Hej,

Minns väl när vi byggde vår hus att vattenfall/elektriker dragit elkabel till vårt hus precis i den del av tomten där vi vill bygga attefallhus nu. Gräver vi ner djupt som vi önskar så kommer det att bli garanterade en skada på kabeln, ska man kontakta vattenfall innan man börjar gräva eller hur gör man?


Samma fråga gäller fiberkabel, dumt nog så ligger den också där vill vi gräva. Så irriterande!
Uppskattar om någon har gott råd och lösning på problemet
 
Du upprättar ett ärende på Ledningskollen (https://www.ledningskollen.se/), med uppgifter om var du vill gräva (märker ut på en karta online) och när det ska grävas. Så kommer Ledningsägaren och gör en utmärkning av vart ledningar finns - så att du undviker att gräva av ev. ledningar. Jag gjorde detta i våras. Det är enkelt, gratis och det var snabb respons från de olika berörda parterna (förfrågan går ut till alla som kan äga ledningar i ditt område). De som behövde göra en utmärkning av ledningar kontaktade mig i god tid innan grävning och löste det hur smidigt som helst.

Saxat från Ledningskollen:

Enkelt att få besked om ledningar
Att ställa en fråga är enkelt. Först skapar du konto i Ledningskollen, du loggar sedan in och skapar ett ärende genom att mata in nödvändig information. Informationen skickas till ledningsägare anslutna till Ledningskollen med infrastruktur i närheten av området frågan gäller. Sedan svarar de ledningsägare som har ledningar på platsen där du ska gräva. Läs mer om att göra ledningsanvisningsärende i Ledningskollen.
 
  • Gilla
AZAZ
  • Laddar…
Vad bra! jag visste inte om det. Tusen tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.