsanläggningar och elbilsladdning.

Det ger dessutom en ännu sämre lönsamhet för elproducenterna, stora som små.

Men visst det är ju skönt att jag kan ladda bilen med el som är nästan gratis. 🫣
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men visst det är ju skönt att jag kan ladda bilen med el som är nästan gratis
Klart du kan ladda nästa gratis och att snurra runt med att ha timpriser är nog lite kontrproduktivt. Låga priser på energin är inte med automatik mindre elräkning totalt. Nätavgiften är inget som kan förhandlas om och det med att alla mer eller mindre ska ladda på lågpris öker uttaget på nätet, ger många kronor upp på nätavgiftens debitering. För att inte tala om effekttaxan som finns/kommer med något som ska kallas ett snitt. Så alla som har timpris och ska ladda hem en massa energi, kan få en överaskning när notan för nätet kommer.
 
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För mig var maj månad i år rekord, 26% av elräkningen var el, 74% överföringskostnader...
Det var bättre hösten 2022!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För mig var maj månad i år rekord, 26% av elräkningen var el, 74% överföringskostnader...
Nu måste du berätta för oss andra hur du betalar 0% i elskatt!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om man gjorde något åt prissättningen på elproduktion så det blev lönsamt att producera el så skulle inte de stora elföretagen behövs skjuta över vinstuttaget på elnätsverksamheten för att få till ett bra koncernresultat.

Men det är lite sen att lösa det problemet.

Nu ska det plöjas ner ännu mera kapital i elnätet för att de ska klara solcellsanläggningar och elbilsladdning.

Det ger dessutom en ännu sämre lönsamhet för elproducenterna, stora som små.

Men visst det är ju skönt att jag kan ladda bilen med el som är nästan gratis. 🫣
Elektrifiering av fordonsflottan står för typ 10% av det ökade behovet på elnätet... Solceller avlastar elnätet... Dags att läsa på lite om du ska gå runt och vara irriterad!
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Nu måste du berätta för oss andra hur du betalar 0% i elskatt!
Jag tror du förstår, om du drar kvarnstenen ett varv till...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är ren ocker. Affärsmodellen helt sanslös och man får inget i retur för det man betalar. Lyssna gärna på podden Kapitalets avsnitt om elnätet. Själv är jag av åsikten att det borde förstatligas.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror du förstår, om du drar kvarnstenen ett varv till...
Icke, förklara gärna
 
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Solceller avlastar elnätet... Dags att läsa på lite om du ska gå runt och vara irriterad!
Ja, visst är solel fantastiskt. Man kan får skatterabatt/bidrag för solelsproduktion och bidrag för att installera solcellerna.

Nu man kan ta paus en timma mitt på dagen för att tvätta isf tvätta på natten, med gott klimatsamvete.

Hur mycket avlastas elnätet om man inte ens får ansluta sina solceller för att elen från solcellerna inte får plats i ledningarna?
Egentligen borde väl de som installerar solceller få betala extra till nätägaren om distributionsnätet behöver förstärkas.

Vid liten andel solelsproduktion så visst bidrar solcellselen till minskade energiförluster i lokalnätet även om den effekten är liten, men vad händer vid stor andel solelsproduktion?
Vad händer med elpriset?
Vad får det för effekt på nätet?
Vad händer när solen går i moln eller väderprognosen slår fel?

Lästips
Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler – samma sak väntar i Sverige.
https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
Via en ny interaktiv karta visar Ores, ansvarig för elnät i Vallonien, Belgien, hur halva landet riskerar bortkoppling av solceller i sommar. Nu varnar experter för att samma problem väntar Sverige. Ändå belönas man för att mata ut strömmen. ”Lösningen är förstås att ta bort bidraget", säger Fredrik Karlsson, medgrundare av Polar Capacity, till TN.
Illustration som visar hur elektricitet transporteras från stamnätet (400-220 kV) till regionnät (40-130 kV) och sedan till lokalnät (230-400 V).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tvingar elnätsbolagen att bygga om nätet, vilket är väldigt dyrt och då också ökar elnätsavgifterna.

– Solenergi i villaområden bör så långt som möjligt konsumeras bakom mätaren och inte matas ut på nätet. Annars riskerar det på sikt att driva upp kostnaden för elnäten, säger experten Fredrik Karlsson, medgrundare av Polar Capacity, som investerar i och hanterar lokal kraftbalans för industrier, kommuner och lokala energiföretag.
.
Låt oss bedja till vädergudarna
🙏 Låt solen lysa över oss
🙏 Låt oss slippa mörka orosmoln på himeln
🙏 Låt dagarna bli längre

Till våra politiker
🙏 Låt oss få fler omvända Robin Hood-bidrag
🙏 Låt oss få sälja vår solel och ge oss vårt skattebidrag

🙏 Låt oss hoppas att solen slutar gå ner och vinden aldrig mojnar.
🙏 Låt mig sova med rent samvete för vi räddar planeten bara mina grannar subventionerar min elbil och mina solceller

🙏 Och fräls oss från den fula ankungen

Graf som visar nettoeffekter i megawatt på en dag i mars från 2012 till 2020, med fokus på överproduction och rampbehov, även känd som "ankkurvan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är den rent av oväntat vacker?
 
  • Gilla
OMathson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.