Hej,
Jag har upptäckt problem med fukt i vårt badrum och skulle behöva tips om hur jag ska gå vidare.
För ett tag sedan märkte jag att färgen på dörrfodret närmast duschutrymmet hade börjat flagna längst ner. När vi flyttade in för några år sedan var duschdörrarna lite lösa (fastsatta med lim dvs inga borrhål), vilket gjorde att lite vatten kunde läcka utanför. Jag tänkte att det kunde vara orsaken till problemet, men vi åtgärdade detta för länge sedan genom att fästa duschdörrarna med nytt "limkit" och täta med silikon mot kaklet.
När jag skulle måla om dörrfodret för några månader sedan märkte jag att fodret var fuktigt, trots att inget vatten borde ha nått fodret på länge. Jag använde en enkel Kjell & Co fuktmätare som visade maximal fukt, 22%. Jag tog bort dörrfodret och mätte på kanten av nedersta kakelplattan, där jag fick samma resultat. Den nedersta kakelplattan var mörkare på sidan jämfört med de andra, medan plattorna ovanför visade betydligt mindre fukt. På grund av detta så har vi använt vårt andra badrum de senaste månaderna.
Nu har jag skaffat en förhoppningsvis bättre, kontaktfri fuktmätare och låtit bli att använda den duschen i över tre månader, men det är fortfarande väldigt hög fukt i väggarna.
Jag har också mätt med stiften:
Jag har borrat ett litet hål på baksidan av väggen nära dörren och använt en inspektionskamera. Jag ser inga uppenbara skador inne i väggen, förutom en tunn strimma svartmögel mellan vägg och regeln vid golvet nära dörrkarmen. Jag har också inspekterat under duschgolvet och runt golvbrunnen via ett spotlight-hål på våningen under, utan att hitta några tecken på fuktskada där.
Eftersom fuktmätaren visar extrema värden i en dusch som inte har använts på flera månader, undrar jag vad som kan vara orsaken. Ifall det vore ett läckande rör i väggen tycker jag att det borde visa sig som synbar fukt i mellanväggen eller i taket på våningen under?
Har någon erfarenhet av liknande problem och förslag på vad vi bör göra härnäst innan vi tar till drastiska åtgärder?
Jag har upptäckt problem med fukt i vårt badrum och skulle behöva tips om hur jag ska gå vidare.
För ett tag sedan märkte jag att färgen på dörrfodret närmast duschutrymmet hade börjat flagna längst ner. När vi flyttade in för några år sedan var duschdörrarna lite lösa (fastsatta med lim dvs inga borrhål), vilket gjorde att lite vatten kunde läcka utanför. Jag tänkte att det kunde vara orsaken till problemet, men vi åtgärdade detta för länge sedan genom att fästa duschdörrarna med nytt "limkit" och täta med silikon mot kaklet.
När jag skulle måla om dörrfodret för några månader sedan märkte jag att fodret var fuktigt, trots att inget vatten borde ha nått fodret på länge. Jag använde en enkel Kjell & Co fuktmätare som visade maximal fukt, 22%. Jag tog bort dörrfodret och mätte på kanten av nedersta kakelplattan, där jag fick samma resultat. Den nedersta kakelplattan var mörkare på sidan jämfört med de andra, medan plattorna ovanför visade betydligt mindre fukt. På grund av detta så har vi använt vårt andra badrum de senaste månaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu har jag skaffat en förhoppningsvis bättre, kontaktfri fuktmätare och låtit bli att använda den duschen i över tre månader, men det är fortfarande väldigt hög fukt i väggarna.
- Väggar mot duschutrymmet: Den nedersta kakelplattan visar nära 99,9% fukt, både innanför och utanför duschdörrarna. En platta upp och på övriga väggar sjunker fukten till cirka 15%.
- Golvet: Närmast duschen visar mätaren 65%, och i övriga badrummet cirka 30%.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har också mätt med stiften:
- Kakel-/klinkerfogarna samt golvbrunnens manschett: 0% fukt.
- Kanten på nedersta kakelplattan vid dörrfodret: 5-8%.
Jag har borrat ett litet hål på baksidan av väggen nära dörren och använt en inspektionskamera. Jag ser inga uppenbara skador inne i väggen, förutom en tunn strimma svartmögel mellan vägg och regeln vid golvet nära dörrkarmen. Jag har också inspekterat under duschgolvet och runt golvbrunnen via ett spotlight-hål på våningen under, utan att hitta några tecken på fuktskada där.
Eftersom fuktmätaren visar extrema värden i en dusch som inte har använts på flera månader, undrar jag vad som kan vara orsaken. Ifall det vore ett läckande rör i väggen tycker jag att det borde visa sig som synbar fukt i mellanväggen eller i taket på våningen under?
Har någon erfarenhet av liknande problem och förslag på vad vi bör göra härnäst innan vi tar till drastiska åtgärder?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om det vore bakfall i golvet tycker jag inte att det borde visa sig på båda sidor om duschutrymmet (ett hörn). Eventuell fukt i golv och väggar borde väl ha torkat eller i alla fall minskat efter tre månader.
Det verkar vara bra fall när vi duschar, de mesta av vattnet rinner snabbt ner i golvbrunnen.
Det verkar vara bra fall när vi duschar, de mesta av vattnet rinner snabbt ner i golvbrunnen.
Fall ovan klinker är en sak. Fall under kan ni omöjligt veta tyvärr.jorsig skrev:Om det vore bakfall i golvet tycker jag inte att det borde visa sig på båda sidor om duschutrymmet (ett hörn). Eventuell fukt i golv och väggar borde väl ha torkat eller i alla fall minskat efter tre månader.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 008 inlägg
Det ser ju ut att vara väldigt lite fix under kaklet närmast dörren och då får det ju plats mycket vatten bakom kaklet och det kan rinna långt i sidled om det är så på många ställen. Om det ligger silikon i vinkeln mellan golv och vägg så kan det vara intryckt för långt så att silikonet stoppar vattnet bakom plattorna på väggen från att rinna ner under golvets klinkerplattor.
Pga. mycket problem med vatten som förstör dörrkarmar/foder så har branschreglerna ändrats för hur tätskiktet ska sättas vid dörrar.
Kanske ditt försäkringsbolag kan skicka ut någon som kan kolla hur allvarligt det är.
Pga. mycket problem med vatten som förstör dörrkarmar/foder så har branschreglerna ändrats för hur tätskiktet ska sättas vid dörrar.
Kanske ditt försäkringsbolag kan skicka ut någon som kan kolla hur allvarligt det är.
Du har rätt i att det verkar vara väldigt lite fix bakom plattorna vid dörren. Dock verkar det inte finnas något silikon mellan golv och vägg. Även om vatten har fastnat mellan kakel och tätskikt borde det väl ha hunnit torka eller sipprat ut genom fogarna under de månader vi inte har använt duschen. Det är dessutom hög fukt (60+%) på golvet i duschutrymmet, vilket borde ha avdunstat eller runnit bort med golvvärmen igång.BirgitS skrev:Det ser ju ut att vara väldigt lite fix under kaklet närmast dörren och då får det ju plats mycket vatten bakom kaklet och det kan rinna långt i sidled om det är så på många ställen. Om det ligger silikon i vinkeln mellan golv och vägg så kan det vara intryckt för långt så att silikonet stoppar vattnet bakom plattorna på väggen från att rinna ner under golvets klinkerplattor.
Om det fanns bakfall så att vatten smugit sig bakom tätskiktet vid dörren borde fukten vara lokal just där. Men här visar det extremt hög fukt på båda sidor om duschutrymmet, samt på golvet i duschutrymmet.
Med 99,9% fukt runt duschutrymmet tycker jag att jag borde se tydliga tecken på skador, exempelvis synlig fukt eller mögel, på spånplattan i mellanväggen eller under golvet när jag inspekterar med kameran. Men jag ser inget sådant, förutom ett liten strimma svartmögel vid dörren.
Försäkringsbolaget täcker bara skador vid läckage från exempelvis rör. Om det rör sig om byggfel får jag troligen förlita mig på konsumentköplagen, eftersom badrummet är cirka åtta år gammalt.
Felet känns så pass udda att jag gärna vill höra forumets tankar innan jag tar till större åtgärder. Jag kan inte förstå hur fuktnivåerna kan vara så höga efter att duschen inte använts på flera månader. Vi har dessutom kört en portabel AC med avfuktare i några veckor utan att fukten minskat. Hur länge tar det innan ett tätskikt torkar helt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 008 inlägg
Man brukar tala om att det kan finnas kvar vatten i månader. Men det känns ju lite som att fukthalten borde minska med tiden.
Du kanske ska prata med badrumsfirman för att höra vad de säger. Dålig täckning med fix är ju inte bra i vilket fall som helst eftersom det kan leda till att plattor lossnar. Hur låter det om du knakar på kakelplattorna på olika ställen?
Du kanske ska prata med badrumsfirman för att höra vad de säger. Dålig täckning med fix är ju inte bra i vilket fall som helst eftersom det kan leda till att plattor lossnar. Hur låter det om du knakar på kakelplattorna på olika ställen?
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Du har mätaren väldigt nära al- profilerna på bilderna. Jag tror att mätningen kan störas om det är nära till metall.
Även golvärmeslingor kan störa mätningen.
Även golvärmeslingor kan störa mätningen.
Jag har tyvärr inte tillräcklig kunskap om tätskikt i badrum för att kunna avgöra om det är normalt eller inte, men jag tycker att oberoende av fel så borde fuktnivåerna ha sjunkit på tre månader. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det finns en läcka bakom väggen, men i så fall borde det synas på andra sätt.BirgitS skrev:Man brukar tala om att det kan finnas kvar vatten i månader. Men det känns ju lite som att fukthalten borde minska med tiden.
Det verkar inte som om någon kakelplatta är lös, men jag håller med om att det inte är bra med för lite fix bakom plattorna. Samtidigt tror jag inte att det räcker som anledning för att kontakta byggfirman efter åtta år.
Jag har gjort mätningar över hela väggen, både inne i duschutrymmet och ungefär 30 cm utanför aluminiumprofilerna, och fått i stort sett samma resultat. Det borde innebära att profilerna inte påverkar mätningarna avsevärt. Jag har också funderat på om det kan finnas en stålregel eller liknande längst ner i väggen, men när jag tittade med inspektionskameran såg det ut att vara träreglar.H hempularen skrev:
Jag har även övervägt om golvvärmen kan påverka mätningarna, men i så fall borde resultaten vara jämna över hela golvet, inte bara högre i duschutrymmet.
Vad för du för resultat om du mäter på andra sidan av badrummets väggar? Om det var fukt på "fel" sida av tätskicktet tänker jag att man borde kunna mäta det även där? Om fukten är på badrumssidan av tätskicktet, är det då nåt problem? Förutom för dörrkarmen som du redan noterat är blöt.
Badrummet ligger på övervåningen och ventilationen är kopplad till en frånluftsvärmepump, springan under dörren är ca 1-1,5 cm. Det känns som att det borde vara mer än tillräckligt för att hålla luftcirkulationen bra.H Håbbe01 skrev: