Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag hade mina elmaskiner i plastbackar på min släpvagn med kapell. Nu var jag dit och de ligger de badande i regnvatten i lådorna!! Finns det ngt sätt att torka dem. Jag har lagt de framför kaminen upp o ner

Du kan prova att lägga i varmluftsugn på 50 grader övernatt, det borde torka upp insidan, innan du provar dem. Eventuella batterier skulle jag lägga luftigt men inte varmt i en vecka.

nanowire nanowire skrev:
Du kan prova att lägga i varmluftsugn på 50 grader övernatt, det borde torka upp insidan, innan du provar dem. Eventuella batterier skulle jag lägga luftigt men inte varmt i en vecka.
Ingen batterimaskin, bara med kabel

Brukar låta vattnet rinna ur och sen köra en stund så de torkar.

Jag brukar lägga dem på ett galler ovanpå värmepannan över natten då de har fått regn på sig men efter ett bad kan det hända att man borde se efter så allting är ordentligt smort......

De flesta typer av fett löses inte upp av vatten.

”Rent” vatten brukar inte ställa till nånting med elektriska saker bara dom får torka ordentligt innan användning
Lägg dom där det är ”varmt” och med bra luftcirkulation vänta 3-4 dagar och dom fungerar säkert som innan

Tack för svaren. Jag lät maskinerna ligga framför kaminen övernatten. Och alla funkade ☺️

raveper raveper skrev:
De flesta typer av fett löses inte upp av vatten.
Korrekt men jag skulle inte vila ha vattenemulsion i fetter i till exempel växelhuset på vinkelslipmaskinen. Det förkortar livslängden på både lager och kugghjul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.