Hej!
Behöver tips ifrån er klurifaxar på verktyg eller metod för att få ut resterna av den avdragna hjulmuttern!
Resterna sitter ju kvar på gängstången men det är extremt svårt att komma åt.
Vad kan man göra?
Det enda jag kan komma på är att hitta något litet miniblad till multi-verktyget och försöka såga loss den.
Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
Behöver tips ifrån er klurifaxar på verktyg eller metod för att få ut resterna av den avdragna hjulmuttern!
Resterna sitter ju kvar på gängstången men det är extremt svårt att komma åt.
Vad kan man göra?
Det enda jag kan komma på är att hitta något litet miniblad till multi-verktyget och försöka såga loss den.
Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det ser ut som att gängan är alldeles för kort för de fälgar du använder nu?
Jag skulle säga att du måste ta fram borrmaskinen, börja med något litet så det blir centrerat och sedan tar du en stor borr så att du kan borra bort det som sitter kvar.
Hjulskruven antar jag att du ändå får byta efter detta...
Jag skulle säga att du måste ta fram borrmaskinen, börja med något litet så det blir centrerat och sedan tar du en stor borr så att du kan borra bort det som sitter kvar.
Hjulskruven antar jag att du ändå får byta efter detta...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Finns det någon del av sexkanten kvar, eller gick den av precis ovanför konan?
Är det fram eller bak, på vilken bil?
Hände det när du skulle lossa eller skruva fast hjulet?
Är det fram eller bak, på vilken bil?
Hände det när du skulle lossa eller skruva fast hjulet?
Jadu, det skulle jag nog också vilja påstå. Men det är ju dem som ABSwheels skickar med som standard. Problemet är ju att muttern är i rostfritt = mjukt!MathiasS skrev:Det ser ut som att gängan är alldeles för kort för de fälgar du använder nu?
Jag skulle säga att du måste ta fram borrmaskinen, börja med något litet så det blir centrerat och sedan tar du en stor borr så att du kan borra bort det som sitter kvar.
Hjulskruven antar jag att du ändå får byta efter detta...
Vet inte riktigt hur du menar med borrmaskin? Då borrar jag ju även pinbulten? Går väl inte att pricka bara muttern? Eller hur ska jag borra?
Det är en minimal del kvar av sextanten men får inte grepp på den. Den är dessutom skadad.Dan_Johansson skrev:
Det är framhjulet på en Tesla model 3 med eftermarknadsfälgar ifrån ABSWheels.
Du ska ju alltid ha minst fem gängor av skruven i muttern, för att garantera förbandets hållfasthet.. det där ser ut som att någon dragit åt "av bara helvete" efter att ha haft problem med att muttrarna lossnar (eftersom det är för få gängor för att få till en fullgod friktion vid korrekt åtdragningsmoment)
borra i kanten på muttern.Shibby skrev:Hej!
Behöver tips ifrån er klurifaxar på verktyg eller metod för att få ut resterna av den avdragna hjulmuttern!
Resterna sitter ju kvar på gängstången men det är extremt svårt att komma åt.
Vad kan man göra?
Det enda jag kan komma på är att hitta något litet miniblad till multi-verktyget och försöka såga loss den.
[bild]
Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
[bild]
Ta en don och knacka den loss.
Den är bara gängad så det tar en liten stund, men gängtappen bör klara sig hel skinnad av detta.
Eller så tar du en grövre hylsa och knackar dit, som passar över midjan på muttern och gängar loss muttern.
Min första tanke var som du redan fått tips på, att ta fram borrmaskinen. Börja med mindre borr, för att sedan successiv öka storleken.
Sedan byta hjulbult, brukar inte kosta mer än en hundring.
Men efter att läst att det är en Tesla med finfälg, då skulle jag nog lämnat in den till en däckverkstad
Sedan byta hjulbult, brukar inte kosta mer än en hundring.
Men efter att läst att det är en Tesla med finfälg, då skulle jag nog lämnat in den till en däckverkstad
Tror tyvärr inte det är så "enkelt"Maskintok skrev:
(Sen, vad ska han med en gängtapp till??)
Bästa förslaget hittills är att borra bort och byta hjulskruven!
Ursäkta ordvalet.Violina skrev:
Men det är ingen hjulbult det är muttrar med tappar som sitter i naven.
varför ska man borra sönder den?
räcker gott med att byta mutter och rensa gängen på tappen.
Du tänker på verktyget och det är annat.
saker kallas och heter samma i verkstäder.
knacka ur gängstången om det ordet passar bättre fast det heter tapp på redervdelsspråk.
Och byt till en längre sort.
med en gängfil kan du enkelt tolka vilken typ av gäng samt stigning du behöver.
Skulle gissa på M14x1.25 den är väldigt vanlig för hjulbultar och muttrar.
Redigerat: