Har en gammal CTC Ecologic med Ecoair och CTC family. Tycker att returtempen är hög vid enbart sommardrift (runt 45grader), 18 kompressorstarter senaste 24h och börjar tro att det kan vara något fel med växelventilen, att den läcker. Har en LK armatur emv 110-k.

Är det normalt beteende eller är det dags att överväga att byta växelventilen?
 
Den gör väl mest bara varmvatten nu på sommaren?
 
Ja, men den spiller ut varmvatten i radiatorslingan. Returen blir varm men framledningen är låg.
 
Beror ju på var exakt givarna sitter också. Står cirkulationspumpen till värmesystemet stilla kan t.ex. givaren få nära tankens temperatur om det bara är en minimal bit rör emellan.
 
Fast jag känner på returen med handen att den är varm(aj aj varm)
 
Jo det är så jag tänker att om värmebärarpumpen står still pga sommar så läcker värme från tanken ut i returledningen en bit. Men om returledningen är 45 grader ett par meter från pannan är ju något tokigt. Men varför går i så fall värmebärarpumpen om det är sommar??
 
Har en extern cirkpump på slingan. Tycker du jag borde stänga av den?
 
Den brukar man ju inte köra på sommaren om det inte är så att något badrum i källaren måste ha värme även om sommaren.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den brukar man ju inte köra på sommaren om det inte är så att något badrum i källaren måste ha värme även om sommaren.
Testar att dra ned den till lägsta då. Sommardrift på min apparat är bara varmvatten till tapp och inte radiatorerna.

Återkommer om jag märker att växelventil fortfarande spiller.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.