Igår kväll var dom här och tömde min gamla tvåkammarbrunn. Killen tyckte att utloppet/avrinningen var dålig och när jag gick ned i källaren så har det kommit upp lite avloppsvatten i en brunn (1 m2 runt brunnen missfärgad)
Jag kollar i min brunn men ser inget ovanligt men då kan jag inget om hur det ska se ut Iofs...
Det syns ungen kant sim indikerar att nivån legat högre än nu. Skiten rinner över skiljeväggen när jag spolar vatten i huset. Ska det vara så?
Kan slamtömning göra så att det trycks vatten bakvägen upp i huset??
Jag kollar i min brunn men ser inget ovanligt men då kan jag inget om hur det ska se ut Iofs...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns ungen kant sim indikerar att nivån legat högre än nu. Skiten rinner över skiljeväggen när jag spolar vatten i huset. Ska det vara så?
Kan slamtömning göra så att det trycks vatten bakvägen upp i huset??
Är det någon som vet om det ska vara hål i skiljeväggen eller ej?
Hittade en bild på Google där det är hål i mitten av skiljeväggen och eftersom mitt vatten/skam höjs när det kommer vatten och rinner över kanten så kanske det hålet är igensatt?
Hittade en bild på Google där det är hål i mitten av skiljeväggen och eftersom mitt vatten/skam höjs när det kommer vatten och rinner över kanten så kanske det hålet är igensatt?
Klassiker på gamla brunnar. In/utlopp i brunnen sitter för högt i jämförelse mot mellanvägg. Det slamtömmaren menade var nog att slamkakan var tjock. På så vis täpptes inloppet till brunnen för. Du bör även sätta en förhöjning på mellanväggen. En regel av det grövre slaget brukar funka. Impregnerat givetvis. Och det ska vara ett hål ca en tredjedel upp från botten sett. Men jag skulle köpt ny trekammarbrunnnoch lagt ner på en gång. Är nog bara en tidsfråga innan du får föreläggande om det från bygg och miljö ändå.
Redigerat:
Ok, tackar! Eftersom det breddar över ska jag börja med att försöka hitta och rensa hålet