4 343 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Hjälp vid installation av taklampa
Hej!
I min lägenhets sovrum sitter tre sladdar i taket. En orange (brun), en gul och grön randig samt en blå. Huset är från nångång 50-tal. Jag har köpt en lampa som har två sladdar antar att den saknar en jord, det finns en blå och en brun. Finns inget uttag för lampan men det kanske inte behövs för att den ska lysa? Alltså ingen sladd att koppla in i väggen. Om man stänger av säkringen för lampan är det då konstigt att man får en stöt när man rör den blå sladden? Borde man slå av all ström o hela lägenheten? Sen till viktiga frågan kopplar jag orange brun till brun och blå till blå eller ska den grön gula vara inblandad också? Tacksam för svar!
I min lägenhets sovrum sitter tre sladdar i taket. En orange (brun), en gul och grön randig samt en blå. Huset är från nångång 50-tal. Jag har köpt en lampa som har två sladdar antar att den saknar en jord, det finns en blå och en brun. Finns inget uttag för lampan men det kanske inte behövs för att den ska lysa? Alltså ingen sladd att koppla in i väggen. Om man stänger av säkringen för lampan är det då konstigt att man får en stöt när man rör den blå sladden? Borde man slå av all ström o hela lägenheten? Sen till viktiga frågan kopplar jag orange brun till brun och blå till blå eller ska den grön gula vara inblandad också? Tacksam för svar!
Att du får en stöt av nollan (blå tråd) är inte ovanligt när andra grupper ligger och belastar elcentralen, ju mer snedbelastad (en fas) elcentralen är ju större risk för stötar av en inkopplad nolla.
Nollan bör man betrakta som spänningsförande ledning, för att inte ha någon spänning/ström i nollan så är det frånslagen huvudbrytare som gäller.
Ja, koppla orange (brun) till brun (tändtråd /bruten fas) och blå till blå (nollan), isolera sedan gul/grön (skyddsjorden) så att den inte riskerar att komma i kontakt med någon av dom andra trådarna. Isolera tex med "u-båt", wago 222.
Nollan bör man betrakta som spänningsförande ledning, för att inte ha någon spänning/ström i nollan så är det frånslagen huvudbrytare som gäller.
Ja, koppla orange (brun) till brun (tändtråd /bruten fas) och blå till blå (nollan), isolera sedan gul/grön (skyddsjorden) så att den inte riskerar att komma i kontakt med någon av dom andra trådarna. Isolera tex med "u-båt", wago 222.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Om du fick en rejäl stöt från nollan, med bruten säkring, då tycker jag att det är skumt. De bör du låta en elektriker titta på.
Visst kan det ligga en mindre spänning på nollan om allt är belastat, men inte så att man får en stöt.
Men om det var den blåa från lampan, ej ihopkopplad med husets nolla, då kan där ligga 230V ifall du inte lyckats bryta rätt säkring.
Eftersom vi inte vet riktigt hur du gjort så skulle jag nog börja med att uppmana dig att säkerställa att dui verkligen bryter rätt säkring, att det alltså blir spänningslöst, innan du rör någon ledning överhuvudtaget.
Det kan man ex. göra genom att mäta, om du inte kan vara absolut 100%++ säker på att du bryter rätt säkring så bör du istället bryta huvudströmbrytaren, och därefter ta ur huvudsäkringarna för huset/lägenheten. Även om det är ovanligt så förekommer det att huvudströmbrytaren på centralen går sönder så att den bara bryter två av de tre faserna. Om man bara bryter med huvudbrytaren så kan man inte vara 100% säker på att allt verkligen är brutet.
Visst kan det ligga en mindre spänning på nollan om allt är belastat, men inte så att man får en stöt.
Men om det var den blåa från lampan, ej ihopkopplad med husets nolla, då kan där ligga 230V ifall du inte lyckats bryta rätt säkring.
Eftersom vi inte vet riktigt hur du gjort så skulle jag nog börja med att uppmana dig att säkerställa att dui verkligen bryter rätt säkring, att det alltså blir spänningslöst, innan du rör någon ledning överhuvudtaget.
Det kan man ex. göra genom att mäta, om du inte kan vara absolut 100%++ säker på att du bryter rätt säkring så bör du istället bryta huvudströmbrytaren, och därefter ta ur huvudsäkringarna för huset/lägenheten. Även om det är ovanligt så förekommer det att huvudströmbrytaren på centralen går sönder så att den bara bryter två av de tre faserna. Om man bara bryter med huvudbrytaren så kan man inte vara 100% säker på att allt verkligen är brutet.
Och det finns många klantiga där ute, både hempulare och elektriker. Så det var kanske original blå tändtråd och t.ex. svart nolla, när någon senare bytte så blev det kopplat blå mot blå, utan förståelse (eller intresse) för ledarens funktion.Demmpa skrev:
Jag anser inte att det är normalt att få en stöt ifrån nollan, oavsett om spänning är på till gruppen, gruppsäkringen avslagen eller huvudbrytaren frånslagen.
Undantaget är om gruppen fortfarande är spänningssatt och den blå man får en stöt av är återledare från andra anslutna apparater, då får man sig naturligtvis en rackare om man tar på denna nolledare.
ps, trådar från 50-talet är faktiskt rätt ofta i väldigt bra skick, då PVC-isoleringen hade gjort sitt inträde från tidigt -50-tal. Ofta blir man riktigt förvånad över hur fräscha ledningarna fortfarande är, såhär 60 år senare.
Men detta gäller endast PVC-isolerad ledning. Alla former av gummi eller tyg/papper/tjära är som regel helt slut idag, och var ofta helt slut för 20 år sen också.
En sak du bör kolla är att lampan är dubbelisolerad. Att du endast har blå och brun ledare är ett tecken på det, men skyddsjorden kan vara tänkt att anslutas på annat vis.Saga Ekman skrev:Hej!
lampan ska vara märkt med dubbelkvadratsymbolen (två kvadrater inne i varanadra).
Sen är det lite vanskligt att ge råd över forumet utan att utforska lite mer, nu när du upptäckt märkliga saker. Jag anser att detta bör redas ut nöjaktigt, istället för att man bara kopplar in på chans eller slentrian.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Det vore bra med lite mer detaljer här. OM du fick en stöt av den blå tråden i taket så är något fel. Det kan vara olika mer eller mindre oskyldiga ofarliga fel. Men det kan också handla om s.k "flytande nolla", dvs. att nollan för hela, eller en del av anläggningen tappat kontakten med centralens inkommande matning.
Det är i så fall ett väldigt farligt fel, det kan ge uppemot 400V istället för 230V i vägguttagen, vilket i sin tur ger en akut brandfara.
Nu är det ett rätt ovanligt fel, så jag tror mer på en annan naturlig förklaring. En ledtråd är om elen uppför sig konstigt i andra rum också. I stil med att lampor ändrar ljusstyrka eller blinkar, eller att lampor går sönder misstänkt ofta osv.
Det är i så fall ett väldigt farligt fel, det kan ge uppemot 400V istället för 230V i vägguttagen, vilket i sin tur ger en akut brandfara.
Nu är det ett rätt ovanligt fel, så jag tror mer på en annan naturlig förklaring. En ledtråd är om elen uppför sig konstigt i andra rum också. I stil med att lampor ändrar ljusstyrka eller blinkar, eller att lampor går sönder misstänkt ofta osv.
Ja det kan som sagt helt enkelt vara att den blå är tändtråd, av t.ex. den anledning jag skrev i tidigare inlägg.
Blå tändtråd i gamla hus råkar man ju rätt ofta på. Det blir alltid ett jobbigt beslut att ta ifall man ska fortsätta med samma färger eller använda dagens färger. Lite att ha arslet bak hur man än vänder sig.
Men om rätt säkring var bruten så skulle det dock inte varit någon ström där.
Blå tändtråd i gamla hus råkar man ju rätt ofta på. Det blir alltid ett jobbigt beslut att ta ifall man ska fortsätta med samma färger eller använda dagens färger. Lite att ha arslet bak hur man än vänder sig.
Men om rätt säkring var bruten så skulle det dock inte varit någon ström där.
Liknande trådar
-
Hjälp! Strul vid installation av ventilerat golv.
Golv -
Fel vid fiberinstallation. Ingen återkoppling/hjälp från Telia/Transtema på 3år!
Juridik -
Hjälp vid materialinköp för spotlightsinstallation
El -
Hjälp vid installation av ESBE CRB Shuntautomatik.
Värme allmänt -
Hjälp vid installation av kökspanna
Ved, Pellets, Flis