Hej,

Behöver verkligen hjälp :) Har precis fått tillbaka provsvaret från Alcontrol som säger att jag har följande vatten utöver svavelvätelukten:

Vattenanalys.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tagit offert på från flera olika firmor och tillverkare men är "helt lost i vattenreningsdjungeln" :confused: Är det någon som kan hjälpa mig förstå vad jag behöver? Är tacksam för all hjälp eller input som gör det lättare att ta beslut.

Har fått förslag på följande:

Renton: Kombifilter JM-1054A + Humusfilter HM-44A + Avhärdare KA20
Svensk Vattenanalys: FEMA-600 + Kolfilterpatron
JRV System: Järnfilter CA M + Humusfilter M
MNV: Kinetico Mach 4060 mt + Syreaktivator för hydropress

Givetvis är det viktigt vad priset blir för filtret blir men det är minst lika viktigt att resultatet blir bra.

Det är en borrad brunn på 40m för ett hushåll (fritidshus) som kommer att används året runt. Det finns två handfat, en dusch, två toaletter, disk&tvättmaskin och vi är fyra personer i familjen.

Tack på förhand till alla som orkar läsa och svara! :D

En jonbytare för järn, mangan och kalk som även åtgärdar svavelväte, då slipper du oxidera järnet som är väldigt svårutfällt med så höga humustal. Sen ett kolfilter, storleken beroende lite på vilken standard på fritidshuset och hur ofta det är i bruk, men antingen 1044 alt. 1054 tub med backspolning som flyttar runt kolet för maximal användning. Alternativt tannin-massa för humus men den kan ha en tendens att dra ner pH ibland så mät pH på plats. Det kan vara stor skillnad på pH i kranen och vid 20 grader på en färdig analys.

Jag skulle titta på dom alternativen.

Blir du inte av med järnet före ett kolfilter så sätter kolfiltret igen sig väldigt fort. Och någon hade föreslagit en kolpatron!!! Det är bara några hundra gram kol i dom, den skulle inte stoppa många dagar med 17 i COD.

Sorry! Såg nu att det skulle användas året runt, då tar du en 1054 så slipper du byta så ofta.

Tyvärr har du även ganska hög konduktivitet, och den stiger något vid jonbytning, så det kommer slita mer på ledningsnätet. Man bör inte överstiga 70 mS/m men en avsaltninganläggning ligger på över 75 000:- och man får en del rör för det, så ja.
Lycka till!

Tack för input mogge_73.

Förstår jag dig rätt att ingen av de förslag jag fått gör det du beskriver, då svavelvätet avlägsnas med en syreaktivator som oxiderar järn mm?

Har du möjlighet att ge förslag på tillverkare som klarar det du beskriver då jag inte fått vettiga svar via googlesökningar?
Jag har begränsat med plats för filtret, då det behöver stå under huset som står på plintar har ca 160cm höjd så ett filter med "all inclusive" är önskvärt och minimalt med underhåll.

Har läst flera av dina inlägg och du verkar va Tarzan i denna filterdjungel! :cool:

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Dom flesta arbetar med två delade lösningar i dessa fall, det blir dock mer underhåll och framför allt oftast dyrare.

Det är lite känsligt att rek. Företag och filtermärken här då det ska vara opartiskt.
Men det finns två företag som har dessa, om du pm mig utanför tråden så ska du få dom.

Nu ska Tarzan sova! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.