Hallå! Håller på att renovera badrummet och skulle behöva lite råd anggående tätskiktet hantverkarna har lagt, det ser bra och tätt ut förutom just mot golvet i duschörnan där det är en hel del luftbubblor i skarven.
Ska jag stoppa bygget eller är det normalt

Varför la man inte våderna på golvet först och lät våderna på väggarna överlappa på golvet. Känns ju spontant mer rätt än att få en skarv just i övergången…
Minns att mitt tätskikt skulle läggas så iaf

Enligt Kiilto instruktion så ska man ha 100% vid häftning vilket det där inte är.
När jag tätskikta vårat stora badrum så fick jag också liknade vid vissa överlapp, då tröck jag bara mer lim i "ihåligheten" och tröck ut/plana med spackelspade. Kanske kunde bli en liten liten väck men det sket jag i.

R Rolle85 skrev:
Varför la man inte våderna på golvet först och lät våderna på väggarna överlappa på golvet. Känns ju spontant mer rätt än att få en skarv just i övergången…
Minns att mitt tätskikt skulle läggas så iaf
Med Kerasafe säger instruktionen väggen först om man vill följa punkt till pricka.

• Gilla
mrmlz och 1 till
  • Laddar…
Men lägger man inte en remsa som går upp nåra cm på vägg och sen ut nåra cm på golv längs med hela väggen?

Nej räcker med att lägga väggvåden min 50mm ut på golv sen golvvåd över de 50mm. I hörn är det andra prylar.

Edit : Om man kör utan överlapp så är det remsa som gäller. På vägg.
De visar inget med remsa golv/vägg

Redigerat:
T
Nej, det ser inte bra ut, får inte vara någon sådan bubbla och tätguckan brukar man måla ut på mattan i skarvar, här verkar det inte vara någonting. Säg till dom på måndag att fixa detta!

LoweW
+1 på att det inte ska vara så.

Mer än ett år sedan jag la Kiilto i mitt eget badrum, men vill minnas att detta blir en enkel fix. Ett snitt rak över bubblan, klister på undersidan, klister på ovansidan och sedan en "skarvremsa" över. Det var ett tag sedan sist som sagt men jag vill minnas att det var något sådant.

Det löser de snabbt och enkelt 👍

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Det där är inget svårt att fixa, dom kanske tom inte hunnit sett hur resultatet blev(?) och därför inte hunnit fixa det. Påtala det lugn och samsat så ska du se att det blir bra. 👍

• Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem. Då sa hantverkare att det är duken som tätar så luftbubblor försvinner när man sätter kakel. Så i vårt fall åtgärdades det inte. Bkr behörigt företag.

Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi hade samma problem. Då sa hantverkare att det är duken som tätar så luftbubblor försvinner när man sätter kakel. Så i vårt fall åtgärdades det inte. Bkr behörigt företag.
Haha, duken tätar inte utan membran under, varför tror du annars man har tätskiktsmemban. Snarare en bortförklaring från en firma som vill åka på nästa jobb..

R Rolle85 skrev:
Haha, duken tätar inte utan membran under
Ja, då blev vi kanske lurade?

Men… om det inte är tätskikt duken som video visar som tätar….
Då spelar väl det ingen roll om duken är lös heller? Eller vilken funktion fyller den? Vad menar du med membran, är tätskiktet inte själva folien?

Duken fäst i ett tätskiktsmembran som håller mattan på plats. Membranet i sig är vattentätt. Inget membran, ingen duk som tätar just där då vattnet kommer rinna in under duken

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Duken fäst i ett tätskiktsmembran som håller mattan på plats. Membranet i sig är vattentätt. Inget membran, ingen duk som tätar just där då vattnet kommer rinna in under duken
Det som är löst på videon, är det det du kallar matta? Ps, jag menar tätskiktfolie under kakel…

Ni har säkert rätt, många företag slarvar ju som fn. Men badrummet är mer än 10 år nu och inga skador ännu

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.