2 224 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Hög spänning kvar efter slagit av strömbrytare, och 3 kablar i taket!
Vi har flyttat till ett hus som var byggd 1927.
Jag försöker installera en taklampa i vardags rummet men tänkte testa först med multimeter eftersom det finns 3 kablar i taket.
VARDAGSRUM:
Strömbrytare PÅ:
Svart kabeln (1) med den gula kabeln (2) Visar:
Svart kabeln (1) med den gula kabeln (3) Visar:
Gula kabeln (2) och gula kabeln (3):
Strömbrytare AV:
Strömbrytaren baksida:
Entrén
Vid entrén finns det ett liknande problem Men med två kablar!
Strömbrytare PÅ:
Strömbrytare AV:
Kopplingslåda/dosa som finns vid entrén och jag antar att den kopplar till vardagsrummet:
Alla andra rums taklampor och eluttag fungerar bra och ger korrekta spänning. Det är endast vadagsrummet och entrén som saknar taklampan.
Spökhus eller finns det en lösning för den?
Jag försöker installera en taklampa i vardags rummet men tänkte testa först med multimeter eftersom det finns 3 kablar i taket.
VARDAGSRUM:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytare PÅ:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Strömbrytare AV:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Strömbrytaren baksida:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Entrén
Vid entrén finns det ett liknande problem Men med två kablar!
Logga in
Skapa konto
Strömbrytare PÅ:
Logga in
Skapa konto
Strömbrytare AV:
Logga in
Skapa konto
Kopplingslåda/dosa som finns vid entrén och jag antar att den kopplar till vardagsrummet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla andra rums taklampor och eluttag fungerar bra och ger korrekta spänning. Det är endast vadagsrummet och entrén som saknar taklampan.
Spökhus eller finns det en lösning för den?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu gissar jag!
Den svarta är nolla, Gul 1 är bruten fas från strömbrytaren och Gul 2 är den kabel som ligger i strömbrytardosan med en svart tejp.
Att du får blandad voltmätning med stängd strömbryrare är normalt när man mäter med ett högohmigt instrument, det är låg sänning som kopplats kapacitivt mellan ledare (det finns spänning men ingen ström).
Den svarta är nolla, Gul 1 är bruten fas från strömbrytaren och Gul 2 är den kabel som ligger i strömbrytardosan med en svart tejp.
Att du får blandad voltmätning med stängd strömbryrare är normalt när man mäter med ett högohmigt instrument, det är låg sänning som kopplats kapacitivt mellan ledare (det finns spänning men ingen ström).
Dert finns ingen sådan regel, det kan bli upp till nätspänningen kapacitivt kopplat i parallella obelastade ledare.AYG skrev:
Koppla på en glödlampa på de ledningar du mäter på så ser du att spänningen sjunker till 0 om ledaren är oansluten.
Är det bara att koppla taklampan till kabeln 1 och 2 ? Inga risk för elchock?D Dilato skrev:Nu gissar jag!
Du kan använda tumregel 200 pF per meter ledning som ligger ihop i en normal kabel vi rör oss med här på BH. Då blir det beroende på hur lång sträcka den brutna ledaren ligger parallellt med fas som Dilato skriver ingen gräns uppåt mer än matningsspänningen om du belastar tillräckligt lite med instrumentet.
Om du skulle mäta ström i de här fallen skulle lämplig enhet ofta vara uA.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Jag sitter och pillar med LTSpice i akt och mening att faktiskt lära mig det; till skillnad från att bara trycka på knappar lite slumpmässigt, som är strategin jag brukat använda så långt.GK100 skrev:Du kan använda tumregel 200 pF per meter ledning som ligger ihop i en normal kabel vi rör oss med här på BH. Då blir det beroende på hur lång sträcka den brutna ledaren ligger parallellt med fas som Dilato skriver ingen gräns uppåt mer än matningsspänningen om du belastar tillräckligt lite med instrumentet.
Och det är var ju ett trevlig litet scenario att simulera.
Så här är en simulering av en (belastad, men det spelar ingen roll) krets som är kapacitivt kopplad till en 10m lång ledare (med tumregelvärdet ovan). Simuleringarna är parameteriserade på ingångsresistansen för mätinstrumentet. Det varierar mellan 1 uOhm och 10 MOhm.
Logga in
Skapa konto
Som vi ser så uppgår den inducerade spänningen i stort sett nästan upp till matningsspänningen då vi mäter med 10 MOhm ingångsresistans. (Vilket man brukar ta som närmevärde för en vanlig multimeter.) Vi ser att det är inte för inte som exv. Fluke tillverkar en multimeter för elektriker som kan ställas om s.a. ingångsresistansen bara blir 3 kOhm. "Spökvärdet" blir då som sett i stort försumbart.
Logga in
Skapa konto
Strömmen mäts i vilket fall som sagts bäst i uA oavsett om man kortsluter eller mäter med instrument.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Nej, det gör vi ju inte, för jag klippte tydligen in samma bild två gånger. Här är den rätta där man ser spänning sfa ingångsresistans på sitt instrument:lars_stefan_axelsson skrev:Som vi ser så uppgår den inducerade spänningen i stort sett nästan upp till matningsspänningen då vi mäter med 10 MOhm ingångsresistans. (Vilket man brukar ta som närmevärde för en vanlig multimeter.) Vi ser att det är inte för inte som exv. Fluke tillverkar en multimeter för elektriker som kan ställas om s.a. ingångsresistansen bara blir 3 kOhm. "Spökvärdet" blir då som sett i stort försumbart.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden