Har uppstått problem med min luftvatten värmepump efter att rörmockare gjort stora ingrepp med nya radiatorer etc. Nu när jag läser av varningsloggen så ser jag att den har varnat för ”hög temperaturskillnad värmebärare” varje dag sen rörisen var hör. Kan någon vänlig själ hjälpa en totalt oteknisk snubbe som jag
Vid varmvattenproduktion läste jag av dessa värden:
T1 26,5
T2 ute temp 8,9
T3 varmvatten 57
T6 kompressor temp 93
T8 värmbörare ut 61,3
T9 värmebärare in 48,2
T10 kondensor 50
T11 kökdmedie 4,2
Är det bara och ringa service eller finns det något jag kan göra?
Tack på förhand!
Jens
Vid varmvattenproduktion läste jag av dessa värden:
T1 26,5
T2 ute temp 8,9
T3 varmvatten 57
T6 kompressor temp 93
T8 värmbörare ut 61,3
T9 värmebärare in 48,2
T10 kondensor 50
T11 kökdmedie 4,2
Är det bara och ringa service eller finns det något jag kan göra?
Tack på förhand!
Jens
Har luftat och gjort rent partikelfiltret, tyvärr så varnade den ändå igår kväll. Har försökt vrida lite på värmebärare pumpen men som lekman är jag osäker hur lätt det skall gå, skall det var motstånd?.. sipprar ut vatten när jag vrider skruven, kanske pumpen som är full med skit.
Tack för alla svar!
då är det kanske läge att höja ett snäpp på värmebärarpumpen, den står på 1an och den andra pumpen står på 3an.
Vilkq ventiler tänker du på?
Uppdaterade precis, vad säger ni om värderna?
då är det kanske läge att höja ett snäpp på värmebärarpumpen, den står på 1an och den andra pumpen står på 3an.
Vilkq ventiler tänker du på?
Uppdaterade precis, vad säger ni om värderna?
inte omöjligt, får ta en vända när jag kommer hem. Tack för tipset.
då har jag en liten to do list när jag kommer hem..
Rengöra partikelfilter(ytterligare en gång).
Öka hastighet på värmebärarpumpen från 1 till 2.
Leta efter stängda ventiler.
Återkommer
Rengöra partikelfilter(ytterligare en gång).
Öka hastighet på värmebärarpumpen från 1 till 2.
Leta efter stängda ventiler.
Återkommer
Tack!
Skyndade mig hem från jobbet för att hinna med servicen innan minstingens fotbollsträning. Rensade partikelfiltret och höjde ett snäpp på cirkulationspumpen. Nu när jag läser värderna så här på kvällskvisten ser det bättre ut med en diff på 6-7 grader.
Med ett problem löst så kommer det två till, slår aldrig fel med den här maskinen.
Öppnade upp rensluckan på utedelen(Bosch ehp 6 10år gammal). Där vare fullt med vatten och lite löv, rensade bort löv men hittade faan inget dräneringsavlopp där innanför, suck.
En annan skum grej är att växelventilerna, ja båda två känns helt ledlösa. Får undersöka saken närmare imorrn. Tack igen för alla hjälp!
Med ett problem löst så kommer det två till, slår aldrig fel med den här maskinen.
Öppnade upp rensluckan på utedelen(Bosch ehp 6 10år gammal). Där vare fullt med vatten och lite löv, rensade bort löv men hittade faan inget dräneringsavlopp där innanför, suck.
En annan skum grej är att växelventilerna, ja båda två känns helt ledlösa. Får undersöka saken närmare imorrn. Tack igen för alla hjälp!
Smart. Skall öppna upp igen efter jobbet, kanske missade hålet, var så jäkla stressad igår..