Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej,
Vi har en självgående gräsklippare som klipper gräsmattan fint men lämnar dessvärre en hög gräskant mot buskarna. Vi har ca 10cm i mellanrum från gräsmattan och buskarna, där mellanrummet är täckt med täckbark. Gräset blir såpass högt att den sedan lägger sig över täckbarken. Enda sättet att bli väck gräset är att gå där med en sax och klippa, vilket visserligen lämnar en riktigt fin kant men samtidigt är det tidskrävande och fysiskt jobbigt.
Upplever ni att era självgående gräsklippare också lämnar en hög gräskant?
Om vi flyttar begränsningskabeln närmare gräsmattekanten alt. gräver bort en bit av gräsmattekanten och fyller på med mer täckbark, tror ni att vi kommer slippa de höga gräskanterna?
Begränsningskabeln är lagd 10cm från gräskanten.
Vi har en självgående gräsklippare som klipper gräsmattan fint men lämnar dessvärre en hög gräskant mot buskarna. Vi har ca 10cm i mellanrum från gräsmattan och buskarna, där mellanrummet är täckt med täckbark. Gräset blir såpass högt att den sedan lägger sig över täckbarken. Enda sättet att bli väck gräset är att gå där med en sax och klippa, vilket visserligen lämnar en riktigt fin kant men samtidigt är det tidskrävande och fysiskt jobbigt.
Upplever ni att era självgående gräsklippare också lämnar en hög gräskant?
Om vi flyttar begränsningskabeln närmare gräsmattekanten alt. gräver bort en bit av gräsmattekanten och fyller på med mer täckbark, tror ni att vi kommer slippa de höga gräskanterna?
Begränsningskabeln är lagd 10cm från gräskanten.
Bästa svaret
Klipparen måste kunna nå gränsen mellan gräsmatta och annat underlag med knivarna för att det inte ska uppstå höga gräskanter. Avstånd mellan gränser och begränsningskabel etc ska framgå i bruksanvisningen.
För en helt perfekt gräskant behövs manuell kantklippning några gånger/växtsäsong då grässtråna kan lägga sig ner.
För en helt perfekt gräskant behövs manuell kantklippning några gånger/växtsäsong då grässtråna kan lägga sig ner.
Klipparen klipper inte ända ut till kanten på klipparen utan det är en bit som säkerhetsmarginal. Klipparen brukar gå en bit över begränsningstråden, hur mycket är olika på olika modeller.
här är exempel ur en manual.
Vi har inga problem med högt gräs på de ställen där klipparen kan gå utanför gräset, men där klipparen vänder på gräset, där blir gräset högt utanför klippområdet, klipper av det med trimmern ibland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är exempel ur en manual.
Vi har inga problem med högt gräs på de ställen där klipparen kan gå utanför gräset, men där klipparen vänder på gräset, där blir gräset högt utanför klippområdet, klipper av det med trimmern ibland.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej,
Tack för svar. Då vet jag vad jag ska göra i vår för att lösa detta.
Tack för svar. Då vet jag vad jag ska göra i vår för att lösa detta.