Jag håller på att inreda en övervåning på min 1,5 plans villa och skall dra vattenburen
elvärme till element på övervåningen. Har kommit fram till att jag vill ha en lösning baserat på ett PEX-system, Uponor Q&E, Rör i rör. Mitt problem är nu att jag vet inte vad jag behöver för tillbehör för att ansluta Pex-slangen till elementen, kan ni hjälpa mig med vad jag behöver?

- Till elementet i badrummet och vardagsrummet kommer rören anslutas genom golvet till elementen som sitter ca 1,5 dm från golvet.
- Till de två elementen på varje kortsida kommer jag ha Pex-slang fram till kortsidan och sedan gå över till utanpåliggande kopparrör.

Det kommer att vara separat slang till och från varje element från
värmepumpen på undervåningen, alltså inga skarvar i väggar och golv.

Jag tror jag behöver följande från http://www.vvs-boden.se/:
1. Slang: Wirsbo Combi Pex Q&E RIR 15x2,5 50 Met
2. Ansluta slangen till värmepumpen: 2 st Uponor Q&E DR 35 c/c
Fördelningsrör 4 x 15 mm Utv x Inv GG
3. För Element i badrum och vardagsrum: 4 st Uponor Golvfixtur Inkl
Distanser, 2 st Uponor Täckbricka Dubbel 15 c/c 40
4. För elementen på kortsidan, övergång från Pex till koppar: 2 st
Uponor Fixplåt, 2 st Uponor Väggbockfixtur 25

Frågor på punkterna ovan:
Punkt 2: Finns det någon annan lösning där jag inte behöver köpa ett expanderingsverktyg för att fästa PEX-slangarna till värmepumpen?
Punkt 3. Hur fäster jag slangen i elementet?
Punkt 4. Hur får jag till övergången från pex- till koppar-rör?

Är det något mer förutom detta jag behöver? Tar gärna emot förslag vad jag kan tänkas behöva från andra butiker som www.rinkabyror.se då jag kommer beställa slangen därifrån.

Någon som har kopplat Pex till element som har bilder på deras lösning?

Vore smidigt med en lösning där jag inte behöver köpa Uponors Q&E expanderingsverktyg för runt 4000 kr.
 
Hej!

2. Halvkoppling fungerar. t.ex. art. 7694 på rinkaby. (förutsätter att fördelaren har plana anslutningar - finns på rinkaby, t.ex. 3708)
3. samma halvkoppling som punkt 2. eller vanlig klämringskoppling med stödhylsa för PEX, 7677 på rinkaby.
4. snyggast är väl att använda en väggbricka, t.ex. 6251 på rinkaby (+tillbehör)

På de ställen där du har synligt PEX (upp från golv till radiator) så finns det en speciell "plaststrumpa" som du lägger runt röret - kommer inte ihåg vad den kallas för, har inte sett denna på någon internet-butik, men den kanske finns om du letar...

/F
 
Redigerat:
köp 4st nr. 7694 på rinkaby eller liknande, sätt ihop 2 för framledning och 2 på returen (lina ihop) och anslut till pannan (via ev. en stump kopparrör), proppa andra änden på fördelaren.

Den täckbrickan fungerar alldeles utmärkt.

/F
 
När du är klar kan jag köpa expanderverktyget, har behov av det om ca 4-12månader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.