Hej!

Behöver tips ifrån er klurifaxar på verktyg eller metod för att få ut resterna av den avdragna hjulmuttern!
Resterna sitter ju kvar på gängstången men det är extremt svårt att komma åt.
Vad kan man göra?
Det enda jag kan komma på är att hitta något litet miniblad till multi-verktyget och försöka såga loss den.

abamvS3j4i6Uj_s8kMS78GUxs0uusMSgi9Dl2Pgu7rQh-MP59ZLzbPVWJf0MM7p847NXLlFujEaezIUIxEopC57imISRqFopSZ9eQjh3Hg=s256


Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
Nut.jpg
 
Det ser ut som att gängan är alldeles för kort för de fälgar du använder nu?

Jag skulle säga att du måste ta fram borrmaskinen, börja med något litet så det blir centrerat och sedan tar du en stor borr så att du kan borra bort det som sitter kvar.

Hjulskruven antar jag att du ändå får byta efter detta...
 
Finns det någon del av sexkanten kvar, eller gick den av precis ovanför konan?

Är det fram eller bak, på vilken bil?

Hände det när du skulle lossa eller skruva fast hjulet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det ser ut som att gängan är alldeles för kort för de fälgar du använder nu?

Jag skulle säga att du måste ta fram borrmaskinen, börja med något litet så det blir centrerat och sedan tar du en stor borr så att du kan borra bort det som sitter kvar.

Hjulskruven antar jag att du ändå får byta efter detta...
Jadu, det skulle jag nog också vilja påstå. Men det är ju dem som ABSwheels skickar med som standard. Problemet är ju att muttern är i rostfritt = mjukt!

Vet inte riktigt hur du menar med borrmaskin? Då borrar jag ju även pinbulten? Går väl inte att pricka bara muttern? Eller hur ska jag borra?
 
Blodsoppen
Du får skaffa en grispitt. Vet inte vad dom heter på riktigt. Men du borrar ett hål, sen gängar du in grispitten motsols, och då följer bulten med ut.
 
  • Gilla
Tjudö Boy
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det någon del av sexkanten kvar, eller gick den av precis ovanför konan?

Är det fram eller bak, på vilken bil?

Hände det när du skulle lossa eller skruva fast hjulet?
Det är en minimal del kvar av sextanten men får inte grepp på den. Den är dessutom skadad.

Det är framhjulet på en Tesla model 3 med eftermarknadsfälgar ifrån ABSWheels.
 
Blodsoppen
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Du får skaffa en grispitt. Vet inte vad dom heter på riktigt. Men du borrar ett hål, sen gängar du in grispitten motsols, och då följer bulten med ut.
Ok fel av mig. Ser nu att det är mutter och inte bult. Ber om ursäkt.
 
Du ska ju alltid ha minst fem gängor av skruven i muttern, för att garantera förbandets hållfasthet.. det där ser ut som att någon dragit åt "av bara helvete" efter att ha haft problem med att muttrarna lossnar (eftersom det är för få gängor för att få till en fullgod friktion vid korrekt åtdragningsmoment)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
Shibby Shibby skrev:
Hej!

Behöver tips ifrån er klurifaxar på verktyg eller metod för att få ut resterna av den avdragna hjulmuttern!
Resterna sitter ju kvar på gängstången men det är extremt svårt att komma åt.
Vad kan man göra?
Det enda jag kan komma på är att hitta något litet miniblad till multi-verktyget och försöka såga loss den.

[bild]


Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
[bild]
borra i kanten på muttern.
Ta en don och knacka den loss.
Den är bara gängad så det tar en liten stund, men gängtappen bör klara sig hel skinnad av detta.

Eller så tar du en grövre hylsa och knackar dit, som passar över midjan på muttern och gängar loss muttern.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Min första tanke var som du redan fått tips på, att ta fram borrmaskinen. Börja med mindre borr, för att sedan successiv öka storleken.
Sedan byta hjulbult, brukar inte kosta mer än en hundring.

Men efter att läst att det är en Tesla med finfälg, då skulle jag nog lämnat in den till en däckverkstad
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
borra i kanten på muttern.
Ta en don och knacka den loss.
Den är bara gängad så det tar en liten stund, men gängtappen bör klara sig hel skinnad av detta.

Eller så tar du en grövre hylsa och knackar dit, som passar över midjan på muttern och gängar loss muttern.
Tror tyvärr inte det är så "enkelt"

(Sen, vad ska han med en gängtapp till??)

Bästa förslaget hittills är att borra bort och byta hjulskruven!
 
Ska du köra med dessa fälgar på din bil behöver du ÄNDÅ byta ALLA skruvar eftersom de är för korta..
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Svetsa?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Tror tyvärr inte det är så "enkelt"

(Sen, vad ska han med en gängtapp till??)

Bästa förslaget hittills är att borra bort och byta hjulskruven!
Ursäkta ordvalet.
Men det är ingen hjulbult det är muttrar med tappar som sitter i naven.
varför ska man borra sönder den?

räcker gott med att byta mutter och rensa gängen på tappen.

Du tänker på verktyget och det är annat.
saker kallas och heter samma i verkstäder.

knacka ur gängstången om det ordet passar bättre fast det heter tapp på redervdelsspråk.
Och byt till en längre sort.
med en gängfil kan du enkelt tolka vilken typ av gäng samt stigning du behöver.
Skulle gissa på M14x1.25 den är väldigt vanlig för hjulbultar och muttrar.
 
Redigerat:
A
F Fluxor skrev:
Svetsa?
lite jobbigt i den typen av ställe..
Men det är ju rostfritt av sin mjukaste kvalité ;) muttern smälter väl bort och kvar blir svetsfogen på gängen istället..


Sedan blir nog inte fälgen så vacker.. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
dj_fluffy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.