Läste igår i Dagens Industri att Finndomo som äger både Hjältevadshus och Modulenthus i onsdags ansökte om rekonstruktion. Tydligen har dom gått ett tiotal miljoner back 2010 och deras finska ägare ville inte skjuta till mer pengar....

Kan det vara så att folk inte längre köper hus som inte har platta på mark??

Jag tror problemet i sådana fall är att de har en grund som ingen känner till alls. D.v.s. att det inte är en krypgrund och inte en platta på mark, utan ett mellanting. (fylld krypgrund eller hur man ska kalla det)
Jag menar, det säljs gott om Smålandsvillan och Älvsbyhus med krypgrund annars...

En kompis till mig har gjort några sådana grunder åt Finndomo och han tycker inte det är någon fördel med en sådan grund.

De hade nog gjort bättre i att köra med traditionell platta på mark eller traditionell krypgrund.
Samt kanske de också hade behövt hamna bättre till prismässigt. Iaf tyckte jag inte de matchade bra när vi jämförde ett antal olika leverantörer.

Redigerat:
Har samma åsikt, att just prisbilen inte var konkurrenskraftig när vi tittade på huslevernatör, Modulenthus var inte konkurrenskraftiga då. Detta var 2007. Konstruktionen på grunden var inte det som gjorde att vi valde annan leverantör.

Mm, de har ju gjort ett försök med Whiteline serien, och nyligen har de lanserat ytterligare nya husmodeller. Jag personligen tycker att deras billigare husserier är roligare än Smålandsvillan, Björklidens etc, så potentialen borde finnas.

Har kikat på deras uppdaterade hemsida nu också som jag tycker är riktigt bra! Hemsidorna är annars ofta under all kritik hos husleverantörer tycker jag, undatantaget några få.

Deras nya "New England" serie var riktigt fin måste jag säga.
Så jag tror nog de kan lyckas lösa sina problem om de lägger sig rätt prismässigt också jämfört med huvudkonkurrenterna.

Som kund hos Hjältevadshus/Finndomo Hem måste jag tyvärr säga att de låter sina problem nu gå ut direkt över sina kunder. Något att tänka på för dem som funderar på att anlita dem.

Det låter inte roligt alls. Vad sker?

Fick vårat hjältevadshus levererat igår och när detta dök upp för någon vecka sedan var beskedet att alla kontrakt skulle fullföljas och var lika aktuella som före detta. Ingenting är alltså annorlunda nu. Till saken hör också att som kund hos Finndomohem betalar man 90% av summan först när huset monterats och de resterande 10% när slutbesiktningen är gjord.

aom123: Vad har du isf råkat ut för?

Det är en lång historia. Och eftersom den inte är helt över än vill jag vara lite försiktig med att skriva alltför mycket här. Jag vågar inte utesluta möjligheten att vi kommer få det ännu jobbigare då. Får återkomma med en mer detaljerad historia när det hela är över.

Men i lite allmänna ordalag kan jag kortfattat säga att vi har haft en säljare som lovat mer än som hållits. Vi har dock haft skriftlig dokumentation och efter mycket om och men, många telefonsamtal och många mail har vi fått dem att ge med sig i flera fall (där vi så otroligt uppenbart haft rätten på vår sida från första början att man blivit förvånad över att de ens ifrågasatt det). Deras inställning vid besiktningen var att försöka avfärda alla upptäckta fel, lyckligtvis hade jag med mig en närstående som jobbat i branschen länge och varit på ett otal besiktningar och det är jag glad för. Han hade aldrig varit med om maken till oseriös representant från entreprenörssidan. Är också glad för att besiktningsmannen kändes seriös. Felavhjälpandet har sedan dragit över tiden med månader (det är ju två månader som gäller) och det har varit svårt att nå vår kontaktperson. Fel som vi funnit efter besiktningen har ifrågasatts (det har antytts att vi ljuger och hittat på dem själva).

Det har varit så många jobbiga telefonsamtal att ringa och så många besvärliga mail att skriva att man inte kunnat känna någon riktig glädje över sitt nya hus - som trots allt är vackert och känns bra. Och ur den synvinkeln känns Hjältevadshus agerande så märkligt. De som de sparat in på att vara gnidna och bete sig illa gentemot sin kund är bara småpengar. Hade de skött detta snyggt och med lite vanligt trevligt bemötande och kundomhändertagande hade vi antagligen varit supernöjda kunder som spridit ordet om deras förträfflighet överallt men nu kastar de bort det för i sammanhanget småbelopp.

Jag förstår din besvikelse. Uppenbarligen är det skillnad på säljare och säljare. Jag antar att det är som att besöka en bank, på ett kontor kan de vara hur bra som helst medan de är totalt kundfientliga i grannkommunen. Vi har nog haft en riktig tur med vår säljare, och jag tror det här problemet finns hos alla husleverantörer. Jag hittade också ett par fel på vårt hus idag, nu har det ju bara gått 2 dagar sedan monteringen så ingen besiktning är ju gjord än, men det ska bli intressant att se hur det går. Dock visade vår säljare att felen absolut skulle åtgärdas och det var inga problem.

Jag hoppas det löser sig för er och eftersom att jag läst om liknande problem tidigare - hos andra husleverantörer ser jag det inte som att det har nåt med Finndomos likviditets problem att göra. Ni har nog haft otur med allt från säljare till byggledare osv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.