Hej!
Håller på och byter tryckknappar i huset från 70-tals look till med modern. Har ett ställe där jag kan styra en lampa med två olika strömbrytare.
Jag har tre trådar i båda strömställare, svart brun och blå. Har mätt upp att svart är fasledare i dosa närmast central.
Om jag fattar rätt kopplar jag då svart fasledare på L i båda dosorna och sen Blå på exvis plats 1 o båda dosorna och brun på plats två o båda dosorna.
Detta funkar dock inte varför jag såklart gör något fel, men kan någon hjälpa mig tänka rätt?
Håller på och byter tryckknappar i huset från 70-tals look till med modern. Har ett ställe där jag kan styra en lampa med två olika strömbrytare.
Jag har tre trådar i båda strömställare, svart brun och blå. Har mätt upp att svart är fasledare i dosa närmast central.
Om jag fattar rätt kopplar jag då svart fasledare på L i båda dosorna och sen Blå på exvis plats 1 o båda dosorna och brun på plats två o båda dosorna.
Detta funkar dock inte varför jag såklart gör något fel, men kan någon hjälpa mig tänka rätt?
Hur var den gamla kopplad?
Hur mätte du fram att svart är fas?
Med vad mätte du?
Vad är det för färger på trådarna till lamputtagen?
Finns det några dosor mellan de olika enheterna?
Har du kontrollerat så att det inte är fas vid den andra strömbrytaren också?
Det kan nämligen vara en sparkoppling.
Hur mätte du fram att svart är fas?
Med vad mätte du?
Vad är det för färger på trådarna till lamputtagen?
Finns det några dosor mellan de olika enheterna?
Har du kontrollerat så att det inte är fas vid den andra strömbrytaren också?
Det kan nämligen vara en sparkoppling.
Tjena. Mätte med en multimeter. ÄrDemmpa skrev:
Ingen fas vid andra strömbrytaren vad jag kunde mäta. Dosa finns innan första lampan - sen går trådar vidare dels från första dosan till tryckknapp 2 men också från första lampan bort mot andra lampan och därefter vidare tilll en tredje lampa (som ej styrs av mina nämnd tryckknappar). Trådarna som går vidare från/via lampa 1 har jag sett matning till andra saker.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/multimeterdig1_180x.jpg?v=1657800522)
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du kvar den gamla trappströmbrytaren?M martyj85 skrev:
Finns det några märkningar på den?
Om du summrar de olika anslutningarna på gamla trappströmbrytaren, vilka har kontakt vid de olika lägerna på vippan?
Det hela löste sig igår med lite bätttre belysning. Visade sig att de bytt så att blå istället för svart skulle anslutas som ledare i knapp två. Oklart varför man gjort denna växling i dosa. Möjligt om det är för att visa det är nolla
Nej, du har ingen nolla i strömbrytaren.M martyj85 skrev:
Förvirringarna i kopplingarna hos dig är en av anledningarna till att man sedan typ 90-talet är förbjudet att vid nyinstallation använda blå FK-tråd till annat än neutralledare/nolla.
En tändtråd uppträder ofta som nolla när en belastning är anluten till tändtråden.
Ja, huset är som sagt från 70-talet med lite snnorlunda dragningar även i övrigt. Förvirrat får jag verkligen säga att det blev - men har som tur inga fler trappkopplingar kvar nu 😂Demmpa skrev:
Nej, du har ingen nolla i strömbrytaren.
Förvirringarna i kopplingarna hos dig är en av anledningarna till att man sedan typ 90-talet är förbjudet att vid nyinstallation använda blå FK-tråd till annat än neutralledare/nolla.
En tändtråd uppträder ofta som nolla när en belastning är anluten till tändtråden.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 933 inlägg
Om det är gjort av en elektriker så borde om det är en klassisk trappkoppling mellantrådarna ha samma färg, inte säkert men borde vara så. Kan ju vara så att man tager vad man haver.
Protte
Protte