Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut var vatten som fyller på sig i en inspektionslucka kommer från, vilka åtgärder som kan behövas och till vilken typ av fackman jag ska vända mig.

För någon vecka fanns en svag avloppslukt i källaren, öppnade inspektionslucka för avloppsstam som finns i betonggolvet i källaren och såg att det var vatten botten bredvid avloppsröret vilket det ej varit tidigare. Vattnet luktade svagt avlopp. Tidigare ägare haft stopp i betongröret mellan huset och gatan så vi tog hit spolbil som filmade och konstaterade att det var stopp utanför huset pga rötter som växer in i avloppsröret. Dom filmade avloppsstammen under huset och såg inget större hål, stopp eller annat konstigt. Ingen filmning gjordes av stammar som ansluter från sidan till avloppsstammen. Fick tips om att det var dags att gräva upp och ersätta avloppsstammen mellan huset och gatan vilket verkar rimligt. Stoppet gick att spola bort och vattennivån i inspektionsluckan i källaren sjönk men vattnet bredvid röret i botten av inspektionsluckan försvann inte helt.

Idag regnade det och vattennivån i inspektionsluckan i källaren steg då flera decimeter med klart vatten som inte luktar illa. Försökt pumpa ur vattnet men det fyller på sig i botten runt avloppsstammen, har svårt att avgöra från var.

Huset är byggt på 50-talet och avloppsstammarna original gjutjärn. Dagvatten är påkopplat på avloppsstam på baksidan av huset och rinner ut under huset i samma rör som spillvatten.

Jag gissar amatörmässigt att antingen kommer vattnet i inspektionsluckan pga partiellt stopp i betongröret som leder bort spillvatten och dagvatten från huset i kombination med att vatten på något sätt läcker från avloppsstamen i gjutjärn under huset, eller så är det kanske dräneringen som är problem och att vatten kommer utifrån in under huset? Inspektionsluckan ligger ca 1 meter från ytterväggen och är 80 cm djup.

Planen är att ta hit grävare för att gräva upp och byta avloppsstammen utanför huset (och även inkommande vatten) men vad ska vi mer göra? Relining av avloppsstammarna invänding eftersom dom kanske har läckt och är från 50-talet? (Vi har inga planer på renoveringar som skulle motivera stambyte invändigt. Stambyte skulle också vara krångligt då alla rör är ingjutna i tjock betong, gissar på att man skulle behöva hitta nya ställen att dra avloppsstammar på.) Kommer vattnet utifrån behöver dräneringen göras kanske göras om? Ej gjort sedan huset byggdes men vi har inte haft problem med fukt i källaren tidigare. Att dränera om är ett stort projekt med rivning av stentrappor, stengångar mm som jag ogärna gör om det inte behövs.

Blev en lång utläggning så här på kvällen men om någon orkat läsa ända hit och har tips på hur jag ska gå vidare för att få en bättre bild av vad som är vettigt att göra utöver att byta avloppsröret utanför huset, om det nu behövs någon mer åtgärd?

Claes Sörmland
Du kan väl börja med trädgården och löser sig problemet så är det akuta problemet löst.

Men ledningarna under källargolvet är ju inte täta så på något sätt måste det också hanteras. Och uppbilning är ju den traditionella metoden. Relinining det andra alternativet.

Ja får börja med att gräva upp och byta rören mellan huset och gatan. Dräneringen är sedan 50-talet så räknar med att det är igensatt men huset ligger högt och på berg så inte säkert att det är dräneringen som är problemet även om den ser igensatt ut när vi gräver...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.