Som rubriken lyder. Kom hastigt o olustigt när jag sågade igår kväll. Låter som nåt står o vibrerar i kontakthuset så lägger ut lite bilder på det, kan såklart även va nåt annat som e knas. Axeln snurrar som den ska så det känns inte som fel där. Finns en brytarbrygga eller vad man ska kalla det som går att rätta 0-4A, den har alltid stått inställd på 4. Medveten om att detta kanske inte är årets modell på strömbrytare:)


Närbild av en äldre strömbrytare med inställningsbrygga märkt 0-4A i ett kontakthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett elektriskt kontakthus med möjlig vibrationskälla och justerbar brytarbrygga inställd på 4A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av äldre strömbrytarenställning i maskin med reglerbar brytarbrygga, kablage och kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glappkontakt, en ljusbåge. Titta på kontaktblecken.
 
Det är ju inte bara en en strömbrytare utan ett motorskydd också.
Köp en ny.
 
Dålig kontakt på kontaktblecken. Troligtvis damm som samlats genom åren. Försök blås rent med tryckluft. Funkar inte det så lär det nog bli en brytare med motorskydd.

Dag
 
Ola C Ola C skrev:
Som rubriken lyder. Kom hastigt o olustigt när jag sågade igår kväll. Låter som nåt står o vibrerar i kontakthuset så lägger ut lite bilder på det, kan såklart även va nåt annat som e knas. Axeln snurrar som den ska så det känns inte som fel där. Finns en brytarbrygga eller vad man ska kalla det som går att rätta 0-4A, den har alltid stått inställd på 4. Medveten om att detta kanske inte är årets modell på strömbrytare:)

[video]
[bild]
[bild]
[bild]
Sån där modern skit som går sönder. Har några gamla, vill du ha en? Den första är med knappar, den andra får man ställa om med en polygrip och den tredje har en rejäl svart bakelit-spak.
 
  • Gammal blå ASEA strömbrytare med knappar och slitna detaljer på ett smutsigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla elkomponenter med knappar och spakar, repiga och täckta av smuts, på ett verkstads-golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig elapparat med en svart bakkantsknapp på ett dammigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har denna på min såg.
Dammat strömbrytare med röd indikator monterad på en blå såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en vit hårdvara med en etikett som visar "DIN LINE" och certifieringsmärken som CE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasen, insåg att artikelnummret bara är på kapslingen, måste skruva av för att se vilken jag har bakom..
 
V verktygsgurun skrev:
Det är ju inte bara en en strömbrytare utan ett motorskydd också.
Köp en ny.
Asså jag kan köpa nytt om något är trasigt men min mackapär ser ju typ 99% helmekanisk ut o då borde det gå att laga...om jag bara vet var jag ska börja.

Har annars denna grunna (bild) som jag hittat nånstans, den borde nog lösa uppgiften (?) men jag är verkligen ingen elektriker.

En grå elektrisk apparat med Start- och Stop-knappar på en metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Asså jag kan köpa nytt om något är trasigt men min mackapär ser ju typ 99% helmekanisk ut o då borde det gå att laga...om jag bara vet var jag ska börja.

Har annars denna grunna (bild) som jag hittat nånstans, den borde nog lösa uppgiften (?) men jag är verkligen ingen elektriker.

[bild]
Med tanke på att det mesta är mekaniskt så hade jag börjat med att bara rengöra ordentligt, dels delen du fotat, men även kollat anslutningen till motorn och väggen.
Går hyggligt snabbt och funkar det sen slipper man mecka med att byta osv. Funkar det inte efter rengöring är det bara välja mellan min metod och vectrex metod ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Med tanke på att det mesta är mekaniskt så hade jag börjat med att bara rengöra ordentligt, dels delen du fotat, men även kollat anslutningen till motorn och väggen.
Går hyggligt snabbt och funkar det sen slipper man mecka med att byta osv. Funkar det inte efter rengöring är det bara välja mellan min metod och vectrex metod ;)
Vilken är min metod? Köpa brytare med inbyggd DC-broms? Rekommenderas! Har hört på dina filmer att den verkar snurra bra länge efter du stängt av!
 
jag hade börjat att rengöra. Om det inte hade hjälpt hade jag snackat med @phl . Eventuellt kan det vara läge att kolla på vad en modell med broms från Tripus kan kosta, kan vara en bra investering.
 
V vectrex skrev:
Vilken är min metod? Köpa brytare med inbyggd DC-broms? Rekommenderas! Har hört på dina filmer att den verkar snurra bra länge efter du stängt av!
Min metod är att försöka renovera, oftast till en kostnad som i slutändan är orimlig. Och 'din' att ta kostnaden och köpa ngt vettigt på en gång. (Jag jobbar på att komma ner åt ditt håll, steg ett är att köpa en rätt ny hyvel och inte leta efter en rasad sak på blocket..)
 
Tog med mojängen till jobb där elgubbarna fick titta på den men ingen större framgång. Så, tyckte det va lika bra att byta till den 50 år nyare strömbrytaren. Nu spinner den som en katt igen.

 
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
Schysst! Du lyckades koppla in tåtarna trots att du VERKLIGEN inte är en elektriker?
3 faser till motorn och jord till chassit bakom?
 
V vectrex skrev:
Schysst! Du lyckades koppla in tåtarna trots att du VERKLIGEN inte är en elektriker?
3 faser till motorn och jord till chassit bakom?
En på jobbet förklarade hur jag skulle koppla sladdarna. 3 faser, en nolla och en jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.